Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Čínský vůz poprvé ovládl klíčový evropský trh s auty, VW, Ford nebo Hyundai jen zírají
8.2.2023 | Petr Miler
Zavedené automobilky před tím dlouho raději zavíraly oči, co ale bylo mohly při dosavadním vývoji reálně očekávat? Čínská auta už zjevně nemusí být jen alternativou kdesi v hloubi pelotonu, mohou být i vítězi prodejních tabulek.
Někteří s nelibostí hledí na to, že se léta věnujeme autům čínských značek a pravidelně informujeme o jejich novinkách. Neděláme to proto, že by nám za to někdo platil, věnujeme se jim jen a pouze z toho důvodu, že představují stále zajímavější nabídky, které by měly přidělávat vrásky na čele zajetým evropským výrobcům. Ti by se měli snažit reagovat na to, s čím Číňané přichází, aby zůstali konkurenceschopní, nic takového se ale neděje.
Čínská auta jsou stále vyspělejší, přitom zůstávají levná. Ve své domovině získají stále větší část trhu a bodovat dokážou i v zahraničí. Za takového vývoje bylo přece jen otázkou času, než obdobný proces nastane i v zemích Evropské a jim podobných. EU se sice brání (ale je to dvousečné) štítem regulací, které nedovolují Číňanům nabídnout tu svá auta tak snadno jako jinde, to ale jejich příchod leda odkládá, nezabraňuje mu to.
Některé čínské značky si tak v Evropě vedou velmi dobře a podle dat JATO Dynamics tu loni prodaly 151 538 aut. To už není nic a je to také o 131 % víc než v roce 2021. A když se podíváme na jejich prosincový meziroční růst (+328 %), je jasné, že dynamika jejich vzestupu jen zesiluje. Na co tradičnější automobilky čekají? Až si někdo přijde pro jejich elektromobil za 1,5 milionu místo srovnatelně fungujícího čínského auta za třetinovou cenu? Tomu se přece říká naivita.
Nevyhnutelné se tak stalo skutkem a z významné alternativy už se zjevně může stát jednička na trhu. Nedávno jsme vás informovali o nejprodávanějším autě čínské provenience v celé EU, tedy MG ZS. To boduje také ve Velké Británii, ještě lépe si tam ale vede jeho sourozenec jménem HS. Ten je na tom dokonce tak dobře, že se v lednu 2023 stal nejprodávanějším modelem vůbec. Ne mezi SUV, ne mezi auty z Asie, nic takového, je to prostě jednička na trhu, který patří mezi největší a nejdůležitější v celé Evropě.
V Británii Číňanům jistě pomáhá, že používají tradiční domácí značku, nic to ale nemění na tom, že jde o ryze čínské vozy. Dříve úspěšnější značky jako VW, Ford nebo Hyundai tak jen zírají, neboť nemají čím odpovědět - MG jako takové rostlo v lednu 2023 meziročně o 108 % a jen modelu HS dodalo 3 481 kusů. Až druhý byl Volkswagen s T-Rocem (3 256 prodaných aut), třetí Nissan s Qashqaiem (3 121 aut). Dále tu máme Kiu Niro (2 625), Opel Corsa (2 425), Kiu Sportage (2 409), Ford Puma (2 316) a znovu MG s u nás úspěšnějším ZS (2 260).
Co k tomu dodat? Zavedené automobilky přestávají být pro velkou část trhu zajímavé, protože se soustřeďují na věci, které zákazníky nezajímají, tak jednoduché to je. Vyhovět regulacím musí všichni, pokud ale někdo v tomto ohledu dělá víc než musí, současně otevřeně ignoruje přání kupců a ještě k tomu zdražuje, logicky nemůže myslet na nejvyšší příčky prodejních žebříčků. Za nezměněného stavu je skutečně jen otázkou času, než budou Číňané na koni prakticky kdekoli jinde.






MG HS není nic převratného, je to prostě normální auto za slušné peníze. Na absolutní prvenství v britském prodejním žebříčku to ale zjevně stačí. Foto: MG Motor
Zdroje: SMMT, JATO Dynamics
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
dnesBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
před 5 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 6 hodinamiElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
před 8 hodinamiKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
před 9 hodinamiKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva