Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané rozjíždí v Evropě cenovou válku a zlevňují auta až o 480 tisíc Kč. Chtějí uchvátit publikum, dokud ještě mohou
12.2.2024 | Petr Miler
Přes přetrvávající vysoká prodejní čísla se zájem o nová auta už pěkných pár měsíců propadá. A zákazníci dávají stále více najevo, že zejména ta elektrická bez velkých slev nekoupí. Číňané v tom vidí příležitost a jednají.
Pokud se podíváte na prodejní čísla spojená s novými auty, už pěkných pár měsíců budete svědky relativně pozitivních výsledků. Není tak dobře jako před několika léty, to pořád ne, meziročně ale prodeje obvykle citelně rostou a k někdejším vrcholům se alespoň blíží. Když se ale na pozadí tohoto stavu zeptáte dealerů, obvykle se dočkáte podobné odpovědi: Nebýt součástí mixu přetrvávající vyřizování starších objednávek z minulosti a různé další formy potýkání se s nahromaděným zájem z minulosti, bylo by optikou pouze současného zájmu podstatně hůř, nových objednávek je už od loňska málo.
To v rozhovoru pro německý Handelsblatt v poněkud širším kontextu potvrzuje i Michael Ziegler, šéf německé Asociace automobilového průmyslu Bádenska-Württemberska, podle nějž je na trhu znát stále menší ochota zákazníků nakupovat prakticky cokoli, na což automobilkám nezbývá než reagovat výraznými slevami. Obzvlášť patrné je to pak v případě elektromobilů, u kterých je cena ještě více diskriminujícím faktorem.
Ve velmi černých barvách situaci maluje také Constantin M. Gall, expert přes mobilitu u analytické firmy EY. Používá slova jako „jatka”, když mluví o tom, že nejistota mezi zákazníky je značná a zejména v případě elektrických aut poptávka ze strany zákazníků „sotva existuje” a „blíží se nule”. Co je ale pro jedny problém, to je pro druhé příležitost, uvádí znovu Michael Ziegler. „Jsme na počátku cenové války,” říká šéf průmyslové asociace, když upřesňuje, že v tomto rybníku se nejlíp plave Číňanům.
Ti dosáhli v Evropě prvních úspěchů a obsadili jednotky procent (3,1) evropského trhu, chtějí ale víc. Zejména oni tak šlapou do slev, když například Great Wall Motor (GWM) zlevnil svůj kompaktní elektromobil Ora 3 o 12 000 Eur (303 tisíc Kč). Nejdál zašlo BYD, které poslalo cenu modelu Han dolů až o 19 000 Eur (480 tisíc Kč), pozadu ale nechce zůstávat ani u nás působící MG, které poskytuje nepřímá zvýhodnění (elektřina zdarma apod.) ve výši až 6 000 Eur (151 tisíc Kč) na jeden prodaný vůz.
A proč se teď Číňané takto „plaší”? Podle Zieglera očekávají zavedení cel ze strany EU do konce roku 2024, a tak chtějí uchvátit co největší část publika, dokud to mohou udělat relativně levně a bez problémů. Reagovat na to pak musí pochopitelně i místní soupeři - VW zlevňuje své vozy až o 7 735 Eur (195 tisíc Kč), Tesla o 5 000 Eur (126 tisíc Kč), ušetřen není skoro nikdo. A kdo se tak zdá být, ten podle Zieglera cenový dumping schovává do výhodnějších leasingových sazeb. Je to pro zákazníka dobře? Nyní jistě, dlouhodobé dopady aktuálního vývoje ale mohou být docela jiným tématem.



Omezený zájem o nová auta, zejména pak ta elektrická, je dnes vodou na mlýn Číňanům. Ti vše berou jako šanci, jak se rychleji prosadit, a ještě před možným zavedením dovozních cel dát co nejvíc prodejních ran. Foto: BYD
Zdroj: Handelsblatt
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
před 7 hodinamiBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejčtenější články
Vážně lidé Teslu odepsali? Jak kde, v evropském elektrickém ráji dnes její prodeje rostou o 213 procent
4.6.2025Číňané zkusí na západě prorazit s drsně vyhlížejícím SUV plným luxusu s motorem V8, z jeho ceny se soupeřům protočí panenky
4.6.2025Proč VW nedováží do Evropy svá levná auta z Číny? Odpovědi šéfa se leda zasmějete, bez uzardění lakuje
5.6.2025Obří loď se 746 elektrickými auty na palubě vzplála uprostřed oceánu, teď jen bezvládně čeká na svou poslední hodinu
5.6.2025Nové stolní hodiny Bugatti stojí samy o sobě víc než spousta výjimečných sporťáků, je to přitom kýč jako hrom
5.6.2025
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.04. 20:15 - M.Z.
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB
- BMW Divize 07.03. 12:13 - pavproch