Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Faleš moderních aut nezná mezí, první značka otevřeně finguje už i hlučné starty
2.12.2019 | Petr Miler
Jsou chvíle, kdy si člověk uvědomí genialitu myšlenky stojící za filmem Matrix. Evidentně míříme tím směrem, v automobilovém světě rychleji než jinde.
Kdybyste měli jedním slovem shrnout realitu současného automobilového světa, jaké slovo byste použili? Někdo by možná řekl „emise”, jiný „spotřeba”, další „efektivita” a určitě by se našli lidé tvrdící něco jako „elektromobil” nebo pro změnu „euroteror”. Já bych sáhl po úplně jiném slovu: Faleš.
Na dnešních autech je falešných tolik věcí, že už se pomalu ztrácí spojitost mezi tím, čím měla být a čím ve skutečnosti jsou. Přijdeme k autu s nespočtem falešných vstupů a výdechů vzduchu na karoserii, které je zakončeno falešnými výfuky, usedneme do interiéru s falešným obšitím palubky kůží a obloženým falešným dřevem nebo karbonem, uzmeme do rukou falešný závodní volant plochý na spodní straně a vyjedeme. Faleš končí? Ne, začíná, protože z reproduktorů se ozve falešný zvuk motoru, který navodí tu správnou atmosféru, opačné frekvence rušící pazvuky navodí falešné ticho, automat začne falešně škubat, aby navodil „závodní pocity” a k tomu se ozve falešné bublání výfuku při deceleraci. Mimo jiné.
Co zažíváme v dnešních autech, není realita, je do jisté míry fikce, hra na city. Realita totiž přestala být důležitá, ale pocity z ní nikoli. Automobilky by mohly zkusit zabrat a udělat normu z nové reality, jako jsou třeba skoro tichá sportovní auta nebo vnější design bez velkých masek chladiče, které dnes už ani u konvenčních modelů nejsou pořádně třeba. Ale proč se snažit, když předstírání něčeho, co lide očekávají spíše, vyjde levněji a výrobci tím riskují maximálně pár nejapných poznámek novinářů?
K falešným projevům auta se nyní přidává další, který je z úplně stejného ranku. Auta byla po dekády po studeném startu motoru hlučnější, někdy i velmi hlučná. Důvody jsme kdysi detailně rozebírali - není to jen vyššími otáčkami, ale třeba i bohatostí směsi, zatuhlým olejem a dalšími faktory, které si stále můžete prostudovat. Ani to u nejmodernějších aut zjevně není třeba, navíc s povinnými filtry pevných částic u benzinů se i svérázné kouzlo hlučnějších studených startů vytrácí.
Co s tím? Budeme rádi, že auto ranním zimním startem neruší sousedy a necháme to být? „Kdeže, začneme hlučný start simulovat!” řekli si očividně u Mercedesu a pro model AMG zavedli funkci Emotion Start, řekněme Emotivní start. Auto v takovém případě při startu otevře klapky výfuku, zvýší volnoběžné otáčky na 2 100 za minutu a ranní hluk je zpátky. Říci na tomto místě, co si o tom upřímně myslím, už si od mě na těchto stránkách nikdy nic nepřečtete.
Nechápejte mě špatně, jsem nadšenec možná jako vy a mám rád hluk auta po studeném startu. Ale ten skutečný, ten, který musí být, ten vynucený okolnostmi, ten mechanicky poctivý a nezbytný. Třeba start BMW M5 E60 po hodinách stání je opojná symfonie pro 10 válců, ze které vám v uzavřeném prostoru třeští hlava a stejně se smějete. Ale napodobovat to? Imitovat to, když už to není nutné? To mi přijde absurdní.
Je v tomto směru bizarní, jak moc se postupně blížíme tomu, co znázorňovala podstata filmu Matrix - imitace všeho. Fakticky jsme tomu na hony vzdáleni, ale míříme přímo tím směrem. Imitujeme podobu auta, imitujeme jeho zvukové i jiné projevy, tak proč jednou neimitovat celé auto, celou jízdu, celý život? Pokud se smíříme s pocity a nehledíme na to, z čeho se berou, míříme k jedné velké simulaci reality, která neexistuje, ale ve které bychom chtěli žít. Je smutné, že auta jsou v tomto vývoji na samé špici peletonu.









Zvukový projev nejmodernějších Mercedesů je skutečný asi jako oficiální dynamické fotky Mercedesu-AMG A35 4Matic Sedan v prodloužené verzi - vůbec
Zdroj: Car and Driver
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
včeraAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně včera 16:28
- Zamíří Aron Canet do WSBK? včera 15:07
- Aleix Espargaro obhajuje Somkiata Chantru 1.7.2025
- Závody MotoE v Assenu vyhráli Mantovani a Zaccone 30.6.2025
- Marc Marquez vyhrál Dutch TT 29.6.2025
Nejnovější články
Majitel špičkové Tesly poznal, zač je v Pardubicích elektrický perník, 24 tisíc ujetých km ho stálo ukrutné peníze
před 2 hodinamiNekupujte si elektromobil, v roce 2030 už ho ani nebudete mít čím nabíjet, varují Nizozemci na základě zprávy operátora sítě
před 2 hodinamiCo ještě je na novém Mercedesu „fejk”? Manažer sportovní divize přiznal další absurdní faleš, tohle auto je virtuální realita
před 10 hodinamiDalší firma slibuje převratné baterie s bleskovým dobíjením. Pokolikáté už to je? Reálně stále používáme baterky do notebooků z roku 1985
před 11 hodinamiOdtajněná sbírka aut zesnulého arabského byznysmena bere dech, je to nejúchvatnější kolekce McLarenů na světě
včera
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 07.03. 00:41 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.02. 22:44 - řidičBOB
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB
- BMW Divize 07.02. 14:13 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 07.02. 14:12 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 07.02. 09:03 - abernas
- Alu kola Tiguan+ Oct Scout 06.30. 14:13 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB