Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Drsný off-road, který proslavil Top Gear, dostal menšího bratra, se svým jménem by se měl ČR raději vyhnout
26.9.2022 | Petr Prokopec
Vypadá podobně nesmlouvavě jako jeho větší bratr, opět chrání posádku pancířem a k němu přihazuje i větší obratnost a neuvěřitelnou flexibilitu. V Česku by si ale se svým jménem moc respektu nezískal.
Na sklonku minulého týdne americký koncern General Motors oznámil, že přestává přijímat objednávky na elektrický Hummer, i když se jen chvíli předtím chlubil tím, kolik má na tento vůz objednávek. Smysl to na první pohled nedává žádný, však jde o žádaný vůz automobilky, která loni dokázala vyrobit a prodat 6,3 milionu vozů. A GMC Hummer byl představen už před dvěma roky, takže výroba by měla být v plném proudu. Jenže není a hned druhý pohled ukazuje, že to celé naopak smysl dokonale dává.
Právě Hummer je totiž ztělesněním problémů, které jsou s elektromobilitou spojené. Více než čtyřtunové monstrum totiž používá baterie o kapacitě 246,8 kWh, které jsou samy o sobě tak drahé, že kdyby automobilka ve Hummer velkém prodávala za dříve oznámené ceny, prodělá kalhoty. A kdyby jej nabízela za reálné ceny, prodá jich zlomek. Je tak v pasti očekávání snížení výrobních cen akumulátorů, které ani po dvou letech od premiéry nepřišlo a přijít ani nemá. Navíc GM možná ani nemá dostatek baterií jako takových, a tak si musí dobře rozmyslet, zda vyrobí jednoho takového mastodonta, nebo třeba čtyři exempláře Chevroltu Bolt. V případě spalovacích vozů by přitom jediným limitem byla kapacita továren.
To jsme nicméně poněkud odbočili, proto zpátky k novinkám. Jihoafrická společnost Paramount Group, jejíž obří obrněné SUV Marauder proslavil Richard Hammond ještě za dob moderování Top Gearu, totiž přišla s menším modelem Maatla. Jeho jméno zní v češtině poněkud legračně, rozhodně ale nejde o žádného matlala, jak by zkomolenina názvu mohla naznačit. V Setswanštině se název překládá jako Odvaha, které má nové SUV více než dost. Tak jako větší bratříček se totiž i novinka pyšní pancéřových kabátem, který odolá i ručním granátům M26.
Snad podstatnější než ochrana je nicméně nová technologie Smart Floor. Díky ní totiž lze velmi rychle vyjmout sedadla a přeměnit vůz třeba na ambulanci či hlídkový vůz. Osazen je přitom veškerými možnými senzory, kamerami a radary, pročež není problémem střežit kupříkladu hranice ve dne i v noci. Stejně tak se nicméně Maatla může uchytit i během mírových či válečných misí, neboť pobrat dokáže až dvě tuny nákladu. Kromě toho lze novinku osadit různými zbraňovými systémy.
O konkrétních specifikacích se jihoafrická firma zatím příliš nerozpovídala, nejspíše i kvůli ochraně posádky. Paramount nicméně uvádí, že Maatla může na silnici dosáhnout nejvyšší rychlosti až 100 km/h, zatímco při konstantní osmdesátce činí dojezd 600 km. Bez jakýchkoliv úprav pak vůz zvládá brodivost až 750 milimetrů, přičemž operovat může při teplotách od -10 do +55 stupňů Celsia. Osazen pak byl i redukční převodovkou a třemi uzamykatelnými diferenciály.
Tím dostupné informace o novince končí, přihodit tak můžeme už jen jednu související se samotným výrobcem. Paramount totiž v létě oznámil, že se mu povedlo zvýšit rychlost výroby. Ač tedy na model Maatla má již padesát objednávek, řada by na váš v případě zájmu mohla přijít velmi brzy. Záleží tedy jen na vás, zda chcete elektrický off-road s omezenou využitelností či pancéřované SUV, které se dostane kdykoli kamkoli. I když Česku byste se s jeho jménem snad měli raději vyhýbat, i když nebude mít problém tu jezdit.



Maatla navzdory úsměvně znějícímu názvu, tedy alespoň v případě Čechů, rozhodně není žádný matlal. Pyšní se totiž jak pancéřovým kabátem, tak působivou průchodností v terénu. Foto: Paramount Group
Zdroj: Paramount Group
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nejčtenější články
Nejsilnější Ferrari dneška s 1 000 koní vyzvalo na souboj dva upravené německé kompakty. Dostalo „čočku”, na kterou v Itálii nejsou zvyklí
2.6.2025Z primitivních parkovacích kamer se stává prokletí automobilek, do servisů svolávají miliony aut kvůli jejich selháním
2.6.2025Barva auta má dlouhodobě pozoruhodně dramatický vliv na zachování ceny. A váš hrdina je dost možná velké nemehlo
2.6.2025Výroba aut v Evropě čelí riziku téměř okamžitého zastavení, varují Němci, tak moc jsme se vydali na milost Číně
2.6.2025Škoda si po 30 letech splnila sen. Auto české značky ve srovnávacím testu jasně porazilo její někdejší vzor, drahé Volvo
2.6.2025