Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další bestseller Fordu skončí bez nástupce, z prodejního hitu se během pár let stal neuvěřitelný propadák
25.10.2022 | Petr Miler
Američané předvádí v posledních letech v Evropě velmi smutné představení. A zjevně se ani nechtějí pokusit na tom něco změnit. Jejich někdejší bestseller přišel za pár roků o více jak 80 procent zákazníků a po 46 letech to prý má definitivně spočítané.
Modrý ovál byl po dekády jednou z hvězd evropských automobilových prodejů a v 90. letech mohl směle konkurovat těm nejlepším z nejlepších. Jeho podíl na trhu dosáhl téměř 12 procent a jména modelů jako Focus nebo Mondeo bylo možné směle skloňovat ve stejné větě se stálicemi typu Golf a Passat. Tyto sněhy ale roztály už hodně dávno. Od konce 90. let je Ford na sestupné tendenci a od roku 2009 jeho podíl na evropském trhu jen a pouze klesá.
To nejhorší ale přišlo v několika posledních letech, kdy Ford padl až nebezpečně blízko dnu. Loni dosáhl tržního podílu pouze 4,84 procenta, o dost méně než polovinu někdejších hodnot. Američany tak předstihla dokonce i Škoda (5,10 %), přestože i ta má dost problémů sama se sebou. Potíže s odbytem má více modelů modrého oválu, největším průšvihářem jeho evropské nabídky se ale stala Fiesta a zejména pak její nevalně přijatá poslední generace.
Automobilka sice od doby jejího vstupu na trhu udělala leccos proto, aby po ní lidé znovu zatoužili, loni ji dokonce faceliftovala, propadá se ale i nadále, propadá se jen a jen víc a víc. Z dlouhodobého hlediska Fiesta ztratila do loňska neuvěřitelných 74 procent zákazníků za pouhých 7 let, když si ještě v roce 2015 našla v Evropě přes 313 tisíc kupců, zatímco loni jen 81 tisíc. To je také skoro o polovinu procent méně než v roce 2020 a její těžkosti pokračují i v letošním roce, kdy zákazníky ztrácí dál.
Za prvních osm měsíců letošního roku tak Ford prodal na celém evropském kontinentu pouhých 38 911 Fiest. To je neskutečné nízké číslo, jde ale jen o vyvrcholení léta trvajících problémů. Prodeje Fiesty padají od roku 2009, kdy si zažila svůj vrchol, poslední roky jsou pak už jen pozvolným pádem do propasti. Ford ještě v roce 2018 prodával v Evropě za jediný měsíc víc Fiest než letos za celý půlrok. Během čtyř let tak ztratil více jak 80 kupců, to je fascinující, v Evropě u kdysi tak oblíbeného modelu unikátní sešup.
Výrazně navíc klesl zájem o některé verze, a tak Ford dnes nabízí jen torzo toho, co bylo kdysi pro Fiestu k dispozici. K mání jsou v podstatě jen dva motory - 1,1 bez turba, 1,0 s turbem a jeho mild-hybridní verze. To je skutečně paleta k pohledání, která odbytu stěží kamkoli pomůže. A letošního krok Fordu byl pro vůz jen další ránou.
Automobilka v létě vyřadila z nabídky třídvéřové provedení, a vůz je tak nadále k dispozici v jediné verzi - té pětidvéřové. Ford jistě není sebevrah, činí tak kvůli omezenému zájmu, jistě ale není nulový. Takto automobilka odebírá z mozaiky nabídky jednu část za druhou - je sice možné, že 10 % zákazníků kupujících to či ono není pro firmu dostatečně vysoký počet, aby to dále nabízel. Ale když uberete 10 procent portfolia, pak 10 procent portfolia, pak 10 procent portfolia... Moc toho v prodeji nezbude.
S podobným přístupem bude odbyt dříve nebo později nulový, na tuto chvíli ale Ford čekat nebude. Podle informací deníku The Sun už automobilka rozhodla, že čerstvě 46letou legendu a po dekády páteř svých evropských prodejů v roce 2023 pošlou do důchodu bez jakéhokoli nástupce. Éra poslední generace tak skončí po pouhých pěti letech ve smutné křeči.
Ford se k věci zatím nevyjádřil, jistě se ale bude vymlouvat na změnu v zákaznických preferencích. To je jistě také část pravdy, vinu ze svých beder ale zcela nesejme. A koncem Fiesty se do lepší pozice jistě nedostane, ostatně jeho „konečné řešení” už známe. Až přijde, možná bude i na současné prodeje Fiest vzpomínat se slzou v oku...






Fordu se s poslední generací Fiesty nedaří, i po několika strmých meziročních poklesech dále padá. S koncem třídvéřové verze (na fotkách) přišel další pád, a tak má příští rok přijít úplný konec. Smutný konec dnes už jen smutného příběhu. Foto: Ford
Zdroje: The Sun, JATO Dynamics
Bleskovky
Šéf Bugatti ukázal svou soukromou sbírku aut. Je to smečka k pohledání, závidět mu budete jedno každé z nich
dnesVorsprung durch nesmysl: Dealer ukázal, jak u nového Audi A5 otevřete dveře, když se vám vybije baterka
včeraČínské Porsche za cenu Škody vyzvala na souboj násobně dražší vrcholná Tesla. Neměla to dělat
28.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
V Německu po nehodě vzplála Tesla a uhořely v ní dvě malé děti. Tragédie píše tečku za jedním velkým nesmyslem
před 8 hodinamiNezastavitelný hlídkový vůz schopný pokutovat až 1 500 aut za hodinu je děsivý primitivní algoritmus jako od Velkého bratra, žádná AI
před 9 hodinamiVietnamský nudlový miliardář se teď chce prosadit s pancéřovaným SUV, odolalo i 400 ranám laserem naváděnými střelami
před 11 hodinamiDigitální přístrojovka nového Audi Q3 je další nepochopitelný nesmysl, vypadá jako laciná napodobenina z Temu
dnesFord dokoná své sebezničení, i kdyby cokoli, bez fanfár utnul výrobu auta, na které se do poslední chvíle stály fronty
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva