Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňani vážně nabídnou všechno, teď vypalují rybník Mazdě. Chystají vlastní Wankel, prototyp už mají hotový
před 3 hodinami | Petr Prokopec
Výrobci z Říše středu vážně neznají mezí a hodlají vyplnit každé místo na trhu, na které zavedené „západní” firmy kašlou. Takovou oblastí jsou nyní i rotační motory - Mazda nějaký nový přes dekádu jen slibuje, Číňané už mají jeden skoro hotový.
Představte si automobilový trh, kde jsou lidé po dekády zvyklí kupovat auta osazená nejrůznějšími řešeními pohonu postavenými hlavně kolem spalovacích motorů. Do toho se ale náhle pokusí hodit vidle většina velkých automobilek, které ve spolupráci s politiky pod rouškou boje proti emisím CO2 začnou tlačit nesrovnatelně užší portfolio v přesvědčení, že tak učiní svůj byznys ještě ziskovějším.
Tak vznikne nespočet různých nařízení, zákazů a omezení, které tuto cestu podporují. Ruku v ruce s tím ale nejde smýšlení většiny klientely, která si chce za své pracně vydělané peníze dál kupovat auta, která vyhoví právě jí. Pokud ovšem takovým lidem stroje dříve preferovaných značek nedodají, co žádá, co se stane? Jednoduše změní dodavatele a zamíří k takovému, který jejich potřeby dokážou uspokojit.
Máte? Tak skončete s představami, něco takového se už nějakou chvíli děje ve světě, ve kterém žijeme.
Přesně tímto způsobem totiž evropští výrobci ženou vodu na čínské mlýny - na své zákazníky, často skoro až za hrob loajální, zvyklé nakupovat auta bez zkoumání toho, co si vlastně pořizují, ostentativně kašlou až do té míry, že je po několika marných nákupech ztratí. Výrobci z Říše středu - paradoxně - takto nesmýšlí, zůstávají technologicky otevření, dál inovují a pokouší se získat i okrajové skupiny potenciálních kupců. Chystají tak třeba auto s boxerem, tedy spalovacím motorem, který byl dosud spojen hlavně s Porsche či Subaru. Nabízet budou také motorku se čtyřválcem točícím 11 tisíc otáček, která vypadá jako klasický Ital. A aby toho nebylo málo, v plánu mají dokonce i svůj vlastní rotační motor.
Jde o hned dvojnásobný políček pro Mazdu, která byla dosud synonymem pro Wankel. Jenže od roku 2012, kdy ukončila výrobu čtyřdveřového kupé RX-8, o něm v podstatě jen mluví. Je pak sice pravdou, že jej nabídla u SUV MX-30 R-EV, nicméně v tomto případě rotační motor slouží pouze jako generátor energie, nikoli jako jednotka roztáčející kola. Nadšence tedy tato varianta jen stěží uspokojila. Milovníků klasického Wankelu je přitom stále dost, zdrženlivost Mazdy je tak zarážející.
Prozatím je nehodlá uspokojit ani čínský Harbin Dongan Auto Engine, tedy pobočka automobilky Changan, která se již od roku 1948 věnuje vývoji motorů a převodovek. Její Wankel s označením R05E totiž sice za sebou má první úspěšné reálné testy, ovšem do výroby zamíří až v roce 2027. Pak se může stát cokoli - primárním určením těchto motorů jsou sice drony či letadla s vertikálním startem, která se pohybují do 1 000 m nad mořem, ale jakmile bude motor jednou hotový... Použití v autech bude o hodně snazší.
Číňané uvádí, že jednotka produkuje 72 koní a zvládá 6 500 otáček. To na Wankel není mnoho ani v jednom ohledu, nicméně silnější agregáty jsou už ve vývoji. Dongan rotační motor upřednostnil před klasickými spalovacími motory či těmi elektrickými nejen kvůli kompaktním rozměrům, ale poměrně překvapivě také s ohledem na jejich vyšší kultivovanost. Spojené jsou totiž jak s daleko nižšími vibracemi, tak dokonce s nižším hlukem.
Zda se někdy dostanou i do aut, Dongan zatím odmítá potvrdit či vyvrátit. Ovšem pokud máte k dispozici hotový motor na jedné straně a koupěchtivou klientelu na té druhé, není jediný důvod, proč oba tábory nepropojit? Když neuvažujete „přesně podle zeleného grafu”, můžete spatřit příležitost v čemkoli. A tady se jistě jedna nachází.

Číňané se s tím vážně nepářou, na svém Wankelu totiž začali pracovat teprve v dubnu. Už nyní ale za sebou mají první testy a v roce 2027 počítají se startem výroby. Foto: Harbin Dongan Auto Engine, tiskové materiály
Zdroje: Harbin Dongan Auto Engine, Car News China
Bleskovky
Řidič Ferrari ještě s motorem V12 bez turba se v běžném provozu rozjel na 326 km/h, je to let za zvuku jako ze starých F1
včera
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
24.12.2025
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
24.12.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Číňani vážně nabídnou všechno, teď vypalují rybník Mazdě. Chystají vlastní Wankel, prototyp už mají hotový
před 3 hodinami
Majitel vrcholné Tesly zkusil po roce a pár tisících ujetých km prodat své auto v aukci, prodělal na tom kalhoty
před 5 hodinami
Vynálezce pro mnohé stále tajemné šipky u ikonky palivoměru v autech zemřel, příběh jeho geniálního nápadu ale žije dál
před 6 hodinami
Max Verstappen nakonec skutečně bude jezdit za Mercedes, o Vánocích to neoznámili náhodou
před 8 hodinami
Řidič Ferrari ještě s motorem V12 bez turba se v běžném provozu rozjel na 326 km/h, je to let za zvuku jako ze starých F1
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
