Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další výrobce elektromobilů vyhlásil bankrot, nové peníze k víc jak miliardovému dluhu už mu neposkytli
17.5.2023 | Petr Prokopec
Naděje umírá poslední a zakladatelé firmy věří, že se jim podaří automobilku ještě vzkřísit. Mnohem pravděpodobnějším se ale jeví, že jde o poslední tečku za příběhem jménem Sono Motors.
Německá pohádka o solárním voze nejspíše definitivně končí. Nikoli však slovy „žili šťastně až do smrti“, ale spíše „zemřeli dříve, než to stačili pořádně rozjet”. Zakladatelé společnosti Sono Motors Jona Christians a Laurin Hahn totiž vyhlásili bankrot a s úmyslem firmu restrukturalizovat požádali o ochranu před věřiteli. To je také důvod, proč v nich dál žije optimismus - věří, že to není konec a že se jim po dohodě s věřiteli povede firmu znovu postavit na nohy. Koneckonců tu nejde o nic menšího než o záchranu světa, což je dnes mantra, která je s oblibou používána všude tam, kde pšenka zrovna nekvete.
Když si nicméně uvědomíme, že Němci zvládají tahat z cizích kapes peníze již přes deset let, není vlastně na druhou stranu nereálné, že by se jim to nepovedlo znovu. Jen tentokrát už nebudou stačit drobné. Automobilka, která v únoru zastavila výrobu svého solárního vozu Sion, aniž ta by ji pořádně rozjela, totiž lidem na zálohách a rezervacích dluží zhruba 50 milionů Eur (cca 1,18 mld. Kč). S vrácením peněz jí měl pomoci neznámý investor, jenže toho prý vyřadil ze hry pád Silicon Valley Bank a prodej Credit Suisse.
Potřebná investice tedy nedorazila, a tak Sono Motors nezbylo než vyhlásit krach. Z nastalé situace se Christians a Hahn chtějí dostat pomocí solárních panelů, jimiž budou osazovat nové či již existující vozy. Prozatím prý mají navázaný kontakt s pětadvaceti partnery, povětšinou však jednání nebyla závazná a nevyústila v konkrétní dohody. „Zaškobrtnutí jsou součástí procesu zakládání každé firmy a my budeme s našimi partnery pokračovat v hledání udržitelných řešení, a přispějeme tak k dekarbonizaci trhu,“ uvedl Christians.
To jsou slova, která dosavadní příznivci automobilky zcela jistě rádi uslyší. I když s ničím jiným než s vyhozením vlastních peněz z okna nejspíše nikdo z nich ani nemohl počítat. Projekt Sion totiž nevypadal realisticky již od počátku. Až příliš optimistická data měla publikum varovat, nakonec je ale naopak přiměla k otevření peněženek. První 2 miliony Eur (47,26 mil. Kč) tak Němci vybrali od lidí již v letech 2016 a 2017, na dalších 50 mil. Eur pak došlo na přelomu let 2019 a 2020.
Sion měl původně stát 25 500 Eur (asi 602 tisíc Kč), přestože byl osazen jak fotovoltaickými panely, tak lithium-železito-fosfátovými bateriemi. Hnací ústrojí a akumulátory měli dodat zavedení výrobci, z jejich skladů toho ale nakonec pocházelo mnohem víc. Jak se totiž ukázalo u prototypů, značná část komponentů byla převzata z BMW i3. Právě tento krok měl vést ke snížení ceny, nicméně ta byla nakonec loni navýšena na 29 900 Eur (cca 706 tisíc Kč). I to by však byla relativní láce.
Nyní se definitivně ukázalo, že plány Sionu byly nerealizovatelné a naivní. Němci totiž již v prvním roce výroby chtěli poslat na trh 43 tisíc aut, přičemž produkci by postupně zvýšili až na 260 tisíc vozů v roce 2028. Finská společnost Valmet Automotive, která měla mít stavbu aut na starosti, nicméně za celých 55 let své existence vyrobila jen lehce přes 1,8 milionu aut značek jako Mercedes či Porsche.






Německá společnost Sono Motors vyhlásila bankrot a požádala o ochranu před věřiteli. S jejím solárním vozem Sion je tak nejspíše definitivní konec. Když člověk uváží, co vše pádu firmy předcházelo, je zjevné, že víra v cokoli jiného byla naivní. Foto: Sono Motors
Zdroje: Focus, Sono Motors
Bleskovky
Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
včeraNěkdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
4.5.2025Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Divoké karty pro Most včera 22:00
- Převaha Španělů napříč kubaturami Grand Prix včera 16:25
- Wild card pro Taku Nakagamiho včera 13:30
- Mitas Enduro Trail-ADV 2: na silnici i do terénu včera 13:20
- Vítězný double Manziho, 16. Vostatek 4.5.2025
Nejnovější články
K mání je dodnes nevyužitý, krásně zachovalý VW Passat B5.5 ve verzi, kterou nezastaví ani konec světa, přesto stojí drobné
před 10 hodinamiZnačka, která svým novým vozům už nedává zadní okna, svolává auta do servisů, protože v nich lidé nevidí dozadu
včeraSrovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
včeraŠkoda je vážně mimo realitu. V době, kdy jiní zkouší na takové kontroverzní kroky zapomenout, hrdě přichází s duhovým Elroqem
včeraMechanik rozebral jeden z největších držáků mezi motory po 350 000 km a nenašel téměř žádné opotřebení. Když „odejde”, je to vždy záhada
včera
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.05. 21:09 - abgx1
- Rychlodotazy 05.05. 18:50 - Kavis
- Fiat a vše kolem nich 05.05. 18:47 - abgx1
- BMW Divize 05.05. 14:56 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.05. 08:16 - Truck Daškam
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.05. 06:21 - tomkathy
- Genesis 05.05. 06:19 - lauralordelaure
- VZKAZY 05.04. 19:13 - řidičBOB