Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Churavějící britská automobilka zkouší obrátit kormidlo dějin tříválcovými SUV
22.4.2020 | Petr Prokopec
Řekněme, že jde o to poslední, na co bychom v takové situaci vsadili, ale v době plné přerozdělování může fungovat leccos. Dvojice relativně velkých SUV má nyní tříválcový hybrid.
Range Rover Evoque již ze své podstaty nemůže být lehkým vozem. Je sice pravdou, že jde o kompaktní a tedy nepříliš monstrózní SUV, ovšem zároveň je koncipováno jako luxusní. Již v základu tak na ručkách vah ukáže přes 1 700 kilo, a to zde mluvíme o verzi s dvoulitrovým benzinovým čtyřválcem, pohonem předních kol a manuálem. Stačí však, abyste ruční řazení nahradili automatem a jednu poháněnou nápravu dvěma, a rázem jste již o více než 100 kg výše. Že tím trpí hlavně spotřeba, není třeba dodávat.
Nyní tedy Britové vyrukovali s novým provedením, u kterého lze jistojistě počítat s dalším navyšováním hmotnosti. Žíznivost však letěla dolů, a to vskutku radikálně. Dle automobilky si Evoque ve verzi P300e má říci pouze o 1,4 litru paliva na sto kilometrů. To je neuvěřitelně nízké číslo a zkušenosti naznačují, že v provozu bude nedosažitelné. Je to tak u všech vozů s elektrifikovaným ústrojím, což je podstata této nové varianty.
Pohon P300e totiž zajišťuje tříválec o objemu 1,5 l naladěný na 200 koní, kterému pomáhá elektromotor produkující dalších 109 koní. Výkonové špičky obou agregátů se zjevně potkávají v jednom bodu, má podle výrobce produkovat celkově 309 koní. Sprint na stovku tak zabere jen 6,4 sekundy, zatímco spotřeba byla vyčíslena na oněch 1,4 l/100 km. Stojí za tím přitom schopnost vozu ujet čistě na elektřinu 66 km maximální rychlosti 135 km/h.
Britové v případě hmotnosti zmiňují pouze tolik, že tříválcový motor je oproti dvoulitrovému čtyřválci o 37 kilo lehčí. O hmotnosti elektromotoru a baterií o kapacitě 15 kWh však už nehovoří. Baterie umožňují mnohem více než jen dvojí či trojí razantní sešlápnutí plynového pedálu, ovšem daných 66 km zvládnete urazit jen někdy, někde a navíc s velkým sebezapřením. Poté vám však na necelé dvě tuny zůstane především tříválec, což je na tak velké auto jistě kontroverzní volba. Britská automobilka se topí v problémech a je jistě odvážné sázet při pokusu o obrat na něco podobného.
Je nicméně jasné, proč Range Rover s touto verzí vyrukoval. Ona spotřeba je totiž v rámci emisí CO2 vyjádřena pouhými 32 gramy na kilometr, což je pouhá třetina požadovaného zpřísněného evropského limitu. Stačí tedy, aby značka udala pár exemplářů, a rázem se již nemusí obávat pokut ze strany EU. Otázkou však je, kolik zákazníků skočí na laboratorní špek a tříválcovou realitu. I proto Evoque P300e nepřichází na trh sám, ale v doprovodu Land Roveru Discovery Sport P300e.
I u něj je použito výše popsané hybridní ústrojí, jeho sprint na 100 km/h zabere 6,6 s, spotřeba vzrostla na 1,6 l a dojezd čistě na elektřinu poklesl na 62 km/h. Doba dobíjení se nicméně nemění, i nadále je tak možné počítat s nabitím na 80 % již po půl hodině při využití rychlodobíjecích stanic nebo s 2 hodinami a 12 minutami při zapojení vozu do nástěnného wallboxu.
Oba vozy jsou vybaveny trojicí jízdních režimů (Hybrid, EV a Save), přičemž vůči zbytku produkce se zvenčí liší zástrčkou na dobíjení a uvnitř pouze přidanou stránkou v palubním menu. Objednávky je pak možné zaslat dealerům již nyní, kdy však dorazí samotné vozy ke svým majitelům, zatím není přesně známo.





















Nový Range Rover Evoque P300e má v průměru jezdit za 1,4 litru na sto kilometrů...
...zatímco Land Rover Discovery Sport P300e má být jen o dvě deci paliva méně úsporný. Že realita bude u obou takřka dvoutunových SUV někde zcela jinde, snad ani nemusíme dodávat, zároveň si musí vystačit hlavně s malými tříválcovými motory
Zdroj: Land Rover
Bleskovky
Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
včeraNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.20251914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025
Nejnovější články
Média tu kdysi byla od toho, aby kritizovala automobilky za to, co dělají. Teď kritizují vás za to, že nekupujete jejich auta
před 2 hodinamiK mání je dodnes kompletně originální a krásně zachovalá Škoda 100 po teprve 2. majiteli, je to stroj času přímo do roku 1976
včeraNová motorka oslavující nejlepšího motocyklového jezdce všech dob má výfuky jako z rakety. Je to ale klíček, co ji činí výjimečnou
včeraTrvalo 32 let, než se nejprodávanějším autem Volva stalo něco jiného než „krabice”. Navíc s poznámkami pod čarou
včeraMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva