Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Experti popsali, jak mohl pilot z nejděsivější nehody F1 posledních let odejít po svých
10.12.2020 | Petr Prokopec
Do bariéry narazil v rychlosti 220 km/h a prorazil jí. V ohnivém pekle zůstal dlouhých 28 sekund. Přesto francouzský závodník od nehody odešel po vlastních nohou. Jak je to vůbec možné?
Záběry z listopadové nehody Romaina Grosjeana ve Velké ceně Bahrajnu obletěly celý svět. A zasáhly naprosto každého, i lidi, kteří Formuli 1 běžně nesledují. Všichni přitom mluvili o zázraku, neboť v prvé chvíli se osud francouzského závodníka zdál být zpečetěn. Při nárazu totiž musel čelit přetížení až 53 g. Jeho vůz se navíc rozpůlil, přičemž explodovala palivová nádrž. Z ohnivého pekla pak jezdec Haasu vystoupil až po dlouhých 28 sekundách. Přesto se však již o týden později objevil usměvavý v bahrajnském paddocku.
Pokud se ptáte, jak je něco takového možné, pak rozhodně nejste sami. Ostatně řada z nás má stále ještě v živé paměti nehodu Julese Bianchiho, která se odehrála v roce 2014 v Japonsku. Ta vypadala o poznání méně hrůzostrašně, přesto však nakonec skončila smrtí francouzského jezdce. Ovšem jen kvůli ní ve výsledku Grosjean přežil. FIA totiž v reakci na incident zavedla ochranné oblouky nad kokpitem. A právě HALO, jak se jimi říká, se během listopadové havárie stalo stěžejním prvkem.
Jak tedy vše proběhlo? Hned v prvním kole se Grosjean dostal do kontaktu s Daniilem Kvyatem, načež v rychlosti 220 km/h narazil do bariéry. Kvůli úhlu nárazu se jeho vůz rozpůlil, což vedlo k protržení palivové nádrže umístěné za sedadlem. Rázem tak nastalo zmiňované ohnivé peklo. Přední část vozu navíc pronikla skrze bariéru. A právě v této chvíli hrál stěžejní roli ochranný oblouk HALO, který zvedl plechy nad Grosjeanovu hlavu. Je prakticky jisté, že bez něj by o ni závodník přišel.
Zapomínat nicméně nesmíme ani na řidiče lékařského vozu Alana van der Merweho a zdravotníka Iana Robertse, kteří byli první na místě a snažili se držet plameny pod kontrolou. Následně pak otřesenému Grosjeanovi pomohli přes bariéru a poskytli první pomoc. Francouz tak nakonec utrpěl pouze popáleniny druhého stupně na zápěstí, tím ale vše skončilo. Jakkoliv se totiž původně mluvilo také o zlomených žebrech, všechny kosti nakonec byly zcela v pořádku.
I sám Grosjean posléze přiznal, že nebýt oblouku HALO, dnes by tu již nebyl. Paradoxem přitom je, že závodník byl v době jeho zavedení jedním z největších kritiků nového bezpečnostního prvku. Dnes jej ale považuje za nejvýraznější posun, jaký byl v F1 za posledních několik dekád učiněn. To asi už nebude vůbec nikdo rozporovat, ostatně veškeré předchozí případy proražení bariéry skončily smrtí jezdců. Nicméně ty se odehrály v letech 1973 a 1974.
Velká cena Bahrajnu byla s největší pravděpodobností vůbec posledním Grosjeanovým závodem v královské motoristické disciplíně. Jsme pak zvědavi, zda náhodou totéž nebude platit také o jejím vítězi. Lewis Hamilton se kvůli koronaviru možná nezúčastní ani závěrečného podniku v Abú Zabí. Na příští rok navíc nemá podepsanou smlouvu a sám naznačil, že možná i skončí. Uvidíme tedy během pár týdnů, zda jen strašil, či nikoliv.




Pokud by k nehodě Romaina Grosjeana došlo ještě před zavedením ochranného oblouku nad kokpitem, dnes by tu francouzský závodník nejspíše již nebyl. Foto: Formula 1
Zdroj: Formula 1, Autosport
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
včeraSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Honda CB125F 2026: s novým displejem včera 13:50
- MS Superbike pokračuje v Mostě včera 10:00
- Začalo i MS MotoE 12.5.2025
- Autodrom Most: Vylepšení trasy a infrastruktury 12.5.2025
- Vítězství lokalmatadora Zarca 11.5.2025
Nejnovější články
GM dal americké tajné službě 10 vyřazených aut i proto, aby se ochranka prezidenta naučila řadit s manuální převodovkou
před 11 hodinamiMansory už neví, jak hluboko by ještě kleslo, tohle upravené Ferrari je asi to nejodpornější, co kdy firma stvořila
včeraNěmcům otrnulo, ve srovnání elektrického a spalovacího VW vyhlásili jasným vítězem benzinové auto. A to nevybrali žádného krasavce
včeraToyota začala odhalovat novou RAV4. Tedy alespoň chce, abyste si mysleli, že jde o novou generaci jejího bestselleru
včeraFord v roce 2023 za 50 miliard předělal továrnu v Kolíně na výrobu elektroaut, teď mu v ní stávkují zaměstnanci kvůli hromadnému propouštění
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva