Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Do Evropy míří luxusní čínské SUV citelně větší než Škoda Kodiaq za 489 tisíc, i úplný vrchol je za hubičku
17.1.2024 | Petr Miler
Občas se člověk musí pozastavit nad tím, co a za kolik jsou Číňané schopni stvořit. Tohle není žádná hra na něco lepšího, ale skutečně vrcholný produkt už velmi zkušené automobilky s atraktivním designem i velmi solidní technikou. Přesto zůstává cenově tak při zemi.
Automobilka Chery byla založena v roce 1997 a už o dva roky později začala vyrábět svá první auta. Zpočátku šlo o přepracované Seaty Toledo, koupě licence od Volkswagenu ale byla pro Číňany jen jakýmsi odrazovým můstkem na cestu, po které kráčí dodnes. Po výrobě licenčních Seatů navázali spolupráci s koncernem MG a Fiatem, pak ovšem Chery začalo kráčet jen svou vlastní cestou. Dnes chce s pomocí vlastního širokého portfolia nejrůznějších modelů ovládnout celý automobilový svět.
Odvážné? Jistě, Číňané ale právě na tom usilovně pracují. Jsou zatím aktivní hlavně v Jižní Americe, v Africe, v Austrálii, v Rusku a s ním spřátelených zemích, trhy Evropské unie jsou ale další na ráně. Také do nich má dorazit nové vrcholné, luxusně koncipované SUV zvané Tiggo 9, které se poprvé ukázalo světu relativně nedávno a loni se začalo prodávat v Číně. Letos se pak má objevit v prodeji také v Austrálii a v Evropě, což nejlépe ukazuje, jak moc Číňané chtějí uspět i na dalších významných odbytištích.
Tato novinka je velká nejen svým významem, ale i fyzicky. Měří 4 820 milimetrů na délku, 1 930 mm na šířku a 1 699 mm na výšku. Jde tedy o mohutné SUV o 12 cm delší než Škoda Kodiaq, kterému bude vlastní také 2,82metrový rozvor - Kodiaq se může pochlubit 2 791 milimetry mezi nápravami. Oproti škodovce je ale podstatně levnější. V Číně Tiggo 9 startuje na 152 900 jüanech, což je asi jen 489 tisíc Kč. A i naprosto vrcholná verze přijde pouze na 205 500 CNY, tedy asi 655 tisíc Kč, to je pořád auto za hubičku, cenu základní Octavie s pár nicotnými příplatky. Přímo Škoda Kodiaq dnes startuje na 1 040 000 Kč s ničím pořádným pod kapotou i uvnitř a už lépe vybavený diesel s pohonem 4x4 stojí nejméně 1 489 000, to je prostě jiný svět.
Vrcholné Tiggo mělo dorazit na trh už loni, nakonec byl ale jeho příchod pozdržen. Tiskové oddělení automobilky nyní informuje, že vůz dorazí do Evropy v druhé polovině roku 2024, nejspíše koncem léta, primárně nepřekvapivě do Ruska. K odložení příchodu došlo i proto, že vůz nakonec vyfasoval zcela novou platformu M3X. Písmeno „M“ odkazuje na Mars a má symbolizovat neustálou touhu objevovat. Trojka pro změnu reflektuje tří výhody této architektury, jimiž jsou inteligence, výkon a flexibilita. Ve finále tu pak máme „X“, za nímž se skrývá nekonečno možností. Čímž jsou míněny i různé zdroje pohonu.
Tiggo 9 sice bude zpočátku k dispozici pouze s benzinovým dvoulitrem naladěným na 254 koní, se kterým se rozjede na limitovaných 205 km/h, nová architektura má nicméně umožnit také zástavbu plug-in hybridního pohonu. A také ryze elektrického, třebaže i u něj můžeme očekávat přítomnost spalovací jednotky, která nebude sloužit k roztáčení kol, ale k výrobě elektrické energie. Díky tomu nebude třeba velkých baterií, což by mělo cenu udržet relativně nízko.
Čistě benzinová varianta je standardně osazena pohonem předních kol, u vyšších úrovní výbavy je k dispozici i pohon 4x4. Na výběr je také mezi 19- a 20palcovými litými koly, k panoramatická střecha, podsvícené logo na přídi a zapuštěné kliky dveří jsou standardem vždy. To samé platí o 12,3palcovém digitálním přístrojovém štítu a stejně veliké obrazovce multimédií. Vrcholné verze pak mají na palubě i takové vychytávky jako prošívaná perforovaná, vyhřívaná, ventilovaná a masážní kožená sedadla s kůží Nappa, opěrky hlavy s integrovanými reproduktory nebo tzv. královnino sedadlo spolujezdce s elektrickou masážní opěrkou pro nohy. Prostě kdeco.
Zajímavé? Máme pocit, že ano, ale posuďte sami. Cena vozu bude mimo Čínu jistě o něco vyšší, ale že by byla víc jak dvakrát vyšší? To je prakticky vyloučené, částky potřebné na modely Chery už dnes dostupné v Austrálii jsou zásadně nižší než u modelů Škody, u ostatních zavedených značek jakbysmet.










Tiggo 9 je 4,82metrové luxusní SUV, které se už prodává v domovské Číně. Ještě letos ale dorazí také do Evropy, potvrdila to sama automobilka, na ceny jsme zvědavi. Foto: Chery
Zdroj: Chery
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
včeraAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejčtenější články
Nejsilnější Ferrari dneška s 1 000 koní vyzvalo na souboj dva upravené německé kompakty. Dostalo „čočku”, na kterou v Itálii nejsou zvyklí
2.6.2025Z primitivních parkovacích kamer se stává prokletí automobilek, do servisů svolávají miliony aut kvůli jejich selháním
2.6.2025Barva auta má dlouhodobě pozoruhodně dramatický vliv na zachování ceny. A váš hrdina je dost možná velké nemehlo
2.6.2025Výroba aut v Evropě čelí riziku téměř okamžitého zastavení, varují Němci, tak moc jsme se vydali na milost Číně
2.6.2025Škoda si po 30 letech splnila sen. Auto české značky ve srovnávacím testu jasně porazilo její někdejší vzor, drahé Volvo
2.6.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.03. 16:40 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 07.03. 13:15 - Vrooom
- BMW Divize 07.03. 12:13 - pavproch
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 07.02. 14:12 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 07.02. 09:03 - abernas