EU už se proregulovala k tomu, že druhý největší trh s auty v Evropě je mimo Unii

Brusel stále teprve rozjíždí vrcholnou fázi své regulační mašinérie, která dále zdraží nová auta a ještě více je vzdálí od představ zákazníků. Přesto to už teď stačí na to, aby prodeje klesaly víc než jinde.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

EU už se proregulovala k tomu, že druhý největší trh s auty v Evropě je mimo Unii

29.8.2021 | Petr Miler

EU už se proregulovala k tomu, že druhý největší trh s auty v Evropě je mimo Unii

/

Foto: AvtoVAZ

Brusel stále teprve rozjíždí vrcholnou fázi své regulační mašinérie, která dále zdraží nová auta a ještě více je vzdálí od představ zákazníků. Přesto to už teď stačí na to, aby prodeje klesaly víc než jinde.

Jako lidé, kteří už jednou dobře poznali, jak takové pokusy končí, jsme citliví na snahy některých poroučet větru a dešti. Nechceme srovnávat československý komunismus se současným evropským zeleným socialismem, v principu je si ale obojí nepříjemně podobné. Místo toho, aby svět ovládala soutěž svobodných lidí, která z logiky věci neustále dochází k jiným a lepším řešením toho či onoho, se mu snaží vládnout stále úžeji definovaná pravidla zaváděná lidmi bez zřetelné politické odpovědnosti, která svazují lidem ruce a hledí do stále vzdálenější budoucnosti.

Už mnohokrát jsme konstatovali, že je naprosto absurdní v roce 2021 vyhlašovat, jaká má být dominantní technologie sloužící k pohonu aut v roce 2035 - máme se snažit, aby to byla ta nejlepší, která bude do té doby vymyšlena, nikoli ta, která se někomu u vesla zdá být dobá nyní. Podobné plány jsou zničující pro efektivní fungování společnosti, jejich následky se ale neprojeví až ve stanoveném termínu - projevují se průběžně tak, jak jsou zaváděna dílčí omezení k oněm závazkům vedoucí.

Znát je to už nyní na automobilovém trhu EU, ze kterého mizí stále více žádaných, zejména dostupných modelů a nabízeno je stále více těch drahých a nežádaných. Za normálních okolností by snad nikoho v České republice nenapadlo s vážností prodávat elektrická či plug-in hybridní auta, ale protože právě ta mají být těmi jedinými dostupnými za 9 (Velká Británie) resp. 14 let (EU), šíří se nabídkou i zde. To samé se děje všude jinde, a to na úkor dostupnosti nebo ceny jiných modelů, které by lidé preferovali.

Následky pro odbyt jsou zničující, jak už jsme několikrát probírali. Letošní prodeje rostou leda ve srovnání s loňskem, kdy ovšem v první polovině roku často vůbec nešlo nic koupit. A leckdy ani to ne. Svou roli nepochybně hraje i nedostatek komponentů, na který mají někteří tendenci vše svádět, je ale skutečně takový, aby ospravedlnil propad některých čísel až na úroveň roku 1956? Asi ne.

Svědčí o tom výsledky z trhů mimo EU (a Velkou Británii, ta míří stejným směrem ještě rychleji), které takové propady nezaznamenávají. Poukazuje na to analytická firma LMC Automotive, která dala dohromady čísla o letošních prodejích aut do července v celé Evropě, tedy nikoli jen EU a přilehlých zemích. A právě tak konstatuje, že evropské statistiky mají neobvyklé číslo dvě - Rusko.

Kdyby celému vývoji vládl jen nedostatek čipů či jiných dílů, ruské výsledky by nebyly jiné, třeba VW by jistě neupřednostňoval dodávky do Moskvy místo Berlína, to je přece nesmysl. Jenže zatímco ruský trh v červenci klesal podle čísel LMC o 6,5 procent na 132 640 vozů, ten německý se propadl na o 24,9 % na 236 393 aut. A stejně na tom byla prakticky všechna významná evropská odbytiště, neboť meziročně šly celoevropské prodeje dolů o 25,6 % - podle LMC dokonce jen na 864 538 aut.

Ruských 132 640 aut tak najednou stačí na pozici evropské dvojky právě za Německem. To je extrémně neobvyklý stav daný jistě i tím, že paradoxně méně sešněrovaný ruský trh, který je schopen i jistého formálního přizpůsobení nedostatku čipů, prostě funguje lépe. Jindy větší trhy Velké Británie (123 296 aut, -29,5 %), Francie (115 713 aut, -35,3 %), Itálie (110 292 aut, -19,4 %) nebo Španělska (83 900 aut, -28,9 %) jsou najednou prostě menší, jak vidno i velmi výrazně.

Nezbývá než poslat gratulace do Bruselu - má, co chtěl. Však žádný jiný než takový vývoj nešlo očekávat a je naivní předpokládat, že jiný nastane. Jistě přijdou chvíle lepší i horší, pokud ale z trhu Unie zmizí auta s cenou pod 500 tisíc Kč, jak naznačuje šéf Škody, nelze si představit, že by prodeje nových aut byly v EU dále nižší a nižší.


EU už se proregulovala k tomu, že druhý největší trh s auty v Evropě je mimo Unii - 1 - Lada Largus 2021 prodeje nove 03EU už se proregulovala k tomu, že druhý největší trh s auty v Evropě je mimo Unii - 2 - Lada Largus 2021 prodeje nove 05EU už se proregulovala k tomu, že druhý největší trh s auty v Evropě je mimo Unii - 3 - Lada Largus 2021 prodeje nove 06EU už se proregulovala k tomu, že druhý největší trh s auty v Evropě je mimo Unii - 4 - Lada Largus 2021 prodeje nove 15EU už se proregulovala k tomu, že druhý největší trh s auty v Evropě je mimo Unii - 5 - Lada Largus 2021 prodeje nove 16EU už se proregulovala k tomu, že druhý největší trh s auty v Evropě je mimo Unii - 6 - Lada Largus 2021 prodeje nove 18
V Rusku lze nadále koupit auto jako Lada Largus, nejlevnější velký kombík Evropy, který lze pořídit v přepočtu od 269 tisíc Kč. Podobné, i o dost dražší vozy z trhů EU mizí, nelze se tedy divit tomu, že v zemích Unie prodeje nových aut klesají mnohem rychleji než jinde. A situace zašla až tak daleko, že Rusko je díky tomu druhý největší trh Evropy. Foto: AvtoVAZ

Zdroj: LMC Automotive

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.