Home > Rubriky a sekce > > Článek
Dacia Logan RS je recept na levný lidový sporťáček, v Evropě nemá šanci
2.2.2020 | Petr Prokopec
Levný rumunský sedan není populární jen u nás, u zákazníků boduje i v Jižní Americe, kde se prodává s logem Renaultu. Ani tam není přímo dostupný jako RS, sesterské Sandero ale ano a někdo dal obojí dohromady.
Dvoulitrové atmosférické čtyřválce byly kdysi výrobci kompaktních hot hatchů či malých ostrých sedanů preferovány jako ideální kompromis mezi výkonem, spotřebou a hmotností. Ovšem poté přišel zvláště v Evropě obrovský tlak na spotřebu resp. emise CO2, kvůli čemuž jsme se dočkali downsizingu a příchodu přeplňování. Výkony přitom letěly nahoru, stejně jako se zlepšovala jízdní dynamika. Souběžně s tím se ovšem začal také zmenšovat úsměv na tvářích majitelů, neboť ti museli kvůli zábavě zajít pomalu na limit vozu. Taková auta se stala až příliš rychlými a i kvůli tomu stále náročnější na pořízení i provoz.
Právě z toho důvodu jsme zajásali, když Renault před pěti lety oznámil, že hodlá své ikonické logo RS opětovně spojit s dvoulitrovou atmosférickou jednotkou. Stinnou stránkou věci byla ovšem skutečnost, že se tak již nedělo na evropském kontinentu. A nebyl u toho navíc ani pravověrný francouzský model, místo toho divize Renaultsport věnovala svou péči Dacii Sandero, která se pod prémiovějším logem ukázala na brazilském trhu.
Zajímavé je, že Sandero RS zůstalo v nabídce osamocené, přestože Renault mohl nemalé náklady rozmělnit také u Loganu. Přerod hatchbacku na ostrou variantu si vyžádal práci 75 inženýrů a miliony testovacích kilometrů. Francouzi ale nejspíše byli toho názoru, že sedan by si nenašel tolik zákazníků. Zda jejich odhady byly správné, asi už nikdy nezjistíme. To však neznamená, že by Logan RS nakonec nevznikl.
Dokonce již nějaký ten pátek existuje, ovšem pouze jako ojedinělý projekt, za kterým stojí člověk jménem Marcelo. Ten s pomocí tuningové firmy NPC Performance instaloval pod kapotu právě atmosférický motor F4R, se kterým byla spárována šestistupňová manuální převodovka TL4. Hnací ústrojí produkuje 145 koní v případě spalování benzinu, kdy je možné počítat se sprintem na stovku za 8,4 sekundy.
Motor je ovšem uzpůsoben i ke spalování etanolu, který výkon navyšuje na 150 koní a točivý moment na 195 Nm. Rázem je tak možné z času potřebného na akceleraci nějakou tu desetinku odloupnout, nejvyšší rychlost se však i nadále pohybuje okolo 200 km/h. To na dnešní dobu nejsou nikterak závratná čísla, ovšem na levné subkompaktní auto jsou pořád zajímavé.
Konverze je skoro dokonalá, a proto kromě pohonného ústrojí dorazil i upravený podvozek, větší litá kola a specifický bodykit. Sáhnuto pak samozřejmě bylo rovněž na interiér. Logan RS tak suma sumárum disponuje stejnými prvky jako Sandero RS, ostatně řada dílů je dokonce továrních. Úprava jistě vyšla dráže než v případě továrního hatchbacku, vůči kterému se ojedinělý projekt pyšní větším 510litrovým zavazadlovým prostorem. A pro mnohé také daleko větší vizuální přitažlivostí.
Šance, že bychom něco takového někdy viděli v Evropě, jsou bohužel prakticky nulové. Zde z výše zmíněných důvodů nenabízí Dacia ani Sandero RS, takže odvozený Logan si nikdo nemůže ani rozumně postavit doma. Škoda přeškoda, takové modely dnes na trhu chybí.






Renault Logan se dočkal sportovního přepracování na verzi RS, továrna se však zasloužila jen o vznik některých dílů určených původně pro jihoamerické Sandero RS
Zdroj: FlatOutBrasil@Youtube
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
dnesBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 4 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 6 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před 7 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 9 hodinamiPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
před 10 hodinami