Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
EU chce novým návrhem zdražit benzin, naftu i energie, ač to má sotva čemu pomoci
12.7.2021 | Petr Prokopec
Musíme se ptát, co vlastně EU svými snahami sleduje, když si sama spočítala, že „globální” dopad podobného návrhu bude zanedbatelný, dopad pro řadu méně majetných lidí ale velmi citelný.
Jaká bude budoucnost? Jelikož se blíží volby, a to nikoliv pouze české, ale třeba i ty německé, pak soudě dle mnohých politiků pouze růžová. Slibována jsou nám jen samá pozitiva, o negativech se prakticky nemluví. Přesto se právě na ta musíme připravit, zvláště pokud projdou některé návrhy. Jeden z nich se týká i boje proti klimatickým změnám, který je shrnut v Pařížské dohodě. V jejím důsledku chce starý Evropská unie snížit své emise CO2 do roku 2030 o 55 procent. V roce 2050 by pak ráda byla uhlíkově neutrální.
Jistě netřeba dodávat, že i pokud by takový stav nastal, nebude reálným, nýbrž pouze papírovým. Patrné je to i z nového návrhu upravujícího obchodování s emisními povolenkami. Evropská komise chce totiž razantně utáhnout šrouby a nechat platit lidi za „nadměrné” emise aut i „nadměrné” emise spojené s vytápěním budov. A jelikož většina lidí nepoužívá zrovna nejmodernější prostředky k vytápění domácností, jistota vyšších účtů je stoprocentní.
V tomto ohledu nás může alespoň částečně utěšovat fakt, že návrh počítá platností od roku 2026, přičemž jej musí odsouhlasit jak Evropský parlament, tak i veškeré členské země EU. A zde zatím všeobecná podpora chybí. Politici se totiž velmi obávají podobných akcí, jaké v roce 2018 spustily ve Francii „žluté vesty“. Tak se nazývali stávkující, kteří hlasitě dávali najevo, že se jim nelíbí mnohé omezující a život zdražující kroky státu.
„V rámci přechodu na klimaticky neutrální ekonomiku je zde velké riziko v ochotě obyvatelstva,“ uvedl k tématu jeden ze zástupců EU. A dodal, že „celou věc je třeba řešit velmi opatrně“. Je totiž jasné, že boj proti klimatickým změnám nejvíce odskáčou chudší lidé a chudší státy EU. Lidé zde totiž již nyní mohou sotva pomýšlet na koupi zcela nového spalovacího vozu, natož pak elektromobilu. Povětšinou tedy končí u ojetin, za něž jsou ještě rádi, neboť i díky nim mají třeba práci.
Tito lidé se pak v rámci pofidérních snah budou skládat na ty bohatší, jimž budou (skrze přerozdělované peníze vybrané na daních všeho druhu, tyto nové nevyjímaje) přispívat na dotace na nákup elektrických aut. Životní prostředí se tím ale logicky nezlepší, neboť dojde jen k umělému zdražení nadále používaných zdrojů, které z valné většiny beztak nebudou nahrazeny. A budou nahrazeny tím méně pravděpodobně, čím méně peněz bude ponecháno v kapsách lidí, kteří by si je mohli či měli koupit.
„Nemyslím si, že stojí za to brát na sebe tak velký politický risk při tak malém zisku,“ zmínil k věci Pascal Canfin, zástupce francouzské vlády, který také zasedá v environmentálním výboru Evropského parlamentu. A jak dodává, sami politici vědí, kterak nesmyslný je boj proti klimatickým změnám skrze automobilovou dopravu. Z analýzy, za níž stojí samotná komise, totiž vyplynulo, že jakékoliv návrhy povedou ke snížení emisí o sotva 3 %. Nakonec i vědci se už dříve nechali slyšet, že elektromobily jsou ta nejhorší a nejdražší forma boje proti CO2.
Politici tak nyní mají zhruba rok na to, aby své návrhy upravili do přijatelné formy, stejně jako lidé mají stejnou dobu na to, aby vyjádřili svůj odpor. Dá se totiž předpokládat, že dříve než po francouzských prezidentských volbách, které se uskuteční právě příští rok, se totiž na pilu tlačit nezačne. V tomto ohledu ale již začíná být odpor patrný, a to třeba v Německu, kde budou volby ještě letos. Tam hned 75 procent lidí v anketě zcela odmítlo zvyšování cen pohonných hmot v rámci boje proti změnám klimatu.
S novými návrhy EU nejsou spojené jen vyšší náklady na pohonné hmoty, další emisní daně se mají promítat i do nákladů na vytápění bytů a domů. Analýza samotné EU mluví o tom, že to sotva něčemu pomůže, přesto Unie za tento nápad brojí. Ilustrační foto: ADAC
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Ferrari si nechalo patentovat revoluční řešení spalovacího motoru, snadno obejde i tlaky na elektrifikaci všeho
před hodinou - VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
před 3 hodinami - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 4 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 6 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva