Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další továrna koncernu VW na elektromobily stojí kvůli nezájmu o ně, reakcí zaměstnanců je stávka
11.10.2023 | Petr Miler
Nastalá situace je tragikomická hned dvakrát. Jednak dál ukazuje, jak obrovský význam měly německé firemní dotace pro celoevropský odbyt elektrických aut, zejména v případě koncernu VW. A pak se člověk musí drbat na hlavě, když někdo na zastavení výroby reaguje stávkou.
Člověk opravdu nepotřebuje doktorát z raketových věd, aby dávno tušil, co se bude letos v září a v říjnu dít okolo prodejů elektromobilů a všeho, co na ně navazuje. Když se „elektrický lid” radoval z rekordních srpnových výsledků a ohromného meziročního růstu prodejů těchto aut napříč kontinentem, varovali jsme, že zkratkovité zprávy o tomto dění nemalují celý obrázek. Označili jsme to za poslední záchvěv uměle vybuzený koncem německých dotací pro firmy, po kterém bude následovat ještě větší pád. A vzhledem k tomu, že tehdejší německé prodeje elektroaut tvořily jasnou většinu jejich celoevropských registrací, bylo jasné, že nepůjde o žádnou lokální avantýru, ale o změnu ovlivňující situaci napříč kontinentem.
Nakonec jsme ani nemuseli čekat na samotné zářijové prodejní výsledky z Německa, ty reflektují jen registrace beztak dříve objednaných aut. A nové objednávky musely klesnout už v průběhu léta opravdu razantně, když VW už tehdy rozjel rozsáhlé propouštění v továrnách na elektromobily, zastavoval výrobu a rušil stavby nových fabrik. Nebylo tedy až takovým překvapením, když se tento vývoj potvrdil zhroucením prodejů elektroaut v Německu o 73,4 procenta, který nakonec nejvíc odnesl právě VW. Ten dnes na domácím trhu - podržte se - prodává skoro 6krát víc dieselových než elektrických aut.
O mnoho lépe na tom není ani Škoda, jejíž prodeje elektroaut šly v Německu také do kopru a prodává asi 4krát víc dieselů. Anebo Audi, kde lze mluvit o úplném rozkladu prodejů elektrických vozů (jen 1 845 aut) a naprosté dieselové dominanci (6,1krát víc!). „What could possibly go wrong?” zeptali by se asi Clarkson a spol., co se jen mohlo pokazit? No, i to si domyslíte - pokud Audi nemá komu elektromobily prodávat, logicky je nemusí ani vyrábět.
Jednou z významných továren značky na elektrická auta je fabrika v Bruselu resp. v přilehlém Vorstu. Právě vedení tohoto závodu zkraje týdne na mimořádné závodní radě oznámilo, že výroba soustředěná na elektrické Audi Q4 bude zastavena. Je to v podstatě stejný postup jako v továrnách VW na modely ID - aut je dost, zákazníků ne, další výroba nemá smysl. Jak dlouho bude tento stav trvat, Audi zatím nepotvrdilo, oficiální informace zní „do odvolání”.
To samo o sobě je uprostřed údajného rozbřesku údajné elektrické revoluce tragikomické, pro 3 500 zaměstnanců fabriky spíše jen tragické. Jejich odezva je ovšem znovu spíše komická - v reakci na oznámení vedení oznámili, že zastavují práci, což je vnímáno jako zahájení stávky. To je obecně vzato legitimní krok, ale v reakci na nepotřebnost? Co má vedení firmy dělat, k čemu ho to má přimět? Má si samo koupit tisíce aut, které se v Německu najednou neprodají? Nebo říkat: Nechtěli jsme, abyste pracovali, vy nepracujete, tak to se teď budeme snažit, abyste zase pracovali? Nedává to smysl.
Buď jak buď všechny tyto kroky ukazují, jak vycucaná z prstu a kapes všech, kteří o tato auta nestojí, celá „elektrická revoluce” je. Je to od začátku jeden velký nesmysl odsouzený ke zkáze do chvíle, než se z elektrických aut stanou přirozeně lepší, lidmi žádané, a tedy snáze prodejné vozy. A k tomu mají zatím hodně daleko. Než se to změní, bude snaha o jejich vnucování vždy pádlováním proti proudu, kterému jednou nutně dojde šťáva.



Ani bruselská továrna Audi na Q4 e-tron není k užitku, zájem o auto se propadl. Obecně vzato to nepřekvapí, reakce zaměstnanců na tento krok ano. Foto: Audi
Zdroje: VRT, Audi
Bleskovky
Dokáže se nejlepší sportovní sedan dneška vyrovnat osmiválcovým „hrdinům minulosti”? Slavný novinář má smutnou odpověď
včera
Švédové si vzali zpátky rekord legendárního okruhu, i když své auto museli kvůli „mosteckému syndromu” osadit tímto nesmyslem
10.11.2025
„Bugatti pro chudé” si ve sprintu s otočkou namazalo na chleba veškerou konkurenci, i když s ním nikdo neměl odvahu soutěžit
8.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Jonathan Rea (38) se vrací k Hondě včera 12:00
- MotoGP, skandál v paddocku s Marcosem Ramirezem včera 09:43
- Skvělý rok bratří Marquezových 10.11.2025
- V Algarve vítězství Bezzecchiho na Aprilii, Bagnaia crash 9.11.2025
- Vítězem Moto3 se stal Maximo Quiles 9.11.2025
Nejčtenější články
BMW se stává králem citlivého retra, jeho pocta prvnímu evropskému turbosporťáku umí ohromit
14.10.2025
Škoda zachraňuje celou VW Group před pádem do červených čísel, kdo by si to byl před 35 roky pomyslel
14.10.2025
Toyota nečekaně ukázala novou Corollu. Je tak jiná, že budete mít problém si ji spojit s jejím jménem
14.10.2025
Další novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
14.10.2025
Nejnovější VW nevypadá jako nic, co už od Němců známe, přesto je má vrátit na prodejní trůn
14.10.2025
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 11.11. 12:11 - M.Z.
- Veřejné, neveřejné i sdílené rampy a garáže 11.11. 09:31 - Předseda
- Cena servisu 11.10. 21:01 - Brus
- Lampárna (stěžovatelna) 11.10. 13:32 - delphin
- Onboard videa 11.09. 14:10 - brnenska.odchytova
- Rychlodotazy 11.08. 23:43 - rutak11
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.08. 12:31 - jerry
- vyber motorky 11.08. 07:44 - řidičBOB
