Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další výrobce elektromobilů vyhlásil bankrot, z vlastních selhání nepřekvapivě viní jiné
28.6.2023 | Petr Prokopec
Když nabídnete auto, které toho za 1,4 milionu korun nabízí méně než jiné vozy prodávané za polovinu, úspěch na trhu nemůžete očekávat. U Lordstown Motors ho očekávali, ale nedočkali se. A tak končí.
Stejně jako v případě nejednoho dalšího výrobce elektrických aut se prakticky nevyhnutelné stalo skutečností. Automobilka Lordstown Motors vyhlásila bankrot a požádala o ochranu před věřiteli. Jejím cílem je řízený bankrot, tedy restrukturalizace firmy, která je dle šéfa společnosti Edwarda Hightowera „jedinou možností, jak maximalizovat hodnotu pozůstatků značky, z čehož budou profitovat naši akcionáři“. Lordstown z veškerého selhání viní tchajwanského výrobce elektroniky Foxconn, který nedostál svým smluvním závazkům. Místo toho prý „využil zdroje získané díky partnerství, aby mohl pokračovat ve svých vlastních obchodních zájmech“.
Američané hodlají Foxconn - stejně jako její čínskou pobočku vystupující pod názvem Hon Tai Technology Group - žalovat. Důvodem je skutečnost, že tchajwanská společnost měla v několika splátkách napěchovat do Lordstownu 170 milionů dolarů, tedy přibližně 3,65 miliardy korun. Za první splátku ve výši 52 mil. USD (1,11 mld. Kč) Foxconn získal továrnu v Ohiu, kterou Lordstown původně odkoupil od koncernu General Motors, a stal se jeho smluvním partnerem.
Žádný další transfer peněz ale již neproběhl, místo toho měla začít tchajwanská společnost od dohody couvat. Foxconn totiž loni vyrobil jen tři kusy svého elektrického pick-upu Endurance namísto ohlášených padesáti. Došlo tak na pád akcií na burze, přitom ovšem další splátky byly podmíněny jejich růstem. Kromě toho Lordstown za poslední loňský kvartál dosáhl mnohem vyšší ztráty, než s jakou se původně počítalo. Od letošního února pak výroba zcela stála.
Nic z toho si ale Hightower zjevně nepřipouští jako vlastní selhání. Uvádí, že „i přes naši maximální snahu a upřímnou oddanost společnému partnerství Foxconn záměrně a opakovaně selhal při realizaci dohodnuté strategie“. Mimo to šéf Lordstownu dodává, že pick-up Endurance měl značný komerční potenciál, který však byl ze strany Tchajwanců pošlapán. Firma proto nyní doufá, že se jí povede prodat projekt konkurenci, která by na jeho základech vystavěla vlastní elektromobil.
Když se nicméně zadíváme na parametry vozu, nenapadá nás, proč by si měl vůz kdokoli kupovat. Produkční Endurance totiž sice měl nabídnout zhruba 440 koní, ovšem díky třítunové hmotnosti zvládal stovku až za 6,3 sekundy a jeho rozlet zastavil omezovač při 190 km/h. Mnohem horší je však dojezd, s bateriemi o kapacitě 109 kWh má totiž vůz zvládnout pouze 280 km. Za něco takového nedá 65 030 USD (1,4 mil. Kč) ani ten nejzaslepenější klimatický aktivista.
Lordstown se tedy stává minulostí, dost možná definitivně, neboť restrukturalizaci velkou naději na realizaci nedáváme. Nejde nicméně o překvapivou záležitost, stejně jako nás nezaskočí, když bankrot po mnoha jiných oznámí i řada dalších výrobců elektroaut. Jsou to nekonkurenceschopné produkty žijící jen z politické vůle. A ani ta nedává prostor přežít úplně všem.



Elektrický pick-up Endurance toho za 1,4 milionu korun mnoho nenabízí. není tedy překvapením, že výrobce vyhlásil bankrot, nekonkurenceschopný produkt ale jako příčinu nevidí. Foto: Lordstown Motors
Zdroj: Carscoops
Bleskovky
Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
před 11 hodinamiNěkdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
4.5.2025Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Divoké karty pro Most včera 22:00
- Převaha Španělů napříč kubaturami Grand Prix včera 16:25
- Wild card pro Taku Nakagamiho včera 13:30
- Mitas Enduro Trail-ADV 2: na silnici i do terénu včera 13:20
- Vítězný double Manziho, 16. Vostatek 4.5.2025
Nejnovější články
K mání je dodnes nevyužitý, krásně zachovalý VW Passat B5.5 ve verzi, kterou nezastaví ani konec světa, přesto stojí drobné
před 8 hodinamiZnačka, která svým novým vozům už nedává zadní okna, svolává auta do servisů, protože v nich lidé nevidí dozadu
před 9 hodinamiSrovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
před 11 hodinamiŠkoda je vážně mimo realitu. V době, kdy jiní zkouší na takové kontroverzní kroky zapomenout, hrdě přichází s duhovým Elroqem
včeraMechanik rozebral jeden z největších držáků mezi motory po 350 000 km a nenašel téměř žádné opotřebení. Když „odejde”, je to vždy záhada
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva