Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané skoro do puntíku zkopírovali Teslu Model X. Prodávat ji budou o 1,8 milionu levněji a Musk ani nepípne
24.10.2023 | Petr Prokopec
Kdybyste na tomhle autě vyměnili znaky výrobce, snadno byste došli k přesvědčení, že máte co do činění se skutečnou Teslou. Jenže tohle je auto od čínského GAC a přišli byste na to možná až ve chvíli, kdy za něj budete platit, je totiž skoro o 2 miliony korun levnější.
Ještě před pár lety měly čínské automobilky mizernou pověst. Za tou nestála jen nepřesvědčivá kvalita a bídná bezpečnost, ale také neoriginální design. Místo toho bylo možné v Říši středu spatřovat jednu velkou kopírku, která se navíc nemusí obávat žádného legálního postihu. Tamní soudy totiž téměř vždy stály na straně domácích výrobců, ať už udělali cokoli. A pokud přece jen přikročili k potrestání některého z nich, šlo často jen jen o pověstný varovný prst. I tak si nicméně Číňané začali uvědomovat, že „vykrádáním“ cizích vzorů na mezinárodním kolbišti nezaujmou.
Výrobci tedy přepřáhli na jinou strategii a místo kopírování hotových aut si najali jejich autory. Řada renomovaných designérů se tak přesunula o pár tisíc kilometrů na východ, což vedlo ke vzniku mnoha pohledných aut. Právě to je i jeden z důvodů, proč je druhý čínský útok na Evropu, Ameriku a další zahraniční trhy o tolik úspěšnější. Moderní produkce Říše středu totiž v podstatě nemá zjevnou chybu, neboť působí sympaticky zvenčí i zevnitř. Za zavedenými značkami pak nestrádá ani v rámci bezpečnosti, cenově je ovšem pořád podstatně níž.
I přes úspěch tohoto přístupu ovšem některé značky na ono kopírování stále nezanevřely. Ba co více, pozdvihly ho na zcela novou úroveň. Automobilka GAC totiž momentálně vyrukovala se zjevným plagiátem Tesly Model X. Americký elektromobil byl obšlehnut pomalu do puntíku, což se Elonu Muskovi jistě líbit nebude. Pomalu však jediné, co může udělat, je držet ústa, krok a zástup. GAC Group je totiž vlastněná státem, což znamená, že pokud by šéf Tesly měl jakékoli námitky, půjde proti svému nejdůležitějšímu trhu - v Číně už roky prodává polovinu všech aut.
Zahájení prodeje nového modelu zvaného GAC Aion Hyper HT SUV tedy nic nebrání. Značka přitom již uvedla, že k dostání budou hned čtyři varianty, z nichž ta základní dostala 400voltový okruh a elektromotor na zadní nápravě. Tato pohonná jednotka produkuje 248 koní a 355 Nm točivého momentu, což má stačit na 6,8sekundovou akceleraci. O kapacitě baterií se GAC sice nezmiňuje, dojezd však má dle značky činit 600 km a dobití každých 140 km zabere jen 10 minut.
Co se zbytku nabídky týče, ta již sází na 800voltovou architekturu. A stejně tak i na jednotku naladěnou na 340 koní a 430 Nm. Akcelerace se proto zkrátila na 5,8 sekundy, přičemž u dvou variant má dojezd činit 670 a u poslední dokonce 770 km. O kapacitě baterií se ovšem znovu nemluví, místo toho GAC opět zmínilo jen časy spojené s dobíjením. V prvních dvou případech má každých 15 minut přibýt 415 km, vrcholná varianta pak má každých 10 minut přihodit dokonce 450 km.
Nejspíše není třeba dodávat, že realita bude trochu jiná. To ale při pohledu na cenu asi některé nemusí trápit, neboť Hyper HT SUV má na 220 tisících yuanech (cca 696 000 Kč), tedy o asi 1,8 milionu Kč levněji, než kolik u nás stojí Model X (2 489 900 Kč). A dokonce i podstatně levněji, než začíná Model Y (1 165 490 Kč). Přitom jde o poměrně velký vůz měřící 4 935 milimetrů na délku, 1 920 mm na šířku, 1 700 mm na výšku a 2 935 mm v rámci rozvoru.
My už jen aktuálně dodáme, že Hyper HT SUV nekopíruje Model X pouze siluetou, ale také třeba vzhůru výklopnými zadními dveřmi či minimalistickým interiérem. Jeho dominantou je na výšku orientovaný displej, skrze který lze ovládat prakticky veškeré funkce vozu. Cestující vzadu mají pak k dispozici sklopná sedadla, stejně jako podnožky pod nohy. Standardem je přitom i panoramatické okno a u vrcholného provedení dokonce také LiDAR.














Ne, tohle opravdu není Tesla Model X, nýbrž zcela nový čínský elektromobil s poněkud krkolomným názvem GAC Aion Hyper HT SUV. A protože je značka vlastněna státem, Elon Musk bude proti prodeji novinky stěží něco namítat. Foto: GAC
Zdroj: GAC
Bleskovky
Expert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
včeraŘidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
22.6.2025Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
20.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Porsche vyrobilo a pustilo do prodeje dvě drahé „unikátní” 911 se stejným výrobním číslem. Teď říká, že to byl omyl
před 3 hodinamiBez elektrifikace. Automobilky začínají chápat, že prodejním argumentem je dnes pravý opak toho, co roky marně přiživují
před 4 hodinamiZpackaný nový Mercedes SL nikdo nechce. Prodeje padají k nule v Evropě i za mořem, u nás už tam skoro jsou
včeraVW to u rekordního Golfu, který nikdo jiný jako rekordní neuznává, trochu přehnal s červenou. Auto vypadá jako rtěnka na kolech
včeraAsi nikdy nepochopím, jak mohly evropské automobilky dopustit tak ohromný rozklad svých obchodních aktivit
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva