Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané se spalovacími motory nekončí. Vyvinuli nové jednotky s 48procentní termální účinností, mají až 380 koní a 4litrovou spotřebu
před 4 hodinami | Petr Prokopec
Byly to evropské automobilky, které měly na tomto poli neoddiskutovatelný náskok. O ten ale snadno přijdete, když tuto technologii dál nevyvíjíte a vesele cváláte na mrtvém koni. Brzy jim tak možná nezbude než nakupovat čínské motory, které jsou vyvíjeny dál.
Automobilová branže se v Evropě stala obětí čistky prováděné ve jménu snížení produkce CO2. A nestačilo, že zavedeným výrobcům evropští politici před podražením nohou namazali schody, ještě se jim po pádu smějí a dávají za příklad Čínu, kde aktuálně elektromobily tvoří skoro polovinu všech nově prodaných. Jenže si neuvědomují, že Říše středu se na bateriový pohon nezaměřila proto, že by podlehla stejné ideologii - potřebovala vyčistit přímo škodlivými emisemi zamořená velkoměsta a v tu chvíli nezvládala dohnat náskok v oblasti spalovacích motorů.
Ten se ale začal snižovat i bez jejího přičinění, neboť zavedené značky se rozhodly mohutně investovat do elektromobility a spalovací motory zanedbat. Tím se ale vlastně střelily do obou nohou. Vstoupily totiž na pole, kde nestíhají a jsou ve stále větším závěsu. Zároveň se ale nikam neposouvají u aut, po kterých stále prahne naprostá většina zákazníků. Protože ale zároveň přistoupily k partnerství s čínskými výrobci, výměnou za krátkodobý profit na čínském trhu jim dobrovolně a v podstatě zdarma předaly veškeré své know-how.
Začíná tak docházet k opravdu dramatickému obratu, kdy mimočínské automobilky začínají na ty čínské ztrácet i v oblasti, ve které dříve dominovaly. Potvrzuje to také nové pohonné ústrojí značek Omoda a Jaecoo, které spadají pod automobilku Chery. Číňané totiž oznámili, že u nové generace svých spalovacích jednotek dosáhli 48procentní termální účinnosti. Většina výrobců se přitom v současné době pohybuje mezi 38 a 45 procenty a každé procento navíc představuje zhruba 2,5procentní úsporu spotřeby paliva.
Systém pracuje s velmi vysokým kompresním poměrem 26:1 a 35procentní recirkulací výfukových plynů. Číňané navíc počítají, že jej budou používat u celé rodiny motorů od jedna-pětek až po dvoulitry, které nabídnou výkon až 380 koní. Z toho důvodu mají být pohonné jednotky na limitu současných technických možností. Neznamená to však, že by měl vývoj skončit, jen rozlouskávání dalších oříšků bude náročnější.
Kdy přesně se nové pohony objeví v prodeji a pod kapotou jakých modelů, zatím nebylo upřesněno. Ovšem v Říši středu se věci dějí velmi rychle. Ostatně působivá jsou už data spojená se stávající verzí obdobných otorů. Číňané s modelem Jaecoo J7 SHS dosáhli průměrné spotřeby 4,3 l/100 km. Test přitom probíhal na reálných silnicích, kde se vozy pohybovaly rychlostí od 60 do 90 km/h a uvnitř seděli vždy dva lidé s klimatizací nastavenou na 23 stupňů Celsia. Novinka se snadno může dostat ke kombinaci až 380 koní výkonu a 4 litrů spotřeby na 100 km.
Nebylo by tedy nakonec překvapivé, kdyby se čínské spalovací motory objevovaly pod kapotou aut zavedených značek stále častěji. Ostatně si jen stačí uvědomit, že jednotky od Horse Powertrain, za kterou kromě Renaultu stojí také čínské Geely, již zásobuje Mercedes-Benz či Caterham. Termální účinnost je u nich přitom zatím nižší než u nového ústrojí Chery, kterému se tak nejspíše hlavně v Evropě začínají otevírat dveře dokořán. Nedochází náhodou přesně na to, před čím jsme léta varovali?




Čínské spalovací motory se staly úspornějšími, přitom nabídnou až 380 koní. Evropa začíná ztrácet i v oblastech, ve kterých dekády vládla. Foto: Jaecoo a Omoda
Zdroj: Jaecoo a Omoda
Bleskovky
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
před 6 hodinami
Auto vám mohou „ukrást” přímo před očima a za úsměvu na vaší tváři. Policie rozbila gang, který se takto zmocnil i Ferrari za miliony
včera
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
20.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Na čele v Sepangu je Acosta 11:00
- Salač v úvodu v Sepangu 11. 10:50
- Road is Calling: Atény v sedle Harley-Davidson 08:25
- Marc Marquez už letos závodit nebude včera 16:12
- Časový program GP Malajsie včera 10:00
Nejnovější články
Jedno z posledních pořád levných větších aut v Evropě žije dál, s dieselem koupíte ho i v roce 2026
před 2 hodinami
Škoda už chce prodávat asi jen sny a iluze. Ukázala další auto, které ani nezamýšlí vyrábět, akorát przní legendu značky
před 4 hodinami
Číňané se spalovacími motory nekončí. Vyvinuli nové jednotky s 48procentní termální účinností, mají až 380 koní a 4litrovou spotřebu
před 5 hodinami
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
před 6 hodinami
Ford zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu „na neurčito”, jeho tragický příběh se po 4 letech chýlí ke konci
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 10.24. 09:17 - řidičBOB
- pavprochovo brečítko 10.23. 18:55 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.23. 10:42 - řidičBOB
- Přituhuje 10.23. 07:24 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.22. 13:46 - řidičBOB
- Onboard videa 10.21. 21:10 - řidičBOB
- Škoda octavia 3 2013 1.2tsi 77kw 10.21. 19:44 - Hodir
- Řidiči, co to mají v ruce... 10.21. 19:25 - Snowman000
