Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Elektromobily už očividně zabírají, globální emise CO2 letos znovu míří nahoru
14.11.2022 | Petr Prokopec
Pokud si někdo skutečně myslel, že elektrickými auty spasí světové klima, pak desítky milionů takových vozů na silnicích by už měly být znát. No, nejsou. Nebo vlastně možná jsou, emise CO2 dál rostou.
O boji proti emisím CO2 generovaným lidskou činností si můžete myslet, co chcete, ať už ale tyto snahy považujete jakkoli ušlechtilé, je nezbytné, aby kroky vedoucí k jejich naplnění byly smysluplné. A to už je docela jiná debata.
Politici zastávají názor, že jedním z řešení jsou elektromobily, a proto na jejich masové rozšíření tlačí stále více. Na sklonku loňského roku jich po světových silnicích mělo jezdit 16,5 milionu, což je trojnásobek stavu z roku 2018. Po letošním Silvestru se pak stoprocentně dostaneme nad 20 milionů, což už je počet, který by měl mít na něco vliv, pakliže by tato cesta skutečné měla světové klima spasit. Mezi všemi auty v provozu je to hrstka, mezi skutečně aktivně provozovanými vozy to ale nevýznamný počet není. Nic ale nemění, tedy určitě ne k lepšímu.
Vědci z University of Exeter zveřejnili studii, podle níž se globální emise CO2 letos oproti loňskému roku zvýšily o 1 procento. Neřešme nyní, čím vším to bylo způsobeno, ono je to nakonec jedno - dlouhodobě tvrdíme nejen to, že přínos elektrických aut z hlediska emisí CO2 spojených s jejich provozem je nulový až záporný, což už nyní chápou i Němci, ale především to, že i kdyby nějaký existoval, na celkových emisích CO2 mají tak zanedbatelný podíl, že na celém stavu ani nemají šanci nic podstatného změnit.
Můžeme jen dodat, že situace se na různých kontinentech měnila různě, například v Číně emise CO2 klesly, v USA vzrostly, dáváno je to do souvislosti s koronavirovými omezeními, následky konfliktu na Ukrajině apod. Ale ono je to jedno - toto je jen a pouze globální záležitost a pokus ji řešit z jednoho relativně malého kontinentu, navíc auty v první řadě, je od začátku neuvěřitelně naivní ať hloupý. A tak nemá a ani nemůže mít žádné hmatatelné výsledky.
Je třeba si přiznat, že Evropa je jen velmi malým kouskem puzzle v obrovské skládance. A byť slova typu „každý musí přispět” zní empaticky a angažovaně, v určité chvíli je třeba si přiznat, že zabývat se nepatrnou částí celé situace, navíc vyrážením klínu klínem, jednoduše nic nezmění. Zhruba 40 procent člověkem generovaných emisí CO2 (které ale představují jen 3,5 % ze všech emisí CO2 generovaných zejména oceány) totiž připadá na spalování uhlí. A jeho uhlíková stopa meziročně o 1 procento vzrostla, neboť kvůli rusko-ukrajinskému konfliktu klesá spotřeba zemního plynu.
V této chvíli je přitom třeba připomenout snahy některých vlád, zejména pak těch německých, odstavit jaderné elektrárny. Jakmile se tak přitom stane, existuje k uhlí už jen pramálo alternativ, neboť obnovitelné zdroje jsou velmi nevyzpytatelné. Dá se tedy předpokládat, že množství spalovaného uhlí jen naroste, a to vlastně o to více, o kolik více elektromobilů se prodá. Nelze totiž předpokládat, že dojde na snížení spotřeby elektřiny, když soustavně narůstá množství prostředků, které se bez ní neobejdou.
Se zhoršením situace ostatně zjevně počítá i tým výzkumníků z Exeteru. Dle něj má letos zamířit do ovzduší 36,6 miliard tun CO2. Lidstvo pak může vyprodukovat jen zhruba 380 miliard tun, než se průměrná světová teplota zvedne o více než 1,5 stupně Celsia, což je považováno za počátek konce naší planety. Tohoto stavu má ale dle expertů svět dosáhnout již v roce 2031 či 2032, tedy ještě léta před plánovaným zákazem spalovacích aut v Evropě, který stejně k žádnému zlomu v globální bilanci vést nemůže.
S výrobou elektrických aut jsou spojené vyšší emise než s výrobou těch spalovacích. Kvůli geopolitické situaci pak navíc dochází k většímu spalování uhlí při výrobě elektřiny. Tudy cesta k redukci emisí CO2 nikdy vést nemohla a ani nevede. Ilustrační foto: Škoda Auto
Zdroj: AP
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před hodinou - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 2 hodinami - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 4 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 5 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera
Živá témata na fóru
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito