Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Evropu zasáhl největší propad prodejů aut od druhé světové války, až o 85 procent
2.4.2020 | Petr Prokopec
I když řada evropských zemí nebyla snahami zastavit šíření nového koronaviru zasažena po celý měsíc, přesto to v některých z nich vypadá jako po válce, v tomto případě skoro doslova.
Včerejším dnem odstartoval nový měsíc, přičemž pro Česko bylo asi nejdůležitější zasedání vlády, která následně rozhodla o prodloužení nouzového stavu až do poloviny května. Tento záměr ještě musí posvětit Poslanecká sněmovna, nicméně díky spojení ANO, ČSSD a KSČM lze očekávat hladký průběh. Nedá se tedy očekávat ani rychlý návrat k normálu a příchod rozsáhlých ekonomických problémů se zdá být nevyhnutelný.
Následky zavedených opatření dokládají už první reporty týkající se prodeje aut v březnu. Ten se již nesl v Evropě právě ve znamení koronavirové pandemie, jakkoliv ta neodstartovala všude stejně. Jako první přitom byla zasažena Itálie, a podle toho registrace vypadají. Meziročně totiž došlo na 85,42procentní pád, díky čemuž bylo prodáno pouze 28 057 nových vozů. To je již v podstatě stav na úrovni Česka, který jen deklaruje, jak špatně na tom země je - loni se tamtéž prodalo téměř 200 tisíc nových aut.
Francie a Španělsko, tedy další dva členové nyní již pouze „Velké evropské čtyřky“, na tom ovšem nejsou o poznání lépe, jakkoli opatření zejména v první zemi celý měsíc netrvají. S první zemí je tedy spojen 72procentní a se druhou 69procentní propad. To jsou vskutku hrozivá čísla, která opravdu nevěstí nic dobrého. Zvláště když jak Itálie, tak i Francie a Španělsko byly vystaveny poklesu prodejů již v lednu a únoru. V té době pochopitelně neměly s koronavirem nic společného. Prodeje ale padaly i jinde - ze zemí, které už zveřejnily březnová čísla, zmiňme Rakousko (-66,6 %), Irsko (-62,9 %), Dánsko (-42,2 %( nebo Švýcarsko (-39,3 %).
Otázkou přitom je, co se bude dít dále. Kupříkladu italská automobilová asociace UNRAE již uvedla, že pokud budou restrikce zrušeny na konci dubna či nejpozději na začátku května, bude celoroční propad registrací „pouze“ 32procentní. V zemi by tedy letos mělo být prodáno 1,31 milionu aut, nicméně pokud se restrikce potáhnou až do konce prázdnin, prodáno bude jen zhruba milion nových aut.
Předseda asociace Michele Crisci proto již volá po vládních dotacích, které by průmysl pomohly zachránit. V hledáčku nemá elektromobily, ale víceméně všechna auta, která emitují méně než 95 gramů CO2 na kilometr, což byl cíl Evropské unie pro příští rok. Tento limit by se dle Crisciho měl být posunout, neboť pokud se jej automobilky za této situace budou pokoušet splnit, bude v ohrožení mnohem více než 1,1 milionu pracovních míst, jako je tomu nyní. EU ale v tuto chvíli říká, že nastavené limity zůstávají pevně v platnosti.
Situace tedy rozhodně není růžová. Jürgen Pieper, analytik společnosti Bankhaus Metzler, si dokonce myslí, že „prodeje nových aut budou zasaženy nejvíce od roku 1945“. Zdá se tedy, že se opravdu můžeme začít chystat na největší krizi od druhé světové války, a to je třeba dodat, že březen není tím měsícem, se kterým jsou spojené největší obavy analytiků i výrobců. Prim v tomto ohledu hraje duben, kdy budou propady ještě hrozivější. Tedy za předpokladu, že politici neuvolní otěže. To se ale v tuto chvíli nezdá být reálné.



Kvůli koronaviru se evropské prodeje nových aut začínají drasticky propadat, analytici mluví o největším výkyvu od druhé světové války
Zdroj: Auto News, ACEA
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejčtenější články
Čínský elektromobil shořel na parkovišti po ujetí pouhých 1 000 km. Žár byl tak silný, že zapálil dalších sedm aut okolo
8.10.2025
Nová vrcholná Škoda Fabia si na speciál pro Monte Carlo jen hraje, i tak je to nejvíc, co si dnes můžeme přát
8.10.2025
Stellantis dokončil obrat jako nikdo jiný. Roky bazíroval na elektromobilech, teď nacpal přes 100 miliard do nové spalovací techniky
8.10.2025
Mitsubishi Colt po velkém návratu končí po pouhých dvou letech na trhu, je to zvláštní
8.10.2025
Šéfka EU navrhla nové řešení pro evropské výrobce aut, lidé v sále zůstali sedět v němém úžasu
9.10.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.07. 11:11 - M.Z.
- Onboard videa 11.07. 09:35 - řidičBOB
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.07. 09:23 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.07. 06:36 - řidičBOB
- Nástroj k nákupu auta (STK,SPZ,VIN) 11.06. 16:27 - jreh
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
