Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané dál berou Evropanům vše, čím prosluli. Nabídnou dokonce nový třílitrový turbodiesel, se kterým tu snad všichni končí
29.4.2025 | Petr Prokopec
Je skutečně tragikomické, že zatímco evropské automobilky hrnou téměř veškeré investice do elektrických aut, aby prý byli schopni konkurovat Číňanům, Číňané cpou peníze do motorů jako 4,0 V8 nebo 3,0 diesel, aby dali Evropanům poslední ránu.
Přísloví „někdo má rád holky a jiný zase vdolky“ začíná v posledních letech nabírat na vážnosti, zvlášť pak v automobilové branži. Politici - a většina automobilek ruku v ruce s nimi - se totiž rozhodli, že zkusí v co nejkratším možném čase přesunout lidi ze spalovacích aut do těch elektrických. Argumentují environmentálními důvody, jenže něco takového jim „baští“ uže jen hrstka lidí. Ostatním došlo, že spásu je třeba hledat jinde a jeden oblek průměrné velikosti ani tentokrát vše nepadne.
Ten hlavní problém je ale jinde. Ať už podstatná část lidí - obvykle drtivá většina - elektrické auto nechce z jakéhokoli důvodu, automobilky si to připouští jen velmi neochotně. Jistě není problém taková auta nabízet, ale žít v tom, že si za rok, dva pět nebo deset vystačíte jen s nimi, je sebezničující. Právě tohle dogmatické trvání na jedné cestě, která je tolika lidmi odmítána, je cestou ke zkáze. Proč? Protože politici nikdy nebudou trvat na tom, co by jim ve výsledku sebralo moc. A automobilky se tím jen vystavují riziku, že přijde někdo jiný, kdo za rozvolněných podmínek nabídne lidem to, co chtějí.
Tento proces dnes už probíhá, neboť pokud v automobilovém světě chcete být za pět let v něčem konkurenceschopní, musíte na tom pracovat už nyní, cesta ke komplexně dobrým řešením není v tomto oboru rychlá. A nové spalovací motory pro příští generace aut už tu skoro nikdo nevyvíjí, dlouhodobě se tím kasá snad jen BMW. Ostatní si myslí, že vyžijí s tím, co už dnes mají, maximálně to lehce upraví, a pak už jen s elektřinou na věčné časy a nikdy jinak. Číňané ale takhle nejednají.
Nesází na jednu kartu, naopak rozvíjí i to, na co Evropané kašlou. Momentálně o sobě v tomto ohledu dává nejvíc vědět automobilka Great Wall Motor alias GWM, která se v Šanghaji pochlubila novým čtyřlitrovým osmiválcem, který doplňuje jednotku 2,0 H8. To jsou motory, které Evropa dávno hází přes palubu, to samé diesely. Co na to Číňané? I osiřelých dieselů se s gustem ujmou, jak informují kolegové z Car Sales.
Těm už vedení automobilky potvrdilo, že firma odstartovala práce na novém třílitrovém turbodieselu, třílitrovém turbodieselu - to je zdůraznění, nezasekl se nám clipboard. Sice půjde o čtyřválcový motor, ale pro smích nebude - produkovat má 245 koní výkonu a až 650 Nm točivého momentu. Chystaná pohonná jednotka tak bude výkonnější než stávající 2,0litrový a 2,4litrový diesel, přičemž navzdory vyššímu objemu má zajistit také vyšší efektivitu. Dorazit má v roce 2027, a to zprvu pod kapotou inovovaného pick-upu Cannon Alpha. Následně se jí ale dočkají i SUV Tank 500 a Tank 700. Celá trojice pak má zákazníkům nabídnout jak lepší dynamiku a nižší spotřebu, tak i vyšší tažnou kapacitu.
„Nesnažíme se dohnat nějakou značku, napodobit ji či kopírovat. Ve finále je to koneckonců zákazník, kdo si kupuje naše vozy, a proto chceme základ naší nabídky uzpůsobit tomu, co klientela chce a co skutečně kupuje,“ uvedl k tématu James Wang, šéf GWM pro trhy s pravostranným řízením. Zároveň dodal, že selekce aut zahrnující plug-in hybridní, hybridní a dieselovou techniku je třeba pro Austrálii, odkud jsou Car Sales, tím pravým ořechovým.
„Máme pochopitelně i elektromobily, ale myslím, že u některých scénářů bude obchodní model jen těžko realizovatelný. Proto jstou tyto tři druhy pohonného ústrojí lepší nabídkou, i pokud se týče emisí,“ sdělil dále Wang. Jeho kolega Steve Maciver, který má na povel lokální marketing, pak zmínil, že značka dlouho přemýšlela, zda se pustit do vývoje nového dieselu ve chvíli, kdy od těchto motorů konkurence odchází.
„Pokud ale chceme, abychom v Austrálii a na Novém Zélandu rostli, musíme i nadále umožnit zákazníkovi volbu,“ potvrdil námi výše zmíněné. Jeho slova by měla rezonovat v uších všech manažerů zavedených evropských výrobců. Pokud se totiž nadále budou držet pouze elektrického kopyta, se kterým neumí pracovat, dostanou postupně dvě rány - jednu za prohru v boji o zákazníka elektromobilů, kterého neumí oslovit takovým poměrem výkonu a ceny. A druhou za prohru v boji o zákazníka spalovacích aut, kterého už nebudou schopni oslovit vůbec.



Pick-up Cannon Alpha se uz dnes prodává s 2,4litrovým turbodieselem naladěným na 186 koní. Příští generace ovšem dostane výkonnější, ale i úspornější třílitrovou jednotku. Foto: Great Wall Motor



Tu jíž Číňané začali vyvíjet poté, co představili nové motory jako 4,0 V8 turbo. Foto: Great Wall Motor
Zdroj: Car Sales
Bleskovky
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
včera
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Nejnovější články
Zakladatel AMG musel nechat 60krát nabourat své nové auto, aby mohl poslat do prodeje pouhých 100 kusů
před 3 hodinami
Nešťastně zaříznutá vlajková loď amerických křižníků silnic chytila druhý dech, za 850 tisíc Kč je to neskutečný kus auta
před 5 hodinami
Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje
před 6 hodinami
Slavný německý tuner si vzal do parády čínské auto, to tu ještě nebylo. Je to znak ještě překvapivějšího kroku
před 8 hodinami
VW dal u své novinky lidem možnost vybrat si mezi elektrickým a také spalovacím pohonem. 80 procent vzalo to, co si nepřál
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
