Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané chystají svůj Rolls-Royce pro „chudé”, extrémní luxus má nabídnout za zlomek ceny britské klasiky
14.4.2024 | Petr Prokopec
Auto jako takové už je v prodeji a vzhledem ke snaze konkurovat i Britům si říká příhodně 009. Aktuálně je k dispozici jen se třemi řadami sedadel jako rodinný vůz, po eliminaci prostřední řady se z něj má stát takový Rolls-Royce pro chudší.
MPV byla dříve zaškatulkovaná jako auta oblíbená leda u „fotbalových matek„”. Něžnější části publika vyhovovaly velké rozměry a tři řady sedadel, na která bylo možné poskládat pomalu polovinu leckterého fotbalového mužstva, přičemž stále ještě zbyl dostatek prostoru na dresy, míče a svačiny. Nicméně tato éra skončila s rozmachem SUV. V principu to umí být podobná auta, tvary jejich karoserií jsou ale líbivější, a tak zájem o MPV výrazně klesl - image SUV je docela jinde.
Empévéčka a osobní verze dodávek ale v poslední době zažívají menší renesanci, a to i díky tomu, že dokážou oslovovat trochu jinou klientelu, která jim image zase vrací. Pořád umí sloužit jako jednoduché utilitární stroje, stále častěji se ale stávají základem spíše luxusně laděných vozů určených k převozu náročnější klientely. Jen v takto koncipovaných autech máte dostatek prostoru pro komfortní převoz víc jak jednoho dvou lidí, o zbytek se postará vnitřní uspořádání. Však se podívejte, co se dá koupit třeba s Mercedesem třídy V.
V Číně, kde MPV a spol. nikdy zcela netratila relevanci, je tento trend obzvlášť patrný. Automobilka Zeekr tam jedno takové MPV nabízí pod poněkud „bondovským” názvem 009 od loňského roku. Vůz dlouhý 5 209 milimetrů ke svému pohonu používá dva elektromotory, které produkují 544 koní. Zákazníci si ovšem dosud mohli vybrat pouze to, zda tři řady sedadel spojí s menší či větší baterií (kapacita 116 či 140 kWh). Zeekr nicméně již příští týden hodlá nabídku rozšířit, a to o ultra-luxusní variantu, která má vzadu pouze dvě nezávislá a mnohostranně polohovatelná křesla. A hned se jí začalo přezdívat „Rolls-Royce pro chudé”.
O novince se toho zatím mnoho neví, snad kromě faktu, že nabízena bude pod obchodním označením 009 Grand. Navzdory názvu se ale nepočítá s nárůstem rozměrů, ostatně stávající rozvor 3 205 mm je pro čtveřici cestujících víc než dostačující, a to i ve chvíli, kdy se zadní pasažéři natáhnou. Jejich křesla bude oddělovat středová konzole, do níž byly integrovány schránky, výsuvné stolky a také displej pro ovládání klimatizace či masivní televize.
MPV bude mít dělicí přepážku mezi zadními cestujícími a řidičem a prosklenou střechu. Chybět nebude ani dřevěné obložení, kovové doplňky a perforovaná kůže. V případě zevnějšku se však verze Grand od základního Zeekru 009 již tolik lišit nebude, počítat bychom měli pouze s větším množstvím chromu a 20palcovými kovanými koly. Ta se dočkají černých středů, jež dost možná budou stabilní, i proto ono překřtění na Rolls-Royce mezi MPV.
Po stránce technické se ale již nic měnit nebude, znovu tedy dorazí 544 koní, ovšem pouze ve spojení s větší baterií, která by měla nabídnout teoretický dojezd 822 km. Čínský cyklus CLTC je ale velmi hodně vzdálen od reality, ve skutečném světě lze počítat jen se zlomkem. Po stránce cenové pak Zeekr naznačil start okolo 500 tisíc yuanů (cca 1,64 milionu korun), což je na jednu stranu hodně. Vedle ceny Rolls-Roycu Cullinan (od cca 10 milionů Kč), který někteří mají tendenci s novinkou Zeekru srovnávat, jsou to ale drobné.




Již z prvních fotek je patrné, že čínské MPV nabídne za dělící přepážkou vskutku královský prostor i nemalý luxus. Za to si nechá automobilka řádně zaplatit, vedle zavedené konkurence ale bude 009 Grand doslova za babku. Foto: Zeekr
Zdroj: Zeekr
Bleskovky
Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
dnesŽádný supersport, žádný supersedan. Majitel a šéf automobilky Pagani denně jezdí s tímto luxusním „autobusem” s motorem V6
včeraŠéf týmu Formule 1 Mercedesu naštval italské taxikáře poznámkami na adresu Verstappena, ti mu to vrátili i s úroky
5.6.2025
Nejnovější články
Honda prý chystá nové nejefektivnější motory světa. Mají reálně jezdit za 4 litry na sto a ještě zlevnit
před 8 hodinamiŠéf čínského gigantu říká, že tamní „elektrická revoluce” je nafouknutá bublina. Automobilky bez marží žijí na hranici krachu jen díky státu
před 10 hodinamiVýrobce elektromobilů, ve kterém VW utopil už 66 miliard, letos čeká ještě nižší prodeje. Zaplácne je novými obligacemi
před 11 hodinamiNávrat nuceně zaříznutých osmiválců ukazuje sílu konkurence, jejich nový znak je kouzelným symbolem vzdoru
dnesBMW ukazuje Fordu, jak správně reagovat na zájem zákazníků. Je to vážně tak těžké?
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva