Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další dvě německá auta s výjimečnými motory končí bez nástupce, takových bude jen víc a víc
4.10.2022 | Petr Prokopec
Pokud toužíte po autě s výjimečným spalovacím motorem, nastal čas příliš neotálet a vzít něco z toho, co ještě zůstává na stole. Nabídka se bude jen zužovat, další dva německé extra kousky se loučí svými závěrečnými edicemi.
Zůstává otázkou, zda je elektromobilita reálně udržitelnou budoucností automobilového světa. Smysluplné odpovědi se dočkáme až za řadu let, mnozí politici i zástupci automobilek se ale nyní tváří, že jiné cesty není, a proto vše sází vše na jednu kartu. Poptávka většinu výrobců prakticky vůbec nezajímá, a tak ani nepřemýšlí nad tím, proč se proti elektromobilům zvedá takový odpor.
Jednou z automobilek, které takto jednají, je Audi. Tato značka nehodlá už v roce 2026 představit žádnou další novinku se spalovacím motorem, s příchodem nové dekády pak chce zcela zarazit i jejich prodej. Šéf vývoje Oliver Hoffmann přitom uvedl, že stanovení pevných termínů bylo extrémně důležité. Díky tomu totiž prý Audi může lépe tlačit na zákonodárce, stejně jako se může začít připravovat i na změny v rámci personálu. Pro značku totiž aktuálně pracuje přes 90 tisíc lidí, z nichž mnozí v budoucnu nebudou třeba.
Hoffmann věří, že Audi dokáže elektromobily nahradit spalovací vozy v každém segmentu, a to i v tom sportovním. „TT bylo velkým překvapením. Nešlo o nejrychlejší sportovní vůz, ale byl překvapivý a měl unikátní design. R8 je pak skutečným supersportem, ovšem i v tomto případě šlo o překvapení. Pokud se přitom zadíváte na největší světové regiony, pak zjistíte, že překvapit vás dokážeme i v budoucnosti,“ říká. Čím přesně, to nicméně již šéf vývoje nedodal, při pohledu na poslední novinky značky ale nic až tak převratného očekávat nelze.
Audi se totiž právě se zmíněnými modely TT a R8 loučí. V obou případech tak přichází finální edice, po nichž můžeme zamávat jak malému kupé a roadsteru poháněnému 2,5litrovým pětiválcem, tak tomu většímu s 5,2litrovým atmosférickým desetiválcem. První zmíněnou jednotku pak značka nejspíše ještě nějaký čas ponechá v nabídce, a to třeba pod kapotou modelu RS3. Druhá nicméně odchází definitivně do věčných lovišť, přičemž kromě Audi jí hodlá zamávat také Lamborghini.
Na R8 si tedy posvítíme v prvé řadě, značka totiž stejně jako u první generace i tentokrát přišla s provedením GT. Výkon motoru v jeho případě narostl na 620 koní, které doprovází 565 Nm točivého momentu. Veškerá porce míří pouze na jednu nápravu, pročež tu máme vůbec nejsilnější zadokolku v historii značky. Nikoliv však nejrychlejší, sprint na stovku se totiž odehraje „až“ za 3,4 sekundy, zatímco Quattro potřebuje o tři desetiny méně. Maximálka pak činí 320 km/h.
Oč však přijdete v přímém směru, to vám novinka bohatě vynahradí v jiných ohledech. Na volantu se totiž objevilo tlačítko Torque Rear Drive, které umožní řidiči volit ze sedmi předdefinovaných režimů. Každý přitom umožňuje jinou míru kontrolovaného vybočení zádi. Dle Audi totiž systém nevyužívá pouze data od kontroly trakce, ale zároveň sleduje rychlost otáčení volantu, jeho úhel, pozici plynového pedálu a zařazený stupeň na sedmirychlostní automatické převodovce.
R8 GT oproti základnímu kupé nenabralo pouze výkon, ale zároveň také shodilo 20 kilogramů hmotnosti. Tato dieta jde přitom na konto karbonových panelů karoserie, odlehčených 20palcových kol, karbon-keramických brzd či polozávodních skořepin. K mání bude pouze 333 kusů, kdy každý z nich okamžitě identifikuje hlavně díky výraznému zadnímu křídlu uchycenému na „labutích krcích“. Vyvedeno je navíc v lesklé černé, stejně jako řada dalších detailů.
Přesunout se můžeme k druhé novince zvané TT RS Iconic Edition, jejíž motorový prostor ovšem zůstává standardním. Pětiválcová jednotka tedy nadále produkuje 400 koní a 480 Nm, jenž míří na všechna čtyři kola a umožňují kupé zrychlit z klidu na stovku za 3,7 sekundy. Nová jsou nicméně 20palcová litá kola, s nimiž je spojen agresivnější bodykit. Také v tomto případě přitom nejmarkantnějším prvkem je mohutné zadní křídlo.
Audi zároveň lehce vyšňořilo interiér, ve srovnání s R8 GT je nicméně rozlučkové TT spíše jen vozem s navýšenou standardní výbavou než naprostým unikátem. Nedá se proto očekávat až tak velký zájem, do prodeje zřejmě i proto míří pouze 100 exemplářů. Jakmile však ty opustí výrobní linku, bude mít klientela šanci už jen v případě skladových aut. Slza v oku je tedy na místě, zvláště když s plnohodnotnou náhradou nelze počítat. Stejně tak do budoucna nelze počítat s jiným trendem, podobných rozluček přijde ještě spousta.





















Audi R8 GT disponuje 620 koňmi, s nimiž je spárováno 1 570 kilogramů hmotnosti. Zadokolka přitom bude vyrobena jen v počtu 333 kusů. Foto: Audi
Značka se čtyřmi kruhy ve znaku se loučí i s modelem TT, varianta RS Iconic Edition přitom dorazí pouze ve sto exemplářích. Foto: Audi
Zdroj: Audi
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
před 6 hodinamiBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejčtenější články
Vyhozený šéf Stellantisu uznal chybu, bojovat proti velkým motorům byl fatální omyl. Jeho nástupci ho rychle napravili
5.6.2025Šéf týmu Formule 1 Mercedesu naštval italské taxikáře poznámkami na adresu Verstappena, ti mu to vrátili i s úroky
5.6.2025K mání je daleko nejlevnější Ferrari F430 v Evropě. Je krásné a nestojí víc než lepší Škody, jeho majitel zemřel
6.6.2025VW během 10 let zabil tři čtvrtiny prodejů Golfu, z bestselleru udělal symbol úpadku. A jeho „řešení” pošle prodeje ještě níž
6.6.2025Elektrický propadák Dodge stihla další katastrofa. Novináři ukázali, jak sám od sebe zrychluje, automobilka svou reakcí vše dokonala
6.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva