Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Čínský vůz se může stát Světovým autem roku 2024, pro zbytek světa je to další z řady varování
5.2.2024 | Petr Prokopec
Na čínská auta již nelze nahlížet s despektem, nýbrž jako na rovnocenné soupeře. Dokládá to nejen BYD s modely Seal a Dolphin, šanci odvézt si z New Yorku cennou trofej má i Zeekr.
Značná část světa považuje Čínu svým způsobem za větší Česko. Tedy za velmi levnou montovnu, která se svými iniciativami a vlastními produkty může tak akorát narazit. Jenže stejně jako dokážeme čas od času překvapit my, tak stále více vystrkuje růžky i Říše středu. Jasně patrné je to právě v automobilové branži, kdy takový BYD v posledním loňském čtvrtletí překonal Teslu a stal se největším výrobcem elektromobilů na světě. Nyní má tatáž značka šanci korunovat své tažení oceněním Světové auto roku 2024.
BYD Seal totiž nechybí mezi 10 finalisty hlavní kategorie ankety, jenž v letošním roce slaví dvacáté výročí svého vzniku. Pokud by právě toto jubilejní klání opanovali Číňané, byla by to jistě velká facka do tváře zbytku světa. Byť americké automobilky už jednu dostaly - do finále se totiž dostal pouze Ford Bronco, jinak v žebříčku chybí jakýkoli jiný zástupce s nálepkou Made in USA. Příliš se ovšem nevytasila ani Evropa, prim místo toho hraje Asie. Vedle Číňanů zde totiž máme také Japonce a Korejce.
Koho nakonec porota složená ze 102 novinářů ze 30 zemí světa zvolí, je otázkou. Když si nicméně uvědomíme, že 20 členů připadá právě na Spojené státy, pak to pro americkou produkci opravdu není dobrá vizitka. Zvláště když si zámořské značky ani nemohou spravit náladu v dalších kategoriích. Ono Bronco totiž figuruje ještě mezi pěti finalisty soupeřícími o designové ocenění, tím ale americké zapojení definitivně končí. Přičemž následně lze povětšinou mluvit o šancích evropské produkce.
Vůbec nejčastěji zastoupenými automobilkami ve finále jsou totiž Mercedes-Benz a BMW, z nichž každá má na kontě čtyři želízka v ohni. Se třemi se pak může vytasit Volvo. Čínský BYD pak může uspět ještě mezi městskými vozy, a to díky modelu Dolphin. Není ovšem jediným zástupcem ze Říše středu, o designové ocenění se totiž kromě off-roadu Fordu pere také Zeekr X. Největší trh světa má přitom v porotě pouze 12 zástupců. Jsme tedy zvědavi, jak bude 27. března v New Yorku rozhodnuto.
Finalisté Světového auta roku 2024
BYD Seal/Atto 4
Ford Bronco
Hyundai Kona/Kona Electric
Hyundai Santa Fe
Kia EV9
Mazda CX-90
Subaru Crosstrek
Toyota Prius
Volkswagen ID.7
Volvo EX30
Finalisté Světového elektrického auta roku 2024
BMW i5
Kia EV9
Mercedes-Benz EQE SUV
Volkswagen ID.7
Volvo EX30
Finalisté Světového luxusního auta roku 2024
BMW řady 5/i5
Lexus LM
Mercedes-Benz CLE
Mercedes-Benz třídy E
Mercedes-Benz EQE SUV
Finalisté Světového sportovního auta roku 2024
BMW M2
BMW XM
Ferrari Purosangue
Hyundai Ioniq 5 N
Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid
Finalisté Světového městského auta roku 2024
Abarth 500e
BYD Dolphin
Lexus LBX
Suzuki Fronx
Volvo EX30
Finalisté Designového ocenění roku 2024
Ford Bronco
Ferrari Purosangue
Toyota Prius
Volvo EX30
Zeekr X



Seal neboli konkurence pro Teslu Model 3 je v boji o světový titul, na rozdíl od amerického elektromobilu. Foto: BYD
Zdroj: World Car Awards
Bleskovky
Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
včera1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025Přímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025
Nejnovější články
Ceny „čínského SUV Ferrari” lidem vyrazily dech, za hodinu si ho objednalo neskutečných 289 tisíc zákazníků
před 42 minutamiNissan dál padá ke dnu. Po rekordní loňské ztrátě prodělal dalších 30 miliard za kvartál, pod novým vedením se houpou židle
před hodinouOd počátku nesmyslný čtyřválec, který měl nahradit osmiválce v Mercedesech-AMG 63, skončí bez náhrady. Nikdo ho nechce
před 3 hodinami„Benziny a diesely jsou základ,” říká šéf továrny BMW na motory. „Pokud někdy přejdeme na elektřinu, zaplatí to,” dodává
před 4 hodinamiDalší z majitelů supersportu za 75 milionů má tohoto auta dost, zbavuje se ho pod cenou. A to jde o mistra světa F1
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva