Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Elektrická odnož Volva má problémy a propouští ve velkém. Měli by ji stáhnout z burzy dřív, než zkolabuje, říká analytik
27.1.2024 | Petr Miler
„Je na cestě do nikam,” uvádí analytik Bernsteinu poté, co kdysi ambiciózní automobilka ztratila 84 procent své hodnoty, prodeje loni zvýšila jen o 6 procent a dalece míjí své prodejní cíle. Mateřské firmy by ji tak měly pohltit zpět do svých struktur, než z toho bude ještě větší průšvih.
Polestar v překladu značí Polárku nebo Severku, nejjasnější hvězdu v souhvězdí Malého medvěda. To je sympatická věc a sympatie toto označení vzbuzovalo i v době, kdy představovalo samostatnou firmu upravující silniční Volva a připravující závodní speciály značky. Sympatie k ní šlo chovat i v momentě, kdy se tato společnost začlenila do struktur Volva v pozici divizí M a AMG automobilek BMW a Mercedes. Pak ale Volvo začalo jet „na zelenou” a sportovní divize se nehodila.
Automobilka z ní tak pod taktovkou mateřského gigantu Geely udělala samostatnou značku vyrábějící nejprve převážně a pak výlučně elektrická auta. A aby toho nebylo málo, udělalo z ní později separátní společnost obchodovatelnou na burze jako samostatný subjekt. Cesta od sympatií k zapomnění, od hrdiny k nule tím byla započata. A nyní se zdá být zralá na dokonání, přestože od formálního osamostatnění Polestaru neuběhly ještě ani dva roky.
Jak informuje agentura Reuters, Polestar už oficiálně přiznává problémy, když ohlásil propuštění zhruba 450 lidí, tedy skoro šestiny všech svých zaměstnanců. Společnost se odvolává na „náročné tržní podmínky”, což lze stěží překládat jinak než jako neúspěch na trhu elektrických aut.
Varovné signály se objevily už loni, když Polestar zrevidoval svá očekávání pro následující roky a uvedl, že z negativního cash flow se nedostane dřív než v roce 2025. Aby se tak stalo, musí šetřit, neboť prodejně se automobilce nedaří. Jak připomíná pro změnu Bloomberg, firma loni plánovala prodat 80 000 elektrických vozů, dodala jich ale jen 54 600 a meziročně zaznamenala pouze 6% růst prodejů. „V rámci nového obchodního plánu musíme upravit velikost našeho podnikání a aktivit. To zahrnuje snížení externích výdajů a bohužel také počtu našich zaměstnanců,” řekl v pátek mluvčí Polestaru.
Podle expertů to ale nebude stačit. Analytik Bernsteinu Daniel Roeska k věci říká, že že Polestar je „na cestě di nikam” kvůli své neschopnosti vyrovnat se agresivní cenové politice Tesly, BYD a dalších soupeřů. Roeska tak říká, že mateřské Volvo s Geely bude muset firmu stáhnout z burzy dřív, než úplně zkolabuje, neboť po nepřesvědčivých prodejích a pádu hodnoty akcií o 84 procent nemá kde brát. „Milujeme inovativní strategii zaměřenou na aktiva, máme rádi auta, ale nemyslíme si, že by společnost měla být samostatným subjektem,” uvedl k věci Roeska.
Firmě v tuto chvíli chybí 1,3 miliardy dolarů (bezmála 30 miliard Kč), které spíše než kdo jiný přidají mateřské firmy spolu s jejím opětovným ovládnutím - dnes ostatně stále vlastní 88 procent společnosti. Zda se to skutečně stane, ukáže jen čas, na každý pád je vývoj situace okolo Polestaru dalším zřetelným projevem vystřízlivění z elektrických snů, v tomto případě velmi naivních.



Polestary nevypadají nezajímavě, ale ruku na srdce - jak velkou šanci na úspěch měla prakticky neznámá značka nabízející pouze drahá elektrická auta? Zvlášť jako samostatný subjekt? Odpověď nyní nejlépe poznává sám Polestar. Foto: Polestar
Zdroje: Reuters, Bloomberg, Polestar
Bleskovky
Další novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
před hodinouEvropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
včeraJízdu jinak krásného nového Renaultu 5 Turbo lidé zesměšňují. Ukazuje, co je hodně špatně na ostrých elektrických autech
12.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pol Espargaro za Viňalese včera 12:18
- Schrötterův odchod z WRP Ducati včera 11:27
- Michele Pirro nahradí Marca Marqueze při GP Austrálie včera 10:00
- Honda CB1000F 2026: nekapotované retro včera 08:00
- Bulega vyhrál a oddálil tak Toprakovu korunovaci 12.10.2025
Nejčtenější články
Vrchol ironie: V nizozemské „zelené pevnosti” musí instalovat obří generátory na fosilní paliva, aby udrželi v chodu síť schvácenou elektromobily
15.9.2025VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025Mercedes mluví o návratu zdravého rozumu, ve skutečnosti ale chystá „elektrický blitzkrieg”
15.9.2025Jaguar a Land Rover prodělávají přes 140 milionů denně, neúnosná situace trvá už příliš dlouho
15.9.2025Nad Volkswagenem byl poprvé v historii vyhlášen bankrot, pro Němce je to další z řady nepříjemností
15.9.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva