Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Crash test moderního auta bez airbagů připomene éru Škod 120 a Favorit
3.12.2019 | Petr Prokopec
Ač se píše rok 2019, stále existují místa, kde je možné koupit jinak moderní auta, která nemají ani tu nejzákladnější bezpečnostní výbavu. Jejich crash testy dopadají podle toho.
Před několika málo dny jsme oslavili třicáté výročí Sametové revoluce. Za tu dobu došlo v Česku k mnoha změnám, opravdu zásadně se proměnil vozový park. Souběžně s tím se však musely měnit také řidičské návyky, neboť zatímco u někdejších škodovek neexistoval airbag a plandající bezpečnostní pásy zůstávaly často nezapnuté, u moderních vozů již bylo třeba pás nasadit tak, jak se má. Důvodem byly nejen předpínače, ale především airbagy, jež by v opačném případě nepomohly, nýbrž naopak uškodily.
Dnes airbagy bereme jako naprostou samozřejmost i proto, že je Evropská unie ve vozech vyžaduje povinně. Na mnoha místech světa je legislativa daleko benevolentnější a požadavky zákazníků v tomto ohledu nejsou tak vysoké. I když se zpevnila samotná struktura aut, což následky nárazu zmirňuje především, hlava se snadno může dostat do kontaktu s tvrdými částmi interiéru.
Že nejde jen o fikci, dokazuje crash test soudobého Mitsubishi L200, který provedla organizace Latin NCAP. Obětí testu byla varianta nabízená v Jižní Americe, kterou japonská automobilka vybavuje airbagy jen na přání. Prodejci této značky prý dokonce tvrdí zákazníkům, že „airbagy nejsou potřeba, neboť struktura je robustní“.
Čelní nárazová zkouška ale dokládá, že jen struktura nestačí, neboť setrvačné síly vystřelí hlavu řidiče přímo do volantu. U spolujezdce pak sice ke kontaktu s palubkou nedojde, ovšem jen proto, že sedí o trochu dále. Ovšem i tak je tu riziko vážných úrazů, neboť celá váha těla jde kupředu, aby následně došlo k prudkému škubnutí dozadu. Může dojít na zlomení vazu. Crash test byl uskutečněn při rychlosti 64 km/h, tedy rychlosti standardní i v testech Euro NCAP.
Ve výsledku tedy není překvapením, že se Mitsubishi L200 zůstalo v rámci ochrany dospělých bez hvězd. Ochrana dětí je pak hodnocena dvouhvězdičkově, nicméně také v tomto případě má organizace Latin NCAP nemalé výtky. Automobilka přišla s doporučením, že úchyty Isofix nejsou v Jižní Americe potřeba. A aby toho nebylo málo, prostředek zadní lavice osadila bezpečnostním pásem bez předpínače.
Na značku se tedy snáší kritika, neboť absence tak základních bezpečnostních prvků je v roce 2019 tristní, ať už je auto prodáváno kdekoli. Uvědomit by si to měli především zákazníci v Chile, kde je Mitsubishi L200 nejprodávanějším pick-upem. Japonská automobilka již ale na výtky zareagovala a uvedla, že v dubnu dorazí nový modelový ročník, v jehož případě již budou součástí standardu čelní airbagy a pásy s předpínači.
Pro nás je tento crash test spíše zajímavým pohledem do minulosti. Auta úplně bez airbagů jsou v Evropě dávnou minulostí a byť se některá prodávala ještě na přelomu tisíciletí, poslední auta nabízená výlučně bez airbagů chtějí návrat až někam do dob Škod 120 a Favorit - do Felicie už se airbag nabízel a první Octavia už ho měla standardně.
Mitsubishi L200 je jihoamerickými prodejci popisováno jako bezpečné díky robustní struktuře, airbagy tak prý nepotřebuje. Crash test Latin NCAP dokazuje pravý opak, bez airbagů i náraz v moderním autě bolí víc
Zdroj: Latin NCAP
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024 - Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024 - Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva