Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
DM Blade: supersport z 3D tiskárny udělá stovku za 2,2 s
29.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Plných 700 koní žene auto o 630 kg hmotnosti. Šasí se skládá jako lego a vzniklo na 3D tiskárně, vyrábějící hliníkové a karbonové díly.
Vytisknout auto bylo dlouhá léta možné jen ve formě obrázku na papíře. A pokud jste chtěli mít něco překračující meze dvou dimenzí, mohli jste si takto vytisknout skládačku z „ábíčka” a zbytek zvládnout rukama a lepidlem,. S možností 3D tisku však může nastat i revoluce ve výrobě automobilů, jak ukazuje firma Divergent Microfactories (DM), ze San Francisca. Stroj, na který se díváme na obrázcích, se jmenuje Blade a je to první supersport vytištěný na 3D tiskárně. A ne, není to model, ale skutečné auto, prý výrazně ekologičtější než konvenční automobily.
Podle Kevina Czingera, hlavy firmy DM, nicméně největší environmentální zátěž pramení z výroby automobilu, ne z jeho provozu. Blade se tedy netváří ekologicky svým pohonem - nemá baterie a elektromotory, nabízí 700 koní z přeplňovaného spalovacího motoru. Přesto je kompletní dopad na životní prostředí z jednoho Bladu údajně třetinový oproti jednomu elektromobilu o bateriích s kapacitou 85 kWh. Ekologie a udržitelnost nikoliv automobilové dopravy, ale výroby aut je tím hlavním, proč Divergent Microfactories na těchto nápadech pracují.
Motor bude dost pravděpodobně patřit k částem, které nejsou vytištěné, nýbrž vyrobené standardními postupy, podobně jako kola či pneumatiky. Ta hlavní strukturální část auta, tedy šasí, nicméně vytištěná je. Není plastová, je vyrobena z hliníku a karbonu, a na videu níže vidíme, jak se skládá. Dost to připomíná lego. Tisk hliníkových částí probíhá na tiskárně vyvinuté firmou Divergent Microfactories a funguje na principu hliníkového prášku, který je spečený laserovými paprsky do požadovaných tvarů.
Kevin Czinger uvádí, že celé šasí váží asi 46 kilogramů, a to zejména díky použití hliníku a karbonu. Karoserie je z kompozitových materiálů, ale podle webu DM může být z čehokoliv, protože není základem struktury auta. Karbon vidíme také v interiéru, jsou z něj vyrobené sedačky, palubní deska, v podstatě všechno. Dá se čekat, že hmotnost kompletního auta bude nízká, ale konkrétní číslo vám dost možná vyrazí dech - 630 kilogramů.
Když to zkombinujeme se sedmi stovkami koní, které nabídne motor, dostaneme se na 1 111 koní na tunu a zrychlení na 60 mph (96,6 km/h) za 2,2 vteřiny. Maximálka známa není, stejně jako další údaje o motoru - zatím nevíme, jaký má objem ani odkud pochází. Je nicméně známo, že je to čtyřválec a že umí spalovat jak benzín, tak i CNG. A svůj výkon by měl na kola posílat přes manuální převodovku.
Firma DM chce údajně vyrobit takovýchto šasi 10 tisíc ročně. Ne nutně na supersporty typu Blade, ale třeba i na ostatní auta od městských minivozů po velké pick-up trucky. Podle Czingera budou schopni se dostat k ceně zhruba 2 tisíc dolarů (cca 48 tisíc korun) za jedno šasi, snad při zmíněném objemu výroby 10 tisíc ročně. Kolik nicméně stojí celý Blade a zda vůbec bude v prodeji aspoň v omezené sérii, není známo.
To je nicméně jen první z mnoha otázek. Další mohou směřovat k trvanlivosti a houževnatosti hliníkových a karbonových dílů tištěných na 3D tiskárně, ať už budou použity v supersportu nebo v pick-up trucku. A také se můžeme ptát, kde firma DM vidí odbyt pro svých 10 tisíc šasi ročně. Je totiž víc než nepravděpodobné, že existující auta jen tak nepůjde začít stavět s novým, lehčím a úplně jinak vyrobeným šasi, i kdyby výrobci těchto aut měli o takovou věc zájem.



















Blade je ekologický výrobou, hyperrychlý a navíc vizuálně přitažlivý
Zdroje: Divergent Microfactories, Engadget
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
před 8 hodinamiHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- PP v Suzuce získal Johann Zarco 11:09
- Honda se zbavuje Chantry: rozchod je kompletní, i za cenu ztráty sponzora včera 14:31
- Qualifying 8h Suzuka: Honda před BMW včera 11:29
- Iannone končí po sezóně v týmu Go Eleven včera 10:03
- Suzuka 8h - první kvalifikace včera 08:38
Nejnovější články
Honda poznává následky sázky na downsizing, místo nezdolných jednotek v ruce má hromadnou žalobu za poruchové motory na krku
před 3 hodinamiBentley vám teď do auta na přání instaluje i zlaté výdechy ventilace nebo tvíd, ve výsledku tím ale ukazuje jen tragičnost doby
před 4 hodinamiPorsche urychlilo návrat spalovacího nástupce Macanu, chybná sázka na elektřinu ho ale bude ještě hodně bolet
před 6 hodinamiMax Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
před 7 hodinamiUSA kompletně ruší regulace postavené kolem emisí CO2. Nejen pro svět aut je to dramatická změna
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva