Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Deindustrializace Německa pokračuje, BMW už ve své domovině nevyrábí ani jeden motor
16.11.2023 | Petr Prokopec
Uvážíme-li, jakou pýchou a specifickou předností jedné z nejuznávanějších německých automobilek zrovna motory byly, je to docela tristní. Výroba jako taková samozřejmě nekončí, pokračovat ale bude už jen ve Velké Británii a v Rakousku.
Během posledních pár let se podnikatelské prostředí v Evropě zásadně změnilo. Většina politiků v tomto ohledu poukazuje na negativní vlivy spojené s koronavirem nebo ruskou invazí na Ukrajinu, to ale jen proto, aby odvedla pozornost od následků svých vlastních rozhodnutí. V prvé řadě mají ekonomický úpadek starého kontinentu na svědomí regulatorní omezení Evropské unie, zejména pak ta spojená se „zeleným” čímkoli. Než Evropská unie začala po příchodu nového milénia tlačit tzv. Green Deal, měl evropský HDP na celosvětovém koláči více než třetinový podíl, a podobná byla i tržní kapitalizace firem ze starého kontinentu. Dnes jsme nicméně na 25 a 15 procentech.
Jakkoli někteří jistě jásají, že dochází na kýženou deindustrializaci, ti, kteří mají všech pět pohromadě, nemohou vidět nic než katastrofu. Evropa zkrátka v globálním měřítku přestává být konkurenceschopná, neboť ekologické tlaky vedly k ohromnému zvýšení nákladů na mnoha úrovních. Vysoko jsou hlavně ty spojené s energiemi, jde ale spíše o tu nejviditelnější a nejbolestivější část, EU i lokální politici soustavně zvyšují byrokratickou zátěž a míru přerozdělování se všemi důsledky, které tento přístup nevyhnutelně má.
Něco takového nelze snášet věčně, a tak budeme svědky dalšího a dalšího odlivu průmyslové výroby buď do jiných zemí Evropy nebo zcela mimo ni. Mezi prvními hází flintu do žita BMW, které oznámilo, že ve své domovině končí s výrobou spalovacích motorů. Neznamená to ovšem, že by tyto jednotky přestala nabízet. Osmiválce a dvanáctiválce však namísto Mnichova bude vyrábět v britském Hams Hall, zatímco menší agregáty dostane na starosti továrna rakouské společnosti Steyr.
Podle mluvčího BMW k ukončení už fakticky došlo - bez velkého humbuku se tak mělo stát 10. listopadu, kdy byl smontován poslední německý motor V8. Továrnu nyní čeká změna zaměření, vyrábět se zde totiž budou elektromobily. Jejich produkce ale zjevně nebude tak vysoká, neboť při jejich montáži se již nepočítá se zapojením všech místních 1 200 zaměstnanců. Někteří z nich budou totiž po příslušném tréninku přesunuti do jiných podniků značky, o propouštění se se zatím nemluví.
Tento krok je opravdu pozoruhodný, neboť Německo je pokladnicí EU a do bruselského rozpočtu přispívá jasně nejvíc. A z velké části se tak děje právě díky automobilové branži. „Vyšší ideové cíle” EU ale mají zkrátka vždy přednost, takže proč si dělat hlavu s devastací tradičních průmyslových odvětví, že?



Klíčový komponent spalovacích aut v případě německého BMW dál nebude vyráběn v Německu. Místo toho se osmiválce a dvanáctiválce stěhují do Velké Británie a menší jednotky do Rakouska. Foto: BMW
Zdroj: BMW
Bleskovky
Hackeři konečně našli smysluplné využití nabíjecích stanic elektromobilů, dokážou na nich hrát Doom
včera
Řidič natočil, jak mu cestu zkřížilo stádo tisíců kusů „vysoké”. Ani nedohlédl na konec „fronty zvířat”, která chtěla přejít silnici
23.11.2025
Číňané v Evropě bodují s levným velkým SUV. Lidé mu říkají Range Rover z Temu a není to urážka
22.11.2025
Nejnovější články
Centrální plánování 2.0 selhává stejně jako to první, nafouklá bublina baterek pro elektromobily se blíží prasknutí
před hodinou
Porsche zkouší vykopat spalovací auta z hrobu, jeho nové řešení motorů má dál vyšponovat jejich efektivitu
před 3 hodinami
James May prodává další ze svých aut a je to hotový řidičský ideál, Češi a Slováci na něm ale vadu najdou
před 4 hodinami
Korejci zkouší ohromit Evropany neobvyklou novinkou, půjde po krku těm nejlepším Audi, BMW a Mercedesům
před 6 hodinami
Majitel po 643 ujetých km s novým elektromobilem radši zahodil 400 tisíc Kč, než aby s ním dál musel jezdit
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 11.25. 11:27 - pavproch
- VZKAZY 11.24. 16:45 - pavproch
- Servisní manuál a další literatura na Corvette C5 11.24. 10:56 - Jenyk
- Onboard videa 11.23. 11:53 - brnenska.odchytova
- Motor 1,6 55kw nestartuje za vlhka Felicia Octavia 11.22. 18:21 - audis
- Lampárna (stěžovatelna) 11.21. 13:06 - Brus
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 11.21. 11:34 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 11.21. 11:14 - pavproch
