Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňany táhne v Evropě k výšinám i levný konkurent Škod Octavia a Superb, doma i s výkonem a výbavou stojí od pouhých 260 tisíc Kč
6.6.2024 | Petr Miler
Číňané jako by se rozhodli zabít hned dvě velké české mouchy jednou ranou, neboť tímto autem dokážou konkurovat oběma klíčovým liftbackům škodovky najednou. A činí tak s láskou, na pro ně zahraničních trzích si vůz říká Lamore.
Obrovský rozmach čínské automobilky Changan nejlépe ukazuje, co se dnes děje na automobilové mapě světa. Tato značka je jednou z těch, které se chopily příležitosti v momentě, kdy byli z Ruska prakticky vyhnáni západní výrobci aut, a začala do země ve velkém „lifrovat” své v Číně dobře prodávané modely. Je s tím velmi úspěšná, a tak nyní rozšiřuje své aktivity i do dalších koutů Evropy.
Abychom byli konkrétní, uveďme, že Changan loni v Rusku prodal 47 765 aut, což není málo ani absolutně, hlavně jeho růst je ale ohromující. Toto číslo totiž přebíjí skoro 19násobně pouhých 2 550 vozů prodaných v roce 2022 a není to tak, že by Číňané vystrčili růžky a pak zákazníci vzali do ruky nůžky. Naopak - Changan dál roste a letos v květnu se stal už třetí nejúspěšnější čínskou automobilkou v Rusku v relativně těsném závěsu za více etablovanými značkami Haval a Chery. Pokud takhle věci půjdou dál, může z něj být čínská jednička kdekoli v Evropě.
A upřímně, při tom, co nabízí, bychom se ani nedivili. Jeden nový solidně vypadající model střídá druhý, navíc s vysokou výbavou, moderní technikou a pořád nízkými cenami. Jedno z jeho nejžhavějších želízek v podobě čerstvého soupeře Škody Octavia jsme mohli na evropské půdě vidět už loni, až letos se ale začal pořádně prodávat a Changanu pomáhá dál růst. A je to pozoruhodný vůz i proto, že je tak velký, že může rovnou konkurovat i větší Škodě Superb.
Do prodeje vlétl se vší vážností, současně je ale třeba přiznat, že novinka se jmenuje poněkud legračně. Říká si Lamore, projevem lásky Číňanů ke škodovce ale rozhodně není. S rozměry 4 770 mm na délku, 1 840 na šířku, 1 440 mm na výšku a rozvorem 2 765 mm je to vůz, který se v Číně šmahem postavil dvěma největším liftbackům Škody, v základu tam ale stojí pouhých 83 900 CNY, tedy asi 260 tisíc Kč. Není divu, že obě škodovky prodejně doslova ničí, tomu česká značka nemá jak konkurovat.
Zopakovat stejný úspěch v Evropě jistě nebude snadné, našlápnuto k tomu ale má Changan docela dobře. Jak už padlo, prozatím automobilka tento model vyslala do Ruska, kde je na prodej v jediné verzi s motorem 1,5 turbo o výkonu 166 koní (v Číně 170), který dostal do péče sedmistupňový automat se dvěma spojkami. Pohon kol je nepřekvapivě přední, dynamika ale nebude bídná - akceleraci na jakoukoli rychlost tedy Changan nezveřejnil, maximální rychlost ovšem činí slušných 200 km/h.
Design exteriéru využívá architekturu moderních modelů z řady UNI, takže auto určitě nevypadá jako posel z minulosti a nevypadá ani jako kopie čehokoli jiného. Něco podobného platí také o interiéru, i když v jeho případě není těžké vysledovat podobnost s Teslami. Oproti nim má tedy poněkud hloupě oválný volant s nad ním umístěnou digitální přístrojovou deskou, jinak ale vnitřku dominuje vertikálně orientované rozhraní multimediálního systému, které v Lamore zabezpečuje 13,2palcový centrální displej. Už zmíněná digitální přístrojovka o kus víc vlevo má 10,24 palce.
Standardní a vlastně jediná výbava je opravdu bohatá a čítá mimo jiné šest airbagů, ABS, ESP, kožené čalounění, audiosystém se šesti reproduktory, multifunkční volant, klimatizaci nebo panoramatickou střechu. Auto je tedy vybaveno citelně víc než čínský základ, i proto také citelně víc stojí. I když je otázkou, jak moc vážně lze brát současné ceny v rublech - ruská ekonomika je do značné míry izolovaná a byť směnné kursy existují, už vzhledem k omezené využitelnosti ruské měny nemá přepočet tamních cen bůhvíjakou relevanci pro nás. Je tedy docela dobře možné, vlastně spíš pravděpodobné, že ceny stejných aut u nás budou nižší.
Tak či onak tohle auto v Rusku startuje (a zároveň končí, protože verze je k dispozici vážně jen jedna) na 2 589 900 rublech, tedy asi 650 tisících Kč. Zdaleka to tedy není čínských 260 tisíc Kč v přepočtu, je to spíš podobná suma, na kterou u nás vyjde základní Octavie (dnes 630 tisíc Kč), a asi o 285 tisíc Kč míň než v případě základního Superbu. A srovnejte si techniku a výbavu, po dorovnání hry na tomto poli by cenové rozdíly byly ještě mnohem větší.
Tohle auto dříve nebo později dorazí i k nám, v Rusku se stalo už 14. (!) modelem značky Changan, který se tam prodává, i odtud pramení její mohutný růst. Samozřejmě, bez západní konkurence se stoupá k výšinám snadno, uvidíme, jak Changan povede jinde.

















Changan Lamore alias Eado třetí generace není snad vyloženě krasavec, ale vypadá solidně a zejména v Číně nestojí vzhledem ke svým možnostem skoro nic. Právě tam si škodovky maže na chleba, v Rusku pomohl značce k růstu až pod samý vrchol. Foto: Changan
Zdroj: Changan
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
včeraTakhle VW reaguje na svůj úpadek? Chce, aby sama řídila i jeho spalovací auta, to ho opravdu nespasí
včeraPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
včeraGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
včeraTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva