Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dlouholetý šéfdesignér Škody teď kope za Číňany a tohle je jeho prvotina v novém dresu
25.4.2025 | Petr Miler
Pokud by už i on pozbyl invence, pak nevíme, ke komu ještě upínat naděje. Jestli ve světě designu aut pořád má co říci, posuďte sami, tohle je na každý pád jeho prvotina v dresu MG.
V náznacích se nám poprvé ukázala před pár dny, nyní si první z nich můžeme prohlédnout pořádně i naživo. Řeč je o jednom z trojice chystaných nových aut i u nás úspěšné značky MG, která sice byla a je britská, už drahných pár pátků (jde asi o 20 let...) ale patří čínskému koncernu SAIC. A ten se dnes přímo ve své domovině stará o naprostou většinu toho, co dnes MG představuje.
I když jde ale o čínskou firmu, její otisk na světové automobilové mapě je stále více evropský. Pomoci tomu má i krok, o kterém se v posledních měsících pravidelně mluví, tedy angažmá jednoho ze strůjců úspěchu moderních Škod, dlouholetého šéfdesignéra značky Jozefa Kabaně. Proč Škodu opustil, nevíme, možná se s lidmi jako Thomas Schäfer ani nedalo chodit na oběd. Buď jak buď, Kaban je dávno pryč a Šanghaji nyní prezentuje, co pro MG už namaloval.
Z jeho tria prvotin si zatím můžeme ukázat jen koncept Cyber X, který naznačuje podobu některého z chystaných SUV značky. Pokud vám trochu připomíná Land Rover Defender 90 pro 21. (nebo spíš 22.?) století, nejste úplně mimo realitu, neboť s délkou 4,3 metru je i přibližně stejně velký. Zapomeňte ale na to, že by šlo nějaký pravověrný off-road - automobilka o voze mluví jako o „městské hračce pro dobrodruhy“, takže to bude auto, které se jako terénní drsňák spíš tváří ve snaze ohromit zhýčkané měšťanky a měšťany.
Pojetí vozu je velmi... hranaté a připomíná i poslední díla, která Kabaň dělal pro VW, když se k němu po štaci u Škody, BMW a Rolls-Roycu na chvíli vrátil, tohle je teď jeho styl. Na přídi zaujmou hlavně světla, která si hrají na ta výklopná, v případě boků a zádi už mnoho kreativity nevidíme. A kreativitu nečekejme ani na poli techniky - tohle bude další z mnoha elektrických SUV.
V této rovině bude zajímavé snad jen použití technologie CTB (Cell-To-Body), kdy se baterie stanou jedním ze základních konstrukčních prvků auta. To je jednodušší, lehčí a současně tuhost zvyšující řešení, současně ale pochopitelně komplikuje dlouhodobé nakládání s vozem zejména ve chvíli, kdy baterie z jakéhokoli důvodu selžou. Další technické detaily si automobilka zatím nechala pro sebe.
Pochybujeme, že zrovna tento vůz zvýší rychlost, s jakou se MG rozmáhá ve světě, sluší se ale podotknout, že si vede velmi dobře. Jen v EU by letos mohlo prodat přes 300 tisíc aut přiblížit se i tak zavedeným značkám, jakou je Kabaňův někdejší český chlebodárce - už teď je Evropě úspěšnější než Fiat, Mazda, Honda, Seat, Suzuki nebo Jeep. Vděčí za to ale hlavně levným spalovacím a hybridním modelům jako 3 nebo ZS, s elektromobily si slušně vede jen na pár trzích zmasírovaných dotacemi a dalšími formami přerozdělování až k nepoznání.








Jozef Kabaň je zpátky a tohle je jeho prvotina navrhnutá pro MG. Líbí? Foto: MG Motor
Zdroj: MG Motor
Bleskovky
Unikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
včeraZapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
31.8.2025Skutečný Turek na dálnici napodobil českého Turka. Ministr se natočil při víc jak 220 km/h na dálnici, i on pro to má legrační vysvětlení
30.8.2025
Nejnovější články
Rusové chtějí změnit své železnice k nepoznání. Chystají úplně nové vlaky, rychlý Bouřňák poprvé ukázali i zevnitř
před 11 hodinamiDalší tradiční evropský dodavatel automobilek skončil a odevzdává se Číňanům. „Už se tady nedá nic vydělat,” říká šéf
včeraNový sporťák s motorem V8 pochází od značky, kterou znáte, jen jste zapomněli, že existuje
včeraMercedes rozprodává všechno, co může jen trochu postrádat, o situaci firmy nic nesvědčí líp
včeraElektrický Charger je takový propadák, že výrobce musel snížit cenu o víc jak 100 tisíc. Nepomůže tím stejně ničemu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva