Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prezident Erdogan přes potíže dál hrdě razí cestu prvním ryze tureckým autům
12.8.2020 | Petr Prokopec
I když se zdá, že turecká ekonomika nemá daleko ke zhroucení, prezidenta Erdogana neopouští optimismus. Ryze turecká auta chce dostat do výroby i na trh, a to i na ten největší v Evropě.
Na sklonku loňského roku se světu představila nová automobilka TOGG. Produkovat má vůbec první turecká národní auta v historii a její snahy jsou přímo zaštítěny tamním prezidentem Recepem Tayipem Erdoganem. Ten před několika málo dny nechyběl ani u položení základního kamene továrny, jež má být dokončena do 18 měsíců. S prvními vozy tedy prý můžeme počítat v roce 2022. A jak se momentálně ukázalo, ihned od zahájení prodeje nemají být k mání jen v Turecku, ale také na prvním exportním trhu.
Do jisté míry nepřekvapí, že Turci se hodlají nejprve zaměřit na Německo. Koneckonců jde o největší trh Evropy, kde žije nemalá turecká komunita. Ta by mohla slyšet i na původ aut, třebaže elektromobilům zákazníci v Německu zrovna nepropadli. Současně je ale třeba se ptát, v jaké míře vůbec TOGG může na německý trh zaútočit.
Dle plánů by značka ráda vyráběla 175 tisíc aut ročně, což není zanedbatelné množství. Nicméně pro tyto vozy bude také potřebovat baterie, které jsou čím dál tím nedostatkovějším zbožím. Velké automobilky totiž vykoupily globální produkci na léta dopředu, přičemž Turecko nehodlá do TOGGu napěchovat tak velké peníze, aby kupříkladu přeplatil takový Mercedes a zaujal jeho místo ve frontě. Navíc je třeba vnímat, že Turecko má momentálně kvůli výpadkům příjmů spojených s cestovním ruchem velké ekonomické problémy - jeho měna se hroutí a centrální bance docházejí devizové zásoby, aby simulovala zachování zájmu o ni. Za takové situace může být obtížné před lidmi ospravedlnit investice do výroby domácích, zvlášť elektrických aut.
Turci s Erdoganem v čele si nicméně jakékoliv problémy evidentně nepřipouští. Opojeni jsou totiž právě skutečností, že konečně zrealizovali svůj odvěký sen. Prezident v této souvislosti připomněl projekt Devrim, který v roce 1961 odstartoval jeho předchůdce Cemal Gürsel. Ten dal dohromady skupinu 24 inženýrů, kteří měli vyvinout první národní vůz. Výsledky své práce měli představit prezidentovi a národu ještě v říjnu téhož roku.
Šibeniční termín se sice podařilo dodržet, nicméně během demonstrační jízdy se jeden ze čtyř zhotovených prototypů porouchal. A přestože se jej podařilo rychle opravit, lidé si ze selhání dělali legraci dlouhá léta. I proto, že celý projekt vzápětí zamířil k ledu. Dle spekulací jej měl pohřbít tlak amerických automobilek, které v dané době dosahovaly v zemi nemalých prodejů. Do krámu se jim tedy nehodila jakákoliv konkurence, zvláště ta národní.
TOGG ale nejspíše na politické problémy nenarazí, ostatně Erdogan hrdě uvedl, že jej nezastavil ani koronavirus. Následné ekonomické problémy a ony baterie ale již mohou představovat mnohem větší obtíže, Erdogan nicméně trvá na zachování původního plánu. Ten nejprve počítá s Německem, po kterém přijdou na řadu Francie a Itálie. Šéf značky Gürcan Karakas však předpokládá, že poté se TOGG nabídne celému světu. Ambice jsou zde tedy nemalé, na realizaci je ale třeba vyčkat.
Značka TOGG svá první auta představila loni na sklonku roku, za 18 měsíců je pošle do prodeje, a to i na německý trh. Foto: TOGG
Prezident Erdogan při položení základního kamene továrny sršel optimismem, problémy s nedostatkem baterií si tedy příliš nepřipouští. Foto: Anadolu Anjesi
Zdroj: Handelsblatt
Bleskovky
- Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024 - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024
Nejnovější články
- Tento nenápadný 32 let starý kompakt se právě prodal za 1,35 milionu Kč. Není to vtip ani výsledek aukce pro charitu
před 14 minutami - Audi by se mělo zbavit svého šéfa, než firmu skutečně přivede ke krachu, jak na 50 procent očekává jeho kolegyně
včera - Smutná doba: Nový safety car pro elektrické formule je rychlejší než samotné formule, to jsme tu ještě neměli
včera - Rusové konečně zahájili prodej motorky, která doprovází Putinovu limuzínu. Je tak drahá, že i těch vznikne jen pár
včera - BMW a Mercedes se děsí toho, že jim EU chce pomoci, veřejně ji prosí, ať to nedělá
včera
Živá témata na fóru
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.09. 22:12 - volfi
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- Elektromobily a vse kolem nich 05.09. 16:31 - honziss
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.09. 14:16 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.09. 14:04 - pavproch
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry
- Samosvorné diferenciály pro BMW 05.09. 10:10 - Předseda
- Jednostopé okénko 05.09. 08:35 - jarka