Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Čtvrtá největší automobilka světa vzdala lobbování za smysluplnější regulace EU, bude si dál dělat už jen co sama chce
15.1.2023 | Petr Miler
Z evropského světa aut se čím dál víc stává exemplární případ nepřímo plánovaného hospodářství, a tak není divu, že si pro sebe automobilky snaží vylobbovat co nejlepší podmínky u politiků. Některé se tedy vlastně už ani nesnaží, jedna z těch největších to právě vzdala.
Říkáme to už déle než dekádu a je to bohužel stále pravdivější. O tom, co je vám nabídnuto v podobě nových aut, zejména v zemích EU stále méně rozhodujete vy jako zákazníci a stále více o tom rozhodují politické a úřednické struktury EU. Situace nyní zašla dokonce až tak daleko, že má být za pár let nařízen způsob pohonu, kterým bude váš vůz vybaven, i když může být pro vámi zamýšlené využití naprosto nevhodný.
Vždy se v tomto kontextu ptáme, do jaké míry jsou tyto věci činěny proti vůli nejen zákazníků, ale i samotných automobilek, které vždy - nepřekvapivě - mocně lobbovaly za to, aby pro ně nová pravidla mohla být co nejpříhodnější. Pokud ale máme soudit podle slov Carlose Tavarese, šéfa čtvrté největší automobilky světa Stellantis, pak se i tyto snahy zcela vymykají jakékoli kontrole a EU si dělá jednoduše to, co sama chce.
Tavares tak (nutno dodat po loňském vystoupení z asociace evropských výrobců ACEA s cílem lobbovat za své zájmy samostatně) nyní zastavil veškerý lobbying v Evropě bez ohledu na zvolené prostředky. Šéf Stellantisu situaci pochopitelně popisuje diplomaticky, z jeho slov ale vyplývá, že jím řízené značky už nemohou čekat na to, co EU vymyslí a kdy to uvede v platnost, firma musí jet podle svých not a snažit se politická a úřednická omezení předcházet.
„Už nemáme lobbisty. Už nevyjednáváme,“ říká Tavares. „Už nemůžeme čekat, až vlády přijmou rozhodnutí - musíme být rychlejší než regulace,“ dodává. Co si z toho přesně vzít, je otázkou, je ale zjevné, že Tavares by byl pořád rád, kdyby politici přestali ideologicky diktovat, co mají automobilky dělat, nechali je racionálně nabízet, co zákazníci chtějí a přitom řešit i jiné problémy.
„Podle mého názoru existují dva způsoby, jak se dívat na svět, jak vyřešit problémy s CO2: Je tu pragmatický pohled a je tu dogmatický pohled,“ říká Tavares. „Pragmatický pohled se snaží co nejširší a nejefektivnější snížení emisí CO2 pomocí chytré kombinace technologií pohonu. Dogmatický pohled věří, že tohoto cíle lze dosáhnout pouze s bateriovými elektrickými vozidly,“ dodává suše.
Že to Tavares nepovažuje za dobrý nápad, dosvědčuje nejen citované, ale i jeho další poznámka. Diktováním podoby nových aut bude stále více lidí vytlačováno na trh ojetin, který takto pochopitelně regulovat nelze, auta na něm kolující byla dávno vyrobena a prodána podle jiných pravidel. To bude mít za následek stále intenzivnější provoz starších aut a jejich stále vyšší ceny. Komu to má pomoci, neví asi nikdo soudný, Stellantis už ale za nic s EU ani u EU bojovat raději nebude, zkusí se i na tak zregulovaném trhu chytit s vlastním přístupem.

Carlos Tavares dlouhodobě kritizuje EU za snahu nařídit konkrétní řešení pohonu aut. Nyní se už ani nechce s EU bavit o tom, co bude dál, zvolí vlastní cestu. Foto: Stellantis
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Čínský prezident si do Ruska přivezl svou novou tajnou limuzínu, nikdo běžný takovou mít nemůže
před 8 hodinamiHvězda Top Gearu říká, že BMW porazilo Audi v jeho vlastní hře, dělá lepší auto typické pro čtyři kruhy
včeraAsi poslední lidový sporťák s točivým motorem bez turba to rozpálil na Autobahnu, vzbuzuje touhu
19.3.2023
Nejnovější články
Z luxusní superjachty Saddáma Husajna zbyl už jen napůl potopený rezavý vrak, dnes by stála miliardy
před 2 hodinamiPrvní majitel dodnes dochoval nejetou Škodu Favorit na původních pneu OR 37, teď ji prodává
před 4 hodinamiNový šéfdesignér VW už lituje, že vzal svou novou práci, mohl si dál hrát s exkluzivními sporťáky
před 5 hodinamiŠkoda poodhalila techniku nového Superbu a Kodiaqu, u Čechů si tím nešplhne ani v nejmenším
před 7 hodinamiČínský prezident si do Ruska přivezl svou novou tajnou limuzínu, nikdo běžný takovou mít nemůže
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Hon na piráty 03.21. 17:55 - řidičBOB
- Vybavené kombi / SUV do 900 000 Kč 03.21. 16:16 - Brus
- Onboard videa 03.21. 15:25 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.21. 15:19 - řidičBOB
- Politický koutek 03.21. 14:02 - HondaMan
- BMW Divize 03.21. 13:30 - Vrooom
- Další zajímavá autovidea 03.21. 11:35 - petr_riha
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.20. 22:37 - Lachende Bestien