Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové našli způsob, jak obejít sankce západu a do světa dostat svůj drsný speciál
4.2.2020 | Petr Prokopec
Nepříliš přátelsky se jmenuje i vypadá, přesto - nebo možná právě proto - po něm leckdo prahne. Jakožto ruská technika je na západě nedostupný.
Nejspíše víte, že západní mocnosti v čele se Spojenými státy vytáhly proti Rusku s nemalým množstvím sankcí. Ty jsou zacíleny jak na konkrétní osoby a s nimi spojené firmy, tak i na samotnou zemi. Dalo by se ovšem říci, že jsou spíše jen takovým vztyčeným ukazováčkem, který doprovází slovo „bububu“. Rusové totiž soustavně dokazují, že stejně jako třeba Češi jsou mistři v obcházení nastavených pravidel. Stačilo tedy málo a rázem mohou počítat i s vývozem své vojenské techniky, jakkoliv něco takového právě ony sankce zakazují.
Abychom si tuto tezi, pro kterou samozřejmě oficiální potvrzení budeme shánět těžko, vysvětlili, je třeba se vrátit do roku 2018. Tehdy společnost RIDA z Nižného Novgorodu přišla s novým armádním speciálem Buran, který byl postaven na základě terénního náklaďáku GAZ Sadko. Převzato ovšem bylo pouze šasí a hnací ústrojí, které je složené z 4,4litrového turbodieselu disponujícího 147 koňmi a 600 Nm točivého momentu a pětistupňové manuální převodovky. Vše ostatní je již zakázková stavba.
Buran je v tomto ohledu nemalým unikátem, neboť na zmiňované šasí lze nasazovat jednotlivé moduly dle požadavků zákazníka. Ten si přitom může zvolit, zda touží pouze po samotné kabině, za kterou bude instalován třeba odpalovač raket nebo zařízení sloužící k uchycení přívěsu. Kromě toho zde máme varianty pro převoz vojáků, jenž se liší počtem dveří i sedadel. Některé pak zvládnou pobrat i nějaký ten materiál, byť na jeho převoz se specializuje další verze. A v neposlední řadě je tu také sanitka.
Na základě individuálních požadavků je následně možné i pancéřování, kdy překvapením je vyšší odolnost oken než v případě karoserie. Ochrana vespod pak zvládá i minový útok, přičemž z toho důvodu nejsou sedadla ukotvena na pojízdných kolejničkách, nýbrž napevno. Zabráněno je tím dodatečnému zranění posádky. Ta navíc velmi snadno může přejít do protiútoku, neboť okna lze využít jako střílny. Střecha kabiny je pak navíc osazena výklopnými panely, jenž slouží jako kryt.
Stěžejní novinkou ovšem je, že Buran nově již nebude montován pouze v Nižném Novgorodu. Kontrakt na jeho výrobu totiž získala firma BSVT - New Technologies, která pochází z běloruského Minsku. Ta nepřikročila k jediné faktické změně, místo toho disponuje certifikátem na produkci veškerých variant. Proti této zemi pak žádné podobné sankce namířeny nejsou, Rusové tak skrze Bělorusko mohou svým arzenálem zásobovat celý svět.
Že je vše spíše zástěrka, naznačuje i fakt, že GAZ bude nadále produkovat šasí vozu, stejně jako se RIDA bude zabývat produkcí jednotlivých modulů. BSVT - New Technologies tak bude spíše montovnou, která ovšem technickou dokumentaci opatří potřebnými razítky. Zahraniční vlk se tedy nažere a nechá kozu pod novým názvem Asilak-1 snadno proklouznout do světa.

























RIDA Buran se dočkal přejmenování na Asilak-1, přičemž montován bude v Bělorusku. Takhle snadno se totiž dají obejít sankce západu zaměřené proti Rusku
Zdroj: Drom
Bleskovky
Novodobý Horst Fuchs dělá shyby na otevřených dveřích nejdražších aut, ukazuje tím jejich kvalitu
dnesUpadající značka oddaná elektromobilům pořád dělá auto s motorem V8, na Autobahnu ukázalo skoro 280 km/h
včeraŘidiče Porsche 911 změřili z vrtulníku, jak jede 285 km/h na silnici s povolenou stodvacítkou, to se hned tak nevidí
25.6.2022
Nejnovější články
Rusové si začali chystat vlastní dovolenková auta. Budou jednoduchá, levná a skrznaskrz ruská
před 5 hodinamiPět zemí EU chce odložit zákaz spalovacích aut a nařízení elektromobilů, je to jen další z řady absurdit
před 6 hodinamiPadlý bestseller Fordu dostal další ránu, i ten dohnala pohroma moderních aut
před 8 hodinamiFotbalisté Realu Madrid musí vrátit Audi, která dostali od automobilky zdarma, žádná další už jim nedá
před 9 hodinamiMajiteli nejrychlejší Tesly selhaly brzdy na okruhu ve 257 km/h, se zraněními skončil v nemocnici
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.27. 18:54 - Truck Daškam
- Rychlodotazy 06.27. 18:41 - Stepan
- VZKAZY 06.27. 16:23 - pavproch
- Suzuki obecně 06.27. 16:17 - Miso122
- Škoda Auto obecně 06.27. 16:15 - Předseda
- Poradíte? Jak minimalizovat ztráty po nehodě 06.27. 15:35 - HonzaKovar
- Onboard videa 06.27. 15:26 - řidičBOB
- čelní sklo - reklamace 06.27. 14:35 - petr_riha