Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Experti varují před neřešitelným nedostatkem elektromobilů, na silnicích prý nutně bude zabíjet
8.4.2022 | Petr Prokopec
Elektrická auta mají řadu nevýhod, na jednu z těch nejpodstatnějších se ale ve stínu těch ostatních tak trochu zapomíná. Jde o hodně těžké vozy, které je těžké zastavit tak jako tak, zvláště pak, když výrobci na technice šetří.
O elektrický Hummer jsme se dnes již jednou otřeli, a to v souvislosti s podivným tlačítkem na středovém tunelu, které vůbec nic nedělá. Automobilka GMC mu žádnou funkci nepřiřadila a nyní po majitelích chce, aby jí zaslali své podněty a na základě toho tlačítku nějakou funkci později doplní. Jak vše dopadne, nebudeme předjímat, nyní se totiž zaměříme na trochu jiný aspekt americké novinky. I v předchozím článku jsme totiž zmínili její šílenou hmotnost, která přesahuje čtyři tuny. S běžným oprávněním pro řízení osobních aut na tak za volant nemůžete. To je ovšem menší problém, větší koresponduje právě s onou neskutečnou hmotou. A také s tím, co se stane, když se rozpohybuje.
Všeobecně je totiž známo, že s vyšším počtem kilogramů přichází také vyšší spotřeba. Zároveň se ovšem i zhoršují jízdní vlastnosti. Dochází mj. k prodloužení brzdné dráhy, neboť zastavit čtyři tuny již vyžaduje nemalé úsilí. To ostatně nedávno potvrdil magazín Motor Trend, který elektrický pick-up otestoval. Přitom zjistil, že na jeho zastavení z rychlosti 97 km/h je třeba dráha dlouhá 42 metrů. Hummer tak výrazně zaostává třeba za dieselovou Škodou Octavia Combi, která na stejnou disciplínu potřebuje o 8 metrů méně.
Jak asi již tušíte, příčina se skrývá v hmotnosti. Český kombík totiž váží zhruba 1 500 kilogramů, tedy o chlup více, než kolik mají na kontě pouze baterie Hummeru. Mnoha haváriím tak dokáže předejít, stejně jako jsou méně závažné jejich následky, pokud již na srážku dojde. Podstatné je nicméně i to, že díky 150 koním trvá dieselovému modelu 8,8 sekundy, než se dostane na stovku. Hummer ovšem disponuje 1 014 koňmi a na stovce je za necelé 3 sekundy. Jeho řidič by tak pomalu měl mít reakce závodního pilota.
Že tomu tak v reálu nebude, asi nemusíme dodávat. Stejně jako je třeba zmínit, že Hummer je sice zatím nejtěžším zástupcem elektrické ligy, ovšem ani její další účastníky nelze považovat za muší váhu. Dokládají to i zkušenosti magazínu Car and Driver, který ověřoval brzdou dráhu Lucidu Air či Audi e-tron GT RS. První zmíněný vůz na zastavení z rychlosti 110 km/h potřeboval 50 metrů, druhý pak o metr méně. To ale rozhodně nejsou oslnivá data, za kterými pak stojí hmotnost pohybující se okolo 2 300 kilogramů. A vzhledem k tomu, že ji mají na svědomí hlavně jediné aktuálně dostupné akumulátory a jejich mizerná energetická hustota, je to bezprostředně neřešitelný problém.
Experti oslovení magazínem Bloomberg tak nepřekvapivě naznačují, že elektrická auta mohou na silnicích napáchat spoustu zla, více fatálních nehod nevyjímaje. Jakkoliv totiž všeobecně platí, že těžší auta poskytují lepší ochranu vlastní posádce, počet fatálních obětí ve vozech na druhé straně barikády s růstem jejich hmotnosti stoupá. Čím více jich přitom bude na silnici a čím více si jejich majitelé zvyknou na jednopedálové řízení, kdy brzdění obstarává rekuperace, tím hůře budou následně reagovat v kritických situacích.
Právě na to musí výrobci pamatovat a adekvátně na zvýšená rizika zareagovat. V případě zmiňovaného Hummeru se tak ovšem rozhodně nestalo, GMC jej totiž osadilo pouze 356milimetrovými brzdnými kotouči. Taková Octavia RS je přitom na 312 milimetrech, ovšem při takřka třetinové hmotnosti. Tady by se dalo situaci aspoň nějak pomoci, jindy aktivistickým úřadům je to ale očividně jedno.




















Elektrický Hummer váží více než čtyři tuny, americká automobilka mu však dala do vínku poměrně malé brzdové kotouče. Není tak divu, že z necelé stovky potřebuje k plnému zastavení o 8 metrů delší dráhu než třeba taková Škoda Octavia. Foto: GMC
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
  Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
  Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
  Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? včera 09:13
 - Hakim Danish místo Yamanaky včera 08:40
 - Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
 - Kdo je Mattia Rato? 2.11.2025
 - Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky 2.11.2025
 
Nejnovější články
 Muž za drobné pořídil odepsaný Range Rover na přestavbu, až pak zjistil, co koupil. Teď ho prodá za miliony
před 11 hodinami
 „Továrny tu zůstanou, ale vám už patřit nebudou.” Manažer nastínil budoucnost autoprůmyslu v EU, během pár let pojdou všichni
včera
 Nová levná auta značky financované Jeffem Bezosem nebudou mít ani jeden oficiální servis, je to menší revoluce
včera
 Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
včera
 Přechod Volva na elektrická auta „bez jakýchkoli kdyby a ale” končí totálním fiaskem. Prodeje kolabují, firma už ví, že „to nemůže diktovat”
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva 
    
    
    
  
      
      
      
    