Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Evropská unie zavádí od 1. července další povinný prvek výbavy aut
8.6.2019 | Petr Prokopec
Už dnes existuje nespočet prvků, které vozy prodávané v zemích EU mít musí a nebo nesmí. Od 1. července k nim přibude další a zasáhne Unií dosud hájené automobily.
Elektromobily, stejně jako auta se spalovacím motorem, mají svá pozitiva i negativa. Jejich zastánci přitom zmiňují zejména fakta z prvního ranku, zatímco druzí mají ve svém repertoáru spíše protiargumenty. Existuje však minimálně jedna vlastnost, kterou lze vnímat pozitivně i negativně v závislosti na konkrétních okolnostech a především na tom, zda sedíte za volantem nebo se nacházíte před kapotou.
Jak možná tušíte, řeč bude o hluku, respektive o jeho absenci. To lze samozřejmě kvitovat, zvláště v porovnání s dieselovými automobily v nižších rychlostech. Pokud tedy následně můžete přesednout do vozu, kde uslyšíte maximálně vítr či lomoz od pneumatik, budete si připadat jako v ráji.
Takto lze ovšem absenci zvuku chápat z pohledu řidiče či posádky. Pokud ale jste chodcem, zejména pak takovým, jenž se nemůže zčásti nebo zcela spolehnout na svůj zrak, pak máte problém. V ruchu velkoměsta se totiž elektromobily stávají prakticky neslyšnými a při přecházení silnice bez semaforů tak již velmi riskujete, že někomu skočíte pod kola. Což se ostatně při bezhlučném provozu nemusí stát jen slepcům.
Povědomí o tomto riziku evidentně proniklo i do Bruselu, pročež Evropská unie vyrukovala s novým nařízením, jenž navíc začíná platit již za pár dní, konkrétně 1. července letošního roku. Dle něj musí být každý čtyřkolový elektromobil či hybrid osazen technologií AVAS (Acoustic Vehicle Alert System). Tedy v podstatě reproduktory, které nějakým způsobem učiní vůz slyšitelnějším.
Dle pravidel musí být AVAS aktivován v rychlostech do 20 km/h, přičemž dosáhnout musí alespoň 56 decibelů. Elektromobily tak budou v rámci hlučnosti na úrovni skartovačky papíru, což není úplně málo. Samotný zvuk přitom musí být konstantní, aby zejména chodcům poskytl jasné povědomí o chování vozu.
Slyšet svůj vůz pak mají i cestující uvnitř, kteří tak přijdou o jednu z výhod elektromobility, zároveň však budou již pokaždé jasně vědět, že pohonná jednotka byla aktivována. Nyní se totiž ve většině případů pouze rozsvítí ikonky na palubní desce, to je ale vše. Výrobcům ale nyní bude umožněno, aby vaše slechy zásobovali pomalu jakýmikoliv tóny, i taková Tesla tak nakonec může znít jako osmi-, deseti či dvanáctiválec. Nařízení EU totiž přesně nestanoví, jakou formu má zvuk mít.
Lze dodat, že na vlastním systému AVAS pracuje od roku 2009 společnost Harman, která nyní doufá, že díky velmi krátké časové lhůtě dokáže oslovit řadu automobilek. Její technologie zvaná eESS (neboli external Electronic Sound Synthesis) přitom může být na míru uzpůsobená konkrétním požadavkům, a to nejen těm zákaznickým, ale i legislativním. Třeba ve Státech se totiž systém musí aktivovat do 30 km/h.
Suma sumárum, doba tichých elektromobilů je definitivně pasé a z pohledu chodců za to lze pouze děkovat. Je však otázkou, co takové nařízení udělá s popularitou bateriových vozů. O poznání menší hlučnost sice není jediným a patrně ani hlavním důvodem, proč si je lidé kupují, ovšem pro někoho může jít o důležitý aspekt. A pokud nyní budou muset hluk vydávat uměle, na popularitě jim to přidat nemusí.
Všechny elektromobily a hybridy musí být od 1. července z rozhodnutí EU hlučné
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejčtenější články
- Bentley našlo nový diplomatický výraz pro odpor zákazníků k vnucovaným autům, odložilo elektrické plány
20.3.2024 - BMW unikly ještě lepší záběry jeho nového X, nejlépe ukazují, proč budou mít SUV značky znovu navrch
20.3.2024 - Nový Mercedes-AMG GT se čtyřválcovým motorem je další odpovědí na otázku, kterou nikdo nepoložil
20.3.2024 - Tesla Cybertruck zkusila přebrodit docela normální potok, asi metr za ním se začala rozpadat
20.3.2024 - Putinova limuzína dostala facelift, poprvé se ukáže světu při inauguraci staronového ruského prezidenta
20.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda