Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Čínské Audi za cenu Škody je v Evropě okamžitě hit, tlačí Číňany k růstu prodejů o stovky procent
29.9.2023 | Petr Miler
Pokud nyní řeknete, že před sebou nevidíte SUV Audi, s cenou za upřímnost od nás nepočítejte. Číňané evidentně ví, čemu jdou po krku, ke stylu německé prémiovky ale přidávají cenu české tuctovky. A bodují, to je zjevné.
Na starý kontinent dorazilo na přelomu letošního jara a léta další čínské auto. Jak to u Číňanů bývá, přijít na kloub tomu, o co vlastně jde, je podle jeho jména skoro nemožné, pozadí vám ale rozklíčujeme. Ačkoli za velkou zdí tohle auto znají jako Geely Xing Yue L, mimo Čínu si obvykle říká KX11. To ale zřejmě pro Evropu nebylo dost sexy, a tak mu tu automobilka začala říkat (bondovsky podáno) Monjaro, Geely Monjaro. Pokud vám obě slova dohromady zní jako hora Kilimandžáro, náhoda to není. Přesně toho chtěli Číňané docílit a mezi oficiálními fotkami najdeme i ty, kde Monjaro pod Kilimandžárem stojí (i když asi jen virtuálně).
Přes pozoruhodné označení jde ale ve své podstatě o stále stejný vůz, který za velkou zdí znají pod výše zmíněným jménem Geely Xing Yue L. Jeho výslovným cílem vždy bylo nabídnout možnosti SUV drahých značek jako Audi za cenu obyčejných aut typu Škoda. A při pohledu na něj a jeho parametry - včetně těch cenových - jej nikdy nešlo brát na lehkou váhu.
Geely totiž vůz postavilo na platformě CMA jím ovládaného Volva a používá i další jeho techniku. Vůz sází jen na motory 2,0 turbo - ve slabší konfiguraci se 160 kW (218 koní), 235 Nm, pohonem předních kol a 7stupňovým dvouspojkovým automatem, v silnější pak s výkonem 175 kW (238 koní) výkonu, 350 Nm točivého momentu, pohonem 4x4 a 8stupňovým automatem s hydrodynamickým měničem.
Vzhledem k tomu, že jde o středně velké SUV rozměrově blízké Škodě Kodiaq (délka 4 770 mm, šířka 1 895 mm, výška 1 689 mm a rozvor 2 845 mm), svědčí zmiňované výkony o tom, že Monjaro skutečně míří mezi prémiovky, přímo Kodiaq začíná s výkonem podstatně níž (150 koní). Dosvědčuje to nakonec i docela noblesně pojatá kabina, v níž je celá palubní deska pokryta trojicí na sebe přímo navazujících displejů. Jeden slouží jako přístrojovka, druhý jako výstup infotainmentu spíše pro řidiče, třetí je pak výstupem zábavního systému jen pro spolujezdce, který také jen pro něj bude viditelný za jízdy.
Výbava je jako obvykle bohatá, už v základu najdeme věci jako elektrické ovládání všeho potřebného, a to prosím včetně sedadel, která jsou všechna vyhřívaná, automatickou klimatizaci, infotainment s řadou displejů a připojením k internetu, bezklíčový vstup a start, panoramatickou střechu, LED světla a kompletní bezpečnostní výbavu včetně adaptivního tempomatu nebo parkovacích kamer snímajících celé okolí vozu. To si pak dovedete představit, co nabídnou vyšší verze - vrchol disponuje v podstatě vším, co si lze v moderním autě prémiové značky představit.
Přes zmíněnou velikost, techniku i výbavu, parametry u nás definující jen auta v milionových vodách, ale Číňané trvají na odhodlání nabízet tento vůz za statisíce. V základu tak Monjaro, pardon Xing Yue L, stojí v Číně jen 119 800 yuanů, což je až směšných 377 tisíc Kč. A vrcholná verze s kompletní výbavou s 238 koňmi s pohonem 4x4 přijde na 185 200 CNY, tedy asi 583 tisíc Kč. Za to pořád zdaleka - ale skutečně ani zdaleka - nekoupíte byť základní Kodiaq, na ten je dnes třeba 1 069 900 Kč, nežertujeme ani v nejmenším. V Evropě se vůz začal prodávat citelně dráž, ale také nabízí v základu víc než ve své domovině.
Monjaro nejprve dorazilo nepřekvapivě do Ruska. Automobilka tam nabízí jen silnější provedení s 238 koňmi a pohonem 4x4, navíc opravdu bohatou základní výbavou, jak bylo popsáno výše. Cena startující v provedení Luxury na 4 514 990 RUB (asi 1,06 milionu Kč) je o poznání sebevědomější, na druhou stranu je ale třeba říci, že je to pořád výhodnější nabídka než u Kodiaqu.
Abyste se se škodovkou dostali na výkon Monjara, je třeba sáhnout po verzi RS, pak jste ale s cenou na 1,4 milionu. A výbavy pořád dostanete míň. Je třeba dodat, že i absolutně nabušené Geely Monjaro Exclusive stojí 4 814 990 RUB, tedy asi 1,13 milionu Kč, tomu se Kodiaq též nemůže vyrovnat. A nezapomeňme, nebavíme se o konkurentovi Škody, bavíme se o soupeři Audi a spol., který jako Škoda jen stojí, takže touto optikou je třeba na vůz hledět.
Ve výsledku tedy není překvapením, že auto je v Rusku okamžitě hit. Geely se aktuálně pochlubilo tím, že za uplynulý měsíc prodalo 1 759 Monjar, což z něj hned záhy po začátku prodejů činí třetí neprodávanější model značky po Coolrayi a Atlasu Pro, navíc s nijak zvlášť velkým odstupem. A jde tedy i o zásadní faktor více jak 290procentního meziročního nárůstu prodejů značky v Rusku na 8 383 vozů za jediný měsíc. Nic z toho opravdu není zanedbatelné.
Je otázkou, kolik tento vůz bude stát v zemích EU, kam má též namířeno. A jak moc tu bude úspěšný. Více by ale vzhledem k pořád specifické situaci ruské měny stát nemusel a i Češi zájmem zejména o MG ukazují, že jim čínská auta nesmrdí. Ostatně, proč si kupovat Volvo od Volva, když můžete mít „skoroVolvo” od Geely za zlomek ceny originálu, že?



















Geely Monjaro dorazilo do Ruska v evropské specifikaci. Podle automobilky je pokusem konkurovat středně velkým SUV od Audi, BMW či Mercedesu za cenu mainstreamových modelů. V Číně je k mání skutečně velmi výhodně, v Evropě o něco méně, přesto tu výrazně boduje. Foto: Geely
Zdroj: Geely
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 11 hodinamiNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nejnovější články
Nejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
před 5 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 7 hodinamiToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
před 8 hodinamiToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
před 10 hodinamiSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva