Číňané zkopírovali ruský armádní speciál a ještě se tváří, že jde o jejich auto

Formální partneři na poli geopolitiky mají stejné vybavení akceschopné armády. Shodu ale nezajistily dodávky jedné země druhé, ale již tradiční čínské kopírování všeho osvědčeného.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Číňané zkopírovali ruský armádní speciál a ještě se tváří, že jde o jejich auto

27.3.2020 | Mirek Mazal

Číňané zkopírovali ruský armádní speciál a ještě se tváří, že jde o jejich auto

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Formální partneři na poli geopolitiky mají stejné vybavení akceschopné armády. Shodu ale nezajistily dodávky jedné země druhé, ale již tradiční čínské kopírování všeho osvědčeného.

Čína a Rusko jsou dvě sousedící mocnosti historicky usilující o globální hegemonii. Vzájemné vztahy ambiciózních vůdců v čele těchto zemí navenek působí vřele, pod povrchem ovšem na obou stranách funguje silná propagandistická činnost vytvářející obraz suverénního státu schopného samostatně ovládat světové dění. Vladmir Putin i Si Ťin-pching mají ideologicky stejné myšlení, ve výsledku chce vždy jeden z nich vyzrát na toho druhého.

Oba hegemoni sázejí na silný politický vliv, omezují lidská práva nepohodlných a zárukou bezbřehé autority je vždy loajální armáda. Právě tato oblast ale nyní vytvořila nečekanou překážku mezi zdánlivě vyrovnanými vztahy Ruska a Číny - rovnováhu narušila ukázka nového vojenského stroje lidové armády.

Číňané se pochlubili minám odolným strojem nazvaným VP22. Další informace o zvyšování bojeschopnosti komunistů by nikoho nezaujala bez jednoho zajímavého detailu. Tahle novinka až nápadně kopíruje již existující ruský stroj, Kamaz Typhoon.

Čínská napodobenina má stejně jako on taktéž dvě nápravy pod kabinou a jednu vzadu, stejné je i usazení motoru do odděleného kontejneru umístěného za kabinou. Shoduje se například i pancéřovaný trup s protáhlou architekturou opláštěnou dle potřeb minové odolnosti MRAP. Podvozek tvaru V efektivně rozptyluje výbuch, nicméně i ten dříve použili Rusové.

VP22 bylo údajně vyvinuto čínskou státní společností Norinco. Výroba začala už dávno a po třech letech od prezentace prototypu byly dokončeny armádní zkoušky, což umožnilo spustit sériovou produkci okopírovaného vozidla. Kamaz ale vyrukoval s Typhoonem o tři roky dříve, než rudí sousedé vyjeli se svým testovacím konceptem.

Sériový VP22 je poháněn turbodieselem o výkonu 322 kW (438 koní). Prostřednictvím automatu se VP22 rozjede na maximální rychlost 90 km/h, předpokládaný dojezd na jednu nádrž se pohybuje okolo 600 kilometrů. Vnitřní uspořádání pojme 16 pasažérů nastupujících přes hydraulickou zadní rampu. Dva členové posádky využijí klasické dveře kabiny. Plně obsazený transportér by měl zvládat 60% stoupání, 30 % bočního náklonu a brod hluboký 1,2 metru.


Číňané zkopírovali ruský armádní speciál a ještě se tváří, že jde o jejich auto - 1 - Norinco VP22 kopie Kamazu Cina 01Číňané zkopírovali ruský armádní speciál a ještě se tváří, že jde o jejich auto - 2 - Norinco VP22 kopie Kamazu Cina 02Číňané zkopírovali ruský armádní speciál a ještě se tváří, že jde o jejich auto - 3 - Norinco VP22 kopie Kamazu Cina 03Číňané zkopírovali ruský armádní speciál a ještě se tváří, že jde o jejich auto - 4 - Norinco VP22 kopie Kamazu Cina 04Číňané zkopírovali ruský armádní speciál a ještě se tváří, že jde o jejich auto - 5 - Norinco VP22 kopie Kamazu Cina 05Číňané zkopírovali ruský armádní speciál a ještě se tváří, že jde o jejich auto - 6 - Norinco VP22 kopie Kamazu Cina 06Číňané zkopírovali ruský armádní speciál a ještě se tváří, že jde o jejich auto - 7 - Norinco VP22 kopie Kamazu Cina 07Číňané zkopírovali ruský armádní speciál a ještě se tváří, že jde o jejich auto - 8 - Norinco VP22 kopie Kamazu Cina 08
Vojenský model Norinco VP22 je u konce s vývojem. Ten byl usnadněn inspirací u přeshraničních sousedů

Zdroje: Drom, Military Today

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.