Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Čínská auta začnou brzy do Evropy proudit po milionech, říkají analytici, je to přímý důsledek postupu EU
8.11.2022 | Petr Prokopec
Ještě před pár léty počet aut vyvážených z Evropy do Číny převažoval ta mířící opačným směrem o skoro 2 miliony vozů ročně. Za pár let se ale má karta zcela obrátit, EU není konkurenceschopná. A při současném směřování na tom bude jen hůř.
Ještě donedávna čínská auta Evropany jen odrazovala. Byla nekvalitní, nebezpečná a neoriginální, a tak jim k úspěchu nepomáhala ani cena, která ve výsledku nebyla o tolik nižší než v případě evropské konkurence. Zatímco tedy značky ze starého kontinentu na čínském trhu bodovaly, v opačném případě to nefungovalo. A nic nenasvědčovalo tomu, že by se situace v dohledné budoucnosti mohla změnit.
V poslední době je ale všechno jinak a někdejší averze lidi postupně opouští. Zjevná nekvalita je pryč, v crash testech čínská auta bodují kolikrát víc než ta evropská a design, byť nemusí padnout do oka každému, je svébytný. To podstatné je ale ještě jinde - většina lidí by dala i tak přednost evropským soupeřům, ti jsou ale dnes podstatně dražší. Číňané tak bodují, a to svůj druhý útok na Evropu ještě pořádně nerozjeli.
Zejména politické změny jim ale nahrávají k tomu, aby se do toho pustili se vší vervou. Vyrábět auta na starém kontinentu je stále nákladnější a stále riskantnější činností. A čím větší tlak na rozmach elektrických aut přijde, v tím větší výhodě se Číňané ocitnou. Však evropské automobilky dostupný elektromobil nabídnout v podstatě ani neumí - i nejlevnější Dacia Spring je čínský Renault. A beztak je to s víc jak půlmilionovou základní cenou drahé auto.
Tohle všechno lze vidět pouhým okem, jestli ale potřebujete i pohled odjinud, jako na zavolanou přichází predikce analytické společnosti PwC. Podle ní právě Bruselem dirigovaná střelba do vlastních nohou, stejně jako další okolnosti, povedou k vzestupu čínských aut na starém kontinentu. Od roku 2025 by totiž mělo být z Říše středu dováženo 800 tisíc aut za rok, celková čísla tedy půjdou ještě v této dekádě do milionů. Ne ve všech případech půjde o vozy čínských značek, zhruba 330 tisíc kusů by na kontě měly mít ty „západní“ - případ Dacie Spring už jsme zmínili, v Číně se také dělají Tesly pro Evropu. Ovšem i tak má dovoz převážit nad vývozem, a to o více jak 220 tisíc vozů.
Ještě v roce 2015 přitom Evropa stála na exportu, počet vyvezených aut převažoval počet těch dovezených o 1,7 milionu kusů. Během jedné dekády tak má dojít na opravdu razantní obrat, který logicky nemalou měrou poškodí evropskou ekonomiku. A jak jsme již zmínili, nucený přechod evropských automobilek na elektromobily nůžky i podle PwC rozevře jen více.
Je skutečně s podivem, že se Evropa na tuto cestu vydává v očekávání světlých zítřků, my je nevidíme. A analytici též ne. Jak už jsme ale nejednou zmínili, někteří se holt musí spálit, aby poznali, že mít ruku v ohni je přesně tak nepříjemné, jak jiní říkali.






Takové MG jen v říjnu prodalo v Česku 77 aut. To jsou vyšší registrace než Nissanu či Subaru. Čínská auta tak začínají dávat na frak těm japonským, a to se tu nabízí málokterá. Podle analýzy PwC jich bude jen víc a během jednotek let sem mají mířit po milionech. V důsledku regulací EU jsou totiž evropská auta stále dražší i stále méně konkurenceschopná současně. Foto: MG Motor
Zdroj: PwC
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nejnovější články
Přechod Volva na elektrická auta „bez jakýchkoli kdyby a ale” končí totálním fiaskem. Prodeje kolabují, firma už ví, že „to nemůže diktovat”
před 51 minutami
Bývalí technici Tesly přišli s vlastním sporťákem dřív, než Musk dokončil svůj nový Roadster, o kterém už 8 let básní
před 2 hodinami
V dalším státě po sérii útoků zrušili všechna pevná měření rychlosti, přiznali, že jimi jen dojí řidiče
před 3 hodinami
„Továrny tu zůstanou, ale vám už patřit nebudou.” Manažer nastínil budoucnost autoprůmyslu v EU, během pár let pojdou všichni
před 5 hodinami
VW dal u své novinky lidem možnost vybrat si mezi elektrickým a také spalovacím pohonem. 80 procent vzalo to, co si nepřál
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
