Ferrari našlo cestu, jak udržet motory V12 při životě, stačí porušit 7 let starý slib

Pokud žijete v přesvědčení, že nějaký dvanáctiválec je lepší než žádný dvanáctiválec, pak z údajného rozhodnutí Ferrari smutnit nebudete. Opojný zvuk ječivých V12 ale bude fuč.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Ferrari našlo cestu, jak udržet motory V12 při životě, stačí porušit 7 let starý slib

20.9.2021 | Petr Miler

Ferrari našlo cestu, jak udržet motory V12 při životě, stačí porušit 7 let starý slib

/

Foto: Ferrari

Pokud žijete v přesvědčení, že nějaký dvanáctiválec je lepší než žádný dvanáctiválec, pak z údajného rozhodnutí Ferrari smutnit nebudete. Opojný zvuk ječivých V12 ale bude fuč.

„Sliby se maj' plnit...” Zapomeňte na Vánoce a Janka Ledeckého, ze slibů se v automobilovém světě staly cáry papíru, které je nutné dříve nebo později roztrhat a zahodit, ať už byly míněny jakkoli vážně. Zdravý rozum je možná jen jeden, regulací je ale nespočet a když si „někdo” vymíní, že svět zachrání omezováním pár tisíc za rok vyrobených Ferrari, která sotvakdy vyjedou z garáže, ani vzpínající se koník si nemůže být ničím jistý.

Ferrari sice nějakou dobu odolávalo tomu přepřáhnout na něco, co si zákazníci nepřejí, už v polovině minulé dekády ale kapitulovalo v případě osmiválcových motorů a přešlo z atmosférického plnění na turba. Krásný zvuk byl pryč, výkon ale přibyl a jelo se dál. Tou dobou nicméně Ferrari tvrdilo, že byť s přeplňováním motorů V8 kapitulovalo, jednotky V12 turby určitě, ale určitě neosadí. Tento přístup ještě před čtyřmi roky potvrdil tehdejší šéf značky i mateřského koncernu FCA (dnes součást Stellantisu) Sergio Marchionne. Jenže čtyři roky jsou také pryč, Marchionne rovněž, zejména evropské regulace ale bují dál. A tak se nakonec přeplňování mají dočkat i dvanáctiválce.

Informují o tom s odvoláním na své zdroje kolegové z Carscoops s tím, že jde o cestu, jak udržet motory V12 při životě i v dnešní době. To je pravda - Ferrari se podrží koncepce, zmenší objem přidá pár turb a na světě bude motor schopný lámat přehradní hráze. Jednou z věcí, které Ferrari definují, je ale jejich zvuk a ten je s turby prostě pryč. A bude s nimi pryč u dvanáctiválců.

Jasně, pořád bude lepší V12 s turbem než žádný V12, přesto máme pocit, že je z hlediska environmentálních dopadů úplně jedno, co má pod kapotou hrstka z hrstky ročně prodaných Ferrari. Downsizing takového motorů sníží papírovou spotřebu možná o 20 procent, tu reálnou nejspíše nijak, vše si navíc můžeme vynásobit pár sty auty (protože většina Ferrari má beztak V8 s turby) a pár tisíci kilometry ročně. Všichni ruce nahoru, planeta je zachráněna.

Zatím nejde o oficiální informaci, a tak to berme s rezervou, ale v momentě, kdy se Ferrari hrne i do hybridizace a elektrifikace, bychom se nedivili ničemu. Stane-li se tak, bude to zbytečné, trhem nevyžádané opatření, které akorát udělá z dosud prodávaných vozů žádané relikty, se kterými nikdo nebude jezdit tím spíš - protože tím lépe je pak za pár let prodá jako něco jinak už neexistujícího. Ale kdo chce kam...


Ferrari našlo cestu, jak udržet motory V12 při životě, stačí porušit 7 let starý slib - 1 - Ferrari 812 Superfast Autobahn video 01Ferrari našlo cestu, jak udržet motory V12 při životě, stačí porušit 7 let starý slib - 2 - Ferrari 812 Superfast Autobahn video 02Ferrari našlo cestu, jak udržet motory V12 při životě, stačí porušit 7 let starý slib - 3 - Ferrari 812 Superfast Autobahn video 03
Ferrari 812 je možná jedním z posledních modelů značky, které se kdy dočkají atmosféricky plněného dvanáctiválce. Italská automobilka už ani neřeší, co před pár léty slíbila a jde s proudem. Foto: Ferrari

Zdroj: Carscoops

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše