Fiasko Fordu v Evropě nebere konce, jeho největší místní baštu teď ovládli Korejci

V případě prodejů nových aut nikdy neexistovalo mnoho jistot, podobně jako v případě vlády Volkswagenu v Německu si ale po dekády šlo vsadit na první místo Fordu ve Velké Británii. Tohle už ale neplatí, ani nejžádanější model není od modrého oválu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Fiasko Fordu v Evropě nebere konce, jeho největší místní baštu teď ovládli Korejci

14.2.2022 | Petr Prokopec

Fiasko Fordu v Evropě nebere konce, jeho největší místní baštu teď ovládli Korejci

/

Foto: Kia

V případě prodejů nových aut nikdy neexistovalo mnoho jistot, podobně jako v případě vlády Volkswagenu v Německu si ale po dekády šlo vsadit na první místo Fordu ve Velké Británii. Tohle už ale neplatí, ani nejžádanější model není od modrého oválu.

Ještě na počátku tohoto milénia patřil Ford mezi největší a nejúspěšnější automobilky na světě. Do jeho portfolia přitom nepatřily jen velmi dobře prodávané modely jako Fiesta, Focus či Mondeo, ale rovněž značky Aston Martin, Jaguar, Land Rover či dokonce Volvo. Nicméně s příchodem globální ekonomické krize se celé impérium rozpadlo rychleji než domeček z karet. A je nutné dodat, že od té doby Ford hledá pevnou půdu pod nohama, od které by se opět mohl odrazit k výšinám. Zatím se však zdá, že jí nenašel a stále padá dolů.

Soudíme tak nejen podle dlouhodobého vývoje, ale i podle lednových registrací na britském trhu, který byl pro Ford neochvějnou baštou a druhou domovinou. To se však evidentně mění, momentálně mu zde mezi výrobci patří až šesté (!) místo. Značka v lednu prodala 7 456 aut, což je dokonce o 14,36 % méně než loni za stejné období. Tehdy nicméně ve Velké Británii byly showroomy zavřené, na rozdíl od letošního roku. I proto se celý trh posunul vzhůru, prodaných 115 087 aut totiž představuje dokonce zlepšení o 27,5 %.

Je samozřejmě nutné dodat, že stále ještě nejsme na před-covidových číslech, neboť v lednu 2020 bylo prodáno ještě o 22,9 % více aut než letos. Meziročně tu nicméně zlepšení je, což je patrné i u většiny automobilek. Ford však mezi ně již nepatří, což jen dokládá, nakolik špatná současná situace značky je. Vedení modrého oválu by tak skutečně již mělo začít bít na poplach, zvláště když jeho nejúspěšnějším - a prakticky jediným opravdu úspěšným - modelem je Puma. Tedy vůz, který je v této podobě zcela bez historie.

Do top 10 pak sice zamířil i Focus, ovšem ani jeho šestému místu nelze zatleskat. Mnohem hůře je na tom nicméně Fiesta, která byla dlouholetým britským lídrem. Nyní však v nejlepší desítce zcela chybí. Je pak otázkou, co vše za tím stojí, malému hatchbacku s přestřelenou cenou jsme ale od začátku růžovou budoucnost nevěštili a realita jeho bytí jen nepřekvapuje.

S vyklizením většiny pozic tak modrý ovál umožnil konkurenci, aby se prosadila více než kdykoliv dříve. Do čela pelotonu značek se vůbec poprvé dostala Kia, která v lednu v Británii prodala 10 504 aut. To je meziroční vzestup o 67,5 %, před kterým můžeme jen smeknout. Zvláště když Korejci obsadili také první příčku mezi jednotlivými modely, neboť lídrem se stala Sportage. Hyundai pak sice zabodovalo s modelem Tucson, celkově je však až osmé za Vauxhallem.

Zbývá už jen dodat, že před Ford se v Británii dostaly také Audi (8 567 aut, +30,1 %), Volkswagen (8 514 aut, +12,5 %), BMW (8 380 aut, +19,7 %) a Toyota (8 030 aut, +77,9 %). Ze všech prodaných aut pak 44,7 procenta dostalo do vínku čistě benzinový pohon, zatímco na diesely připadlo 5,2 procenta, na mild-hybridní benziny 13 procent, na mild-hybridní diesely 5 procent, na hybridy 11,7 procenta, na plug-in hybridy 7,9 procenta a na elektromobily 12,5 procenta.


Fiasko Fordu v Evropě nebere konce, jeho největší místní baštu teď ovládli Korejci - 1 - Ford Fiesta 2017 nova sada 52Fiasko Fordu v Evropě nebere konce, jeho největší místní baštu teď ovládli Korejci - 2 - Ford Fiesta 2017 nova sada 53Fiasko Fordu v Evropě nebere konce, jeho největší místní baštu teď ovládli Korejci - 3 - Ford Fiesta 2017 nova sada 54Fiasko Fordu v Evropě nebere konce, jeho největší místní baštu teď ovládli Korejci - 4 - Ford Fiesta 2017 nova sada 55Fiasko Fordu v Evropě nebere konce, jeho největší místní baštu teď ovládli Korejci - 5 - Ford Fiesta 2017 nova sada 58Fiasko Fordu v Evropě nebere konce, jeho největší místní baštu teď ovládli Korejci - 6 - Ford Fiesta 2017 nova sada 59
Sedmá generace Fordu Fiesta oproti předchůdci výrazně zdražila. Již od jejího příchodu jsme přitom naznačovali, že to bude problém - a pohled na lednové registrace v Británii to jen potvrzuje. Foto: Ford

Fiasko Fordu v Evropě nebere konce, jeho největší místní baštu teď ovládli Korejci - 7 - Kia Sportage 2021 nova sada 01Fiasko Fordu v Evropě nebere konce, jeho největší místní baštu teď ovládli Korejci - 8 - Kia Sportage 2021 nova sada 02Fiasko Fordu v Evropě nebere konce, jeho největší místní baštu teď ovládli Korejci - 9 - Kia Sportage 2021 nova sada 03Fiasko Fordu v Evropě nebere konce, jeho největší místní baštu teď ovládli Korejci - 10 - Kia Sportage 2021 nova sada 04Fiasko Fordu v Evropě nebere konce, jeho největší místní baštu teď ovládli Korejci - 11 - Kia Sportage 2021 nova sada 05Fiasko Fordu v Evropě nebere konce, jeho největší místní baštu teď ovládli Korejci - 12 - Kia Sportage 2021 nova sada 07
Novým lídrem ostrovního království se tak stává Kia, jejíž Sportage zároveň vede i žebříček jednotlivých modelů. Foto: Kia

Zdroj: SMMT

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.