Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Čínská Škoda Octavia RS se 197 koňmi se ukázala ve verzi pro celý svět, doma stojí pouhých 333 tisíc Kč
19.8.2023 | Petr Miler
Kvůli obavám ze soudních sporů s Audi auto muselo změnit své jméno, ale jinak se zdá být přesně tou atraktivní nabídkou, kterou od začátku mělo být. Svou cestu světem začíná v Mexiku, Evropa bude následovat záhy.
Japonská auta v Americe už dávno platí za spolehlivé a dostupné vozy, donedávna jim ale zoufale chyběla prestiž. Automobilky jako Honda, Toyota či Nissan si toho byly vědomy a protože nechtěly prodávat jen lidové modely za lidové peníze s lidovými maržemi, přišly v druhé polovině 80. let se svými luxusními divizemi. Pod jejich hlavičkou nabídly technicky obdobné vozy zabalené do atraktivnějšího kabátu, s kvalitnější kabinou, vyšší výbavou a také s citelně vyšší cenou. Tak vznikly vozy Acury, Lexusu a Infiniti.
Před více jak 30 lety nemohl nikdo tušit, jak moc dobrý krok to od Japonců byl a že jej později budou následovat mnohé další automobilky. Nejde jen o ty korejské, jejichž prémiové Genesis známe i u nás, své k tomu později řekli i Evropané jako Citroën se svým DS. A nedávno se přidalo čínské Chery, které od loňska pracuje se značkou Omoda. Písmeno „O“ v ní odkazuje na novotu, zatímco „Moda“... No, to už si domyslíte. A míří hlavně na mladší a lépe situované publikum se zálibou ve stylu.
Její plány jsou velmi neskromné, do roku 2030 chce prodávat (mimo Čínu) 1 400 000 aut ročně a zašlapat tak do země třeba i celou Škodu. Na to nebude stačit pár zemí, a tak je už dnes Omoda činná v řadě odbytišť, mimo jiné v Rusku, Austrálii, Jižní Africe nebo Mexiku. Právě na posledním zmíněném místě nyní Omoda poprvé plně odhalila očekávanou novinku původně zvanou S5 GT, která je luxusnějším a sportovnějším provedením modelu Arrizo 5 GT od mateřské automobilky Chery. Nakonec si říká O5 GT, aby se mimo Čínu vyhnulo sporům s Audi, které skoro všude prodává své modely S5. Ale to je jen kosmetická modifikace.
Oproti výchozímu Chery dostala Omoda O5 GT zvnějšku řadu drobných designových změn, které autu dodávají sportovní šmrnc a berou dojem laciného auta, jak můžeme vidět na sadě oficiálních fotek. Jsou tu loga verze GT, upravená světla, prvky vyvedené v černé barvě a další drobnosti. Více změn se objevuje uvnitř, kde je patrný digitální přístrojový štít sdružený s výstupem infotainmentu do jednoho celku (obě části mají úhlopříčku 10,25 palce), patrné jsou také odlišné dekory z uhlíkových vláken, skořepinově se tvářící černá sedadla s červeným lemováním (či naopak) nebo hliníkové pedály. Bohatá výbava zahrnuje i takové věci vyhřívané a ventilované sedadla sedačky či všechny myslitelné elektronické asistenty včetně jízdní asistence úrovně SAE 2+.
Pro exportní trhy bude Omoda O5 GT k dispozici jen výkonnějším motorem 1,6 turbo s výkonem 197 koní (145 kW) a točivým momentem 290 Nm. Obojí míří na přední kola přes standardní 7stupňový dvouspojkový automat, který umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za sympatických 6 sekund. Nejvyšší rychlost činí 220 km/h. Máme tu tedy jakéhosi aspirujícího konkurenta Škody Octavia RS, který sice nemá až takový výkon, také ale bude podstatně levnější.
Ceny pro Mexiko nebyly zatím zveřejněny, v Číně ale nabídka Arriza 5 GT ve verzi s motorem 1,6 turbo začíná na 109 900 CNY, což je v korunách pouhých 333 tisíc Kč. Auto následně zamíří do Ruska i do EU (jiné Omody už se na některých trzích prodávají) a i kdyby tu stálo dvojnásobek, cena okolo 650 tisíc Kč za tak výkonný a bohatě vybavený vůz bude zajímavá. Na této úrovni Octavia pomalu jen startuje, srovnatelné RS je o 400 a víc tisíc korun dražší.














Omoda dříve S5, nyní O5 GT se oficiálně ukázala ve verzi pro celý svět. Působí od první chvíle jako velmi zajímavá nabídka. Foto: Chery/Omoda
Zdroj: Chery/Omoda
Bleskovky
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
před 8 hodinami
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
včera
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
16.12.2025
Nejčtenější články
Stellantis zvlčil. Po výměně šéfa se z „elektrohujera” stal otevřený odpůrce zákazu spalovacích aut, jde proti EU
20.11.2025
Nové Porsche Cayenne je dokonalý „nicburger”. Nepřichází s jedinou skutečnou předností, firmu může poslat do kolen
20.11.2025
Dealeři aut se znovu vrací k taktice z 90. let, aby prodali víc aut. Je to úplný opak toho, co dosud chtěly automobilky
20.11.2025
Německý dálniční superexpres je levně k mání málo jetý, za cenu obyčejné Octavie vás v bavlnce sveze 300 km/h
20.11.2025
První sériové auto s údajně revolučními bateriemi je po tolika letech čekání obrovské zklamání
20.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
