Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dieselové BMW 1 s výkonem 1 000 koní na sprintech kazí den všem, v prachu nechá i Bugatti Chiron
29.9.2022 | Petr Miler
Že diesely umí být rychlé, víme už nějaký ten pátek, aby si ale kterýkoli z nich namazal na chleba jakékoli z nejrychlejších silničních aut planety, to jsme ještě neviděli. Extrémně upravené BMW řady 1 to dokáže.
Kritici možná se slovy: „A teď s tím zkuste zatočit!” namítnou, že postavit rychlé auto pro sprinty není až takový kumšt. A ve spoustě případů bychom s takovými i souhlasili, však stačí silný motor a rázem můžete i s nepříliš propracovaným vozem pomýšlet na úspěchy. Jenže to se bavíme o nízkých ligách, pokud chcete byť ve sprintech porážet opravdu rychlá auta, jen primitivní posílení motoru nestačí.
Ukázali jsme vám v minulosti dost takových případů. Třeba Golf R s motorem V6 turbo schopný pokořit Lamborghini Huracán i ve sprintu za hranici 300 km/h, nebo extrémní Trabant rychlejší než Nissan GT-R. A také tu byla Škoda Octavia RS Bimoto schopná zdolat stovku za šílených 2,6 sekundy a prohánět tak třeba i Bugatti Veyron. Tyto a další podobné vozy jsou i přes své sprintové zaměření mimořádnými stavbami, všechny ale spojuje jedno - mají silné (někdy i dva...) benzinové motory. Ale co když si na ty nejlepší chcete vyšlápnout s dieselem?
Pravda, naftová auta urazila v posledních dekádách obrovský krok kupředu, ani s těmi nejrychlejšími sériovými vozy ale nebylo možné pomýšlet na skalpy opravdu rychlých benzinových modelů. Však ani absolutní vrchol dieselové éry nenabídl víc než 500 koní, navíc je spojil s velkým a těžkým SUV. Pořád relativně obyčejné BMW M3 má dnes 510 koní a kterýkoli sériový nafťák sfoukne jako svíčku. A supersporty s násobně vyšší cenou jsou ještě úplně někde jinde.
Fandové dieselů ale umí možnosti naftových aut posunout o dost dál. A jeden z nich zašel tak daleko, že se jeho dílem chlubí přímo automobilka, což je u tuningových strojů krajně neobvyklé. BMW se ale v tomto případě nebojí spojit své jméno se strojem, který stanul na základech první generace řady 1 (vskutku skromného provedení 118d), které spojil s pohonem 4x4 z modelu 330d E90 a nadělil mu mocně upravený motor z typu 335d stejné generace. Z původního auta pochopitelně zase tak moc nezůstalo, klíčová technika (a asi 75 % dílů motoru a převodovky) je ale podle tvrzení automobilky pořád bavorská, což je vzhledem k výsledným hodnotám výkonu a dynamiky skutečně obdivuhodné.
Muž jménem Dragos Stacescu totiž výkon motoru vyšponoval až na neuvěřitelných 1 000 koní, díky kterým tato dieselová jednička doslova létá. Přesné maximum výkonu činí 1 020 kobyl, točivý moment vrcholí brutální hodnotou 1 650 Nm. Auto tak na stovku zrychlí za 1,87 sekundy, ze 100 na 200 km/h za 2,84 sekundy a z 200 na 250 km/h za 2,44 sekundy. Na čtvrtmíli s pevným startem je pak za 8,31 sekundy s koncovou rychlostí 270 km/h. Tomu nemůže konkurovat Bugatti Chiron, Tesla Model S Plaid, Rimac Nevera, tomu nemůže konkurovat prakticky nic.
Není tedy divu, že BMW o tomto autě říká, že je to nejlépe zrychlující diesel světa. Jestli je to pravda, nedokážeme říci, tak či onak je to ale vůz hodný pozornosti. Nakonec se na něj sami podívejte v akci, člověk se při pohledu na zveřejněné záběry musí až smát.
Z některých projevů motoru tohoto BMW asi ochránci přírody jásat nebudou, nadšenci do dieselů - a rychlých aut - ale ano. Mezi naftovými vozy je to extrém mezi extrémy. Foto: BMW
Zdroj: BMW
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před hodinou - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch