Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Obří luxusní SUV z Číny je velký prodejní hit. Stojí jako obyčejná auta, drzostí překonává i BMW
3.4.2022 | Petr Miler
Je to jedno z vizuálně nejbizarnějších čínských aut, po jehož spatření se ještě půjdete omluvit BMW za kritiku designu čelních partií jeho novinek. Nabídnout ale má co - je velké, honosné a vzhledem ke své výbavě i technice stojí docela malé peníze.
Jsme konzervativní lidé, a tak jsme přáteli designově decentních, nevtíravých aut, která zůstávají atraktivní po dekády, nikoli jen do chvíle, než někdo jednu divočinu nahradí jiná. Samozřejmě není možné jednoduše říci, jak bude to či ono vzhledové pojetí auta působit za pár let, to musí rozsoudit až čas, obvykle ale platí, že čím bláznivější ten či onen nápad je, tím dříve zastará, tedy v lepším případě. V tom horším je zdrojem výsměchu či pohrdání.
S rozpaky tedy hledíme na provokativní designy nových BMW, která jako by se schválně pokoušela vzbudit kontroverzi pojetím některých partií. Obvykle jsou to ledvinky, někdy ale Mnichov sáhne po divokém pojetí jiných partií, aniž by nějak zvlášť vzhledově zapadaly do pojetí zbytku vozu. Proč? Šéfdesignér Jaguaru kdysi řekl, že to je kvůli Číně, kde je se obtížné bez podobného přístupu udržet na očích publika. V tomto kontextu tedy nepřekvapí, že ještě dál zachází právě Číňané.
Automobilka Guangzhou Automobile Group, zkráceně GAC Motor nebo prostě GAC, loni uvedla do prodeje inovovanou podobu modelu GS8 své luxusní značky Trumpchi. A po jejím spatření máme tendenci jít se BMW omluvit, protože tak daleko jako designéři GAC její lidé pořád nezachází. V případě GS8 navíc existují hned dvě provedení přebujelé masky chladiče. Základní provedení ji má prostě hodně, hybridní verze ale vše posouvá ještě dál, neboť masku protahuje až úplně ke spodní části vozu. Nejde navíc říci, že by zbytek auta byl pojatý jinak, mohutnost z něj čiší každým coulem. A zřejmě tím dělá, co má.
Pokud totiž po shlédnutí fotek budete mít dojem, že jde snad o 6metrové auto, není tomu tak, vůz je přibližně stejně velký jako BMW X5. I to samozřejmě značí hodně velké auto, s přesně 4 980 mm délky, 1 950 mm šířky a 1 780 mm výšky jde ale o vůz o něco málo kratší, vyšší, užší a při rozvoru 2 920 mm také v tomto směru hůře disponovaný než v případě bavorského soupeře. Pod kapotou základního provedení se pak nachází dvoulitrové turbo s 250 koňmi a 400 Nm, které míří na přední nebo všechna čtyři kola.
Parametry hybridní alternativy jsou jiné i v případě rozměrů, čelní partie auto protahují až na 5 015 mm. Hybridní pohon využívá techniky Toyoty základem je ale znovu spalovací přeplňovaný dvoulitr se sníženým výkonem, který dohromady s elektromotorem dává skromnější na 190 koní. Kolik výkonu přidává elektromotor, není zcela jasné, celkový výkon 236 koní ale míří přes automat CVT od Toyoty znovu na přední nebo všechna čtyři kola.
Interiér působí velmi velkoryse a moderně. Nabízí 6 nebo 7 míst pro pasažéry, semi-autonomní řízení úrovně SAE2 a samozřejmě spoustu luxusu a výbavy. Ceny přesto nejsou bůhvíjak vysoké - základní benzinové provedení koupíte od 186 800 yuanů, tedy asi 647 tisíc Kč, maximem je plně vybavený hybrid s 4x4 za 246 800 CNY, to je asi 855 tisíc Kč. Žádná láce na Čínu, uvážíme-li ale faktickou podstatu, jsou to nízké ceny - za tohle u nás nekoupíte ani o mnoho obyčejnější Škodu Kodiaq, natož pak cokoli prémiového.
Něco nám navíc říká, že Číňany láká už ona maska chladiče a soudě podle prodejů to tak je. I když jde na Čínu o opravdu docela drahé zboží, oslovilo za první dva měsíce roku 6 858 kupců. To je i nominálně slušné číslo (auta se v posledních letech v předchozím provedení prodalo okolo 15 tisíc kusů za celý rok), a meziročně tak roste o 119 % a oproti roku 2019 dokonce o 209 % - opravdu se prodává více jak třikrát líp. Uvidíme, jak bude vypadat bilance za celý rok, drze pojatý a přitom relativně dostupný luxus ale zatím u zákazníků jednoznačně boduje.












GAC Trumpchi GS je už v základním provedení designově mimořádně výrazné auto... Foto: GAC Motor
...verze Hybrid ale teprve dává masce chladiče absurdní podobu, která zatím nenapadla ani designéry BMW. Prodejně přesto - nebo i právě proto - válí. Foto: GAC Motor
Zdroj: GAC Motor
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
před 4 hodinamiBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat včera 19:09
- Petronas Honda se dvěma novými piloty včera 14:49
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix 3.7.2025
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster 3.7.2025
Nejčtenější články
Jeden z největších držáků mezi moderními auty překvapí i problematickými kusy, ty ale nakonec jen podtrhují jeho odolnost
6.6.2025Dodnes nejetou poslední Škodu nedotčenou koncernem VW nikdo nechce koupit, stále 1. majitel musel s cenou dolů
6.6.2025Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025BMW ukazuje Fordu, jak správně reagovat na zájem zákazníků. Je to vážně tak těžké?
7.6.2025Výrobce elektromobilů, ve kterém VW utopil už 66 miliard, letos čeká ještě nižší prodeje. Zaplácne je novými obligacemi
7.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva