Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Čínská auta nepozorovaně zaplavují další zemi EU, jsou tam ještě pětkrát víc žádaná než v Německu
26.5.2023 | Petr Miler
Že Číňané přichází? Omyl, oni už jsou tady, jen si toho málokdo všímá. Do karet jim hraje především tlak na elektrifikaci aut, neboť nejdál jsou aktuálně v jednom z elektrických rájů starého kontinentu, v Nizozemsku.
Teprve minulý týden jsme psali o tom, že čínská auta potichu zaplavují Německo. Jejich podíl na dovozech nových vozů ze zahraničí masivně roste, meziročně skoro trojnásobně, a to za situace, kdy vývoz německých aut do Číny citelně klesá. Pro některé to může být překvapivé, je to ale jen poslední vývoj v překreslování automobilové mapy světa, jehož jsme svědky už řadu let.
Čínské automobilky pracují s levnějšími vstupy od energie po pracovní sílu a nežijí v zajetí tolika tržních omezení, takže mohou být pružnější a levnější. Dokud neuměly udělat konkurenceschopné auto s rozumně působícím designem, bylo jim to houby platné, tuto éru ale už mají za sebou a mohou využívat jen svých konkurenčních výhod. Že jich nevyužijí v Evropě, bylo iluzí, která se nemohla přetavit v realitu.
Když si k tomu přidáme tlak EU na elektrifikaci všech osobních aut bez rozdílu, což je vzhledem k nadvládě Číňanů v oblasti výroby baterií další doména Říše středu, nedalo se čekat nic jiného než postupné zintenzivňování přítomnosti čínských automobilek v Evropě. A tak k němu prostě dochází, ať se nám to líbí nebo ne. Pikantní pak je, že to spousta lidí ani nevnímá, děje se to skoro nepozorovaně, přitom na některých trzích k tomu dochází už velmi intenzivně.
Nejnověji na to upozorňují kolegové z mé druhé domoviny, z Nizozemska, kteří v posledním vydání Auto Weeku vypočítávají, jak moc už Číňané na tamním trhu znamenají. Mají tedy problém s tím stanovit, kdo vlastně Číňané jsou, neboť třeba i Volvo dnes patří Číňanům, Lotus patří Číňanům, Aston Martin patří ze stále větší části Číňanům, v podstatě ovládají i Mercedes, mají významné slovo ve Stellantisu... A také se v Číně stále více aut vyrábí, mimo jiné Tesel. Kolegové k tomu ale přistoupili rozumně a brali jako Číňany pouze tradiční čínské značky nebo nové značky stvořené čínskými automobilkami, v závorce pak ještě dvě další, ale k tomu se dostaneme za chvilku.
První zmíněnou optikou prodali získali letos Číňané v Nizozemsku už 4,07procentní podíl na trhu. A pokud připočteme ještě Polestar (ovládaný Volvem, ale jinak čínská záležitost) a Smart (dnes už něco jako MG, prostě čínská automobilka s jménem s kořeny v Evropě), je to dokonce 4,43 %. To už už je opravdu hodně, relativně pětkrát víc než v Německu (0,79 resp. 1,04 % stejnou optikou). A byť na obřím německém trhu to pochopitelně znamená pořád víc aut nominálně, relativně mají Číňané v zemi tulipánů skoro dvacetinu trhu a meziročně posilují skoro trojnásobně, mimochodem podobně jako v Německu.
To vše díky 5 651 prodaným, převážně elektrickým autům značek jako Lynk & Co, Nio, MG, BYD, Ora... Je to hodně značek. Při jejich cenách, dostupnosti a místnímu politickému prostředí se snad ani nemůže stát, že by postupně neznamenaly víc a víc. Že jim k tomu právě politici umetli cestičku, je mimo jakoukoli debatu.



Lynk & Co 01 je jedním z nizozemských bestsellerů. Přes anglické jméno je to Číňan každým coulem. A i díky němu Číňané sahají po skoro 5 % tržního podílu. Foto: Lynk & Co
Zdroj: Auto Week
Bleskovky
Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
před 5 hodinamiMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Další slavnou západní značku stíhá osud Škody, na největším trhu světa je na hranici úplného kolapsu
1.6.2025Aukce ukázala skutečný zájem o nové BMW M5, majitel rychle přišel o obrovské peníze. A bude jen hůř
1.6.2025Nový Ford Mondeo je až nečekaný prodejní hit, při ceně od 450 tisíc Kč se ale nakonec není čemu divit
1.6.2025Průmyslové tragédie, o kterých se nemluví: Continental zavírá továrnu v menším městě, dopady na něj a okolí jsou drtivé
1.6.2025Majiteli začala reznout nová Alfa Romeo pouhý rok po její koupi, dealer na to říká, že je to normální
2.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva