Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Elektrická budoucnost aut dostává trhliny, největší naleziště klíčového kovu je pod palbou soudu
28.7.2020 | Petr Prokopec
Přínos samotného přechodu na elektrickou mobilitu je sporný, lidstvo ale bude muset překonat ještě spoustu překážek, aby byl vůbec možný. Už teď ohrožuje největší světové naleziště lithia jeho neekologičnost, a to se elektromobilů prodává hrstka.
Salar de Acatama je největší solnou plání v Chile. Zároveň jde také o největší světové naleziště lithia, které je dnes nezbytně potřeba pro výrobu baterií elektromobilů, neboť nic lepšího než ty lithium-iontové zatím nikdy nevymyslel. Těžba tohoto vzácného kovu je na tomto místě snazší a levnější než kdekoliv jinde na celé planetě kvůli podnebným podmínkám. Země tam má vysokou míru evaporace a zároveň je spojena s minimálními dešťovými srážkami. Problémem však je, že pláň je prakticky celá obklopená horami a tudíž zde nenajdete žádné přírodní odtoky. To ovšem znamená, že těžba není ani nejmenším ohleduplná k životnímu prostředí.
Na daný problém poukazují v Chile již léta, zatím ale vítězí peníze. Chilská agentura Corfo, která dohlíží na producenty lithia, sice již pověřila nezávislou firmu, aby vypracovala věrohodnou studii, která se bude zabývat vlivem těžby na spodní vody. Taková studie ovšem dosud nevznikla, a to přesto, že její vypracování bylo zadáno již v roce 2018. Je tak stále zjevnější, že negativní dopady na životní prostředí jsou drastické a čím masovější se výroba elektromobilů stává, tím větší problém to je.
Do celé záležitosti se proto zapojil Mauricio Oviedo, předsedající soudce nejvyššího chilského orgánu rozhodujícího o environmentálních otázkách. Část těžby již omezil a nyní požaduje neprodlené dodání výsledků studie - jinak hrozí dalšími destruktivními následky.
„Pokud chce Chile dále vládnout Salaru, musí nám všem dát více jistoty,“ říká Oviedo, předseda Enviromentálního tribunálu sídlícího v Antofagastě a dodává: „Soud považuje jen za projev zdravého rozumu, že pokud chceme mít v Salaru udržitelnou těžbu, potřebujeme mít na stole všechny potřebné dokumenty.“ Oviedo po oné studii volá již měsíce, nyní mu ale evidentně došla trpělivost. Již zavrhl tříletý plán společnosti SQM, která lithium těží, na další aktivity v oblasti. Podle něj byl založen na pochybných studiích.
Toto rozhodnutí pochopitelně vede k obavám, zda SQM dokáže nasytit stále větší poptávku po vzácných kovech. A je tu ještě firma Albemarle, největší světový dodavatel lithia, která na Salar de Acatama těží rovněž. Ani ta nyní nemá nic jisté, nakonec Oviedo považuje momentální stav solné pláně za „velmi křehký“.
Společnost Albemarle si již zadala vlastní studii o vlivu na spodní vody, ovšem ani v tomto případě není znám výsledek. Otázkou navíc je, jej (opět) bude vůbec možné považovat za legitimní. Oviedo proto znovu apeluje na chilskou vládu, aby skutečně nezávislý výzkum dokončila. Zastánce má kupodivu i v automobilkách Volkswagen a Mercedes, které již začaly tlačit na ekologicky více šetrnou těžbu právě v Chile, neboť nechtějí být spojovány s pochybnými praktikami.
Ekologický přínos elektromobilů je tedy nejasný nejen na úrovni provozu, neboť na spoustě míst světa se elektřina vyrábí převážně či výlučně z fosilních paliv, ale také v případě výroby baterií. A tento problém bude eskalovat tím více, čím více bude výroba elektromobilů narůstat. Je pak jen otázkou času, jak dlouho bude tento stav tolerován i v takových zemích, jako je Chile. Současná situace naznačuje, že „věčně” zdaleka nemusí být ta správná odpověď.



Těžba lithia má negativní vliv na chilskou solnou pláň Salar de Acatama. Zatím se přitom nezdá, že by se blížilo zlepšení, spíše naopak. Foto: Reuters
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 5 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před hodinou
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 2 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 4 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 5 hodinami
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 13:02 - Stepan
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
