Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další výrobce elektromobilů je stále blíže krachu. Lucid na každém prodaném voze prodělává skoro 10 milionů
16.11.2023 | Petr Prokopec
Uvážíme-li, že jeho auta s cenou začínají na 1,75 milionu Kč, jde o stratosférické ztráty. Desítky prodělaných miliard tak musí do firmy nalévat investoři a v takovou chvíli bývá jen otázkou času, než jim dojde trpělivost.
Pokud jako nová firma vstupujete na trh se spoustou zavedených hráčů, nemůžete očekávat, že po prvním roce podnikání budete mít na nové Ferrari, rezidenci se šesti ložnicemi a soukromý tryskáč. Smířit se musíte s roky ztrát a dřiny s nejasnými výsledky. Většina takových snah nutně skončí neúspěchem, pár úspěšných se ale vždy najde.
Americkou automobilku Lucid Motors je třeba považovat za relativně úspěšnou, neboť - když už nic jiného - dokázala na trh dostat konkurenceschopné elektrické auto. Jenže za jakou cenu? Že to nebude zadarmo, bylo jasné, firma se ale i po vyplacení rekordních odměn svému šéfovi a zakladateli zdá být stále hlavně tunelem na investory, kteří i po 16 letech od založení firmy jen sčítají ztráty. Akcie firmy ztratily od dob svých nejlepších chvil na burze přes 90 procent své hodnoty a hospodaření firmy je stále pochybnější. Letos totiž vyrobila jen 4 487 aut, dodáno jich však bylo ještě zásadně méně - pouze 2 810 vozů.
Nyní tu máme výsledky za třetí kvartál, které ukazují, že Lucid je více než čemukoli jinému stále blíže krachu. Za „Q3” bylo vyrobeno už jen 1 550 aut, což je o 32 procent méně než za stejnou dobu v loňském roce a vůbec nejhorší výsledek od začátku produkce. S letošním prvním kvartálem je totiž spojeno 2 314 vyrobených vozů, s druhým pak 2 173. Automobilka tak ve finále nezvládne splnit ani už dříve snížený výrobní plán, jenž letos počítal s 10 až 14 tisíci kusy.
Výrobní data jsou ale jen část reality, ta druhá je spojena s prodeji. Odbyt je totiž ještě nižší, své vozy si v poslední čtvrtletí převzalo jen 1 456 zákazníků. Obrat firmy se tak mezi červencem a zářím snížil jen na 137,8 milionu dolarů (cca 3,11 mld. Kč), což vyústilo ve ztrátu 630,9 mil. USD (14,24 mld. Kč). Za nízký počet registrací ale značka nakonec může být ráda, neboť prodělává stále víc. Na každém prodaném autě nyní tratí 433 tisíc dolarů (asi 9,77 mil. Kč), což je opravdu brutální výsledek při pohledu na cenu, jenž startuje na 77 400 USD (1,75 mil. Kč).
Lucid tak jen za letošní rok prodělal 2,17 miliardy dolarů (cca 49 mld. Kč), což je opravdu síla. Rawlinson je ale nadále plný optimismu a dodává, že automobilka splnila hlavní cíle, které si vytyčila - tedy uvést do prodeje model Air v základní verzi Pure i ve vrcholném provedení Sapphire. Tento týden pak na autosalonu v Los Angeles odhalí SUV Gravity, jenž se má začít vyrábět až v závěru příštího roku. Otázkou ale nyní je, zda Lucid v tu chvíli vůbec bude existovat - bez dalšího doplňování pracovního kapitálu investory firma nemůže přežít.
Lze už jen dodat, že Lucid má aktuálně k dispozici 5,5 miliardy dolarů (124,15 mld. Kč), krach tedy firmě bezprostředně nehrozí. Pokud ale bude dál pálit skoro 50 miliard korun každé tři kvartály, sami si spočítáte, jak dlouho jí tyto peníze ještě vydrží...



Sedan Air měl zašlapat do země Teslu Model S. Jakkoli ale ta se začala vyrábět již v roce 2012, v rámci prodejů modernější konkurenci stále drtí. Foto: Lucid Motors
Zdroj: Lucid Motors
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
před 11 hodinamiČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
včeraSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
S čínským „Porsche za cenu Octavie” to možná nebude tak slavné. Po nehodě na dálnici vzplálo, tři studentky v něm uhořely
2.4.2025Pro asi nejzábavnější moderní VW už musíte jen do bazaru, kvůli rostoucím cenám radši moc neotálejte
2.4.2025Německé automobilky čeká podle analytiků doba temna. Můžou si za to hlavně samy
3.4.2025K mání je výjimečně zachovalá italská kráska z dob, kdy jste i v kompaktu mohli mít šestiválec. Nic takového znovu nekoupíte
3.4.2025Audi zřejmě vysychá kasa, rozprodávat začalo své historické závodní speciály. Tyto jdou „na porážku” jako první
3.4.2025
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.02. 19:01 - jerry
- Fiat a vše kolem nich 05.02. 16:23 - Stepan
- VZKAZY 05.02. 14:28 - pavproch
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.02. 12:09 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.02. 08:53 - řidičBOB
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB