Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Fiat chce vrátit do hry možná nejlepší a určitě nejdrsnější Pandu, dojíždí ale na následky svých předchozích chyb
31.1.2025 | Petr Prokopec
Fiat prožívá těžké období zásadní změny strategie, se kterou přišel pět minut po dvanácté. V Evropě tak dnes skoro nemá co prodávat a potřeboval by nové dojné krávy. Nová Panda 4x4 by jí znovu mohla být, jenže stojí od začátku na špatné platformě.
Na české ceny nového Fiatu Grande Panda sice stále čekáme, ty zahraniční ale vypadají lákavě. Italská novinka by tedy na trhu mohla zabodovat, a to díky spalovacímu pohonu, který bude k mání se třemi úrovněmi výbavy. Vedle toho pak sice dorazí i čistě elektrická verze, ovšem s jejími dvěma stupni jsou spojené tak vysoké částky, že většina normálně uvažujících zákazníků touto cestou opravdu nepůjde. Leda by celá Evropa přišla se zdaněním spalovacích aut v takové míře, jaká je běžná třeba v Nizozemí.
I přestože je nicméně nabídka řádně košatá, jednu verzi v ní letití fanoušci Fiatu Panda budou postrádat. Stejně jako stejně velké Suzuki Ignis byl také italský prcek jednou z anomálií ve svém segmentu, neboť pořídit jej šlo ve verzi 4x4 - možná nejlepším a určitě nejdrsnějším provedení s velmi širokým využitím. Šéf automobilky Olivier Francois nyní kolegům z Autocaru potvrdil, že Fiat by ji velmi rád vrátil do hry. Je tu nicméně jedna zásadní překážka, která mu v tom brání.
Grande Panda kvůli dřívějšímu špatnému strategickému rozhodnutí nabídnout vůz jen jako elektromobil stojí na platformě Smart Car. A ta zástavbu pohonu všech kol neumožňuje. Možností je samozřejmě její modifikace, ta ale bude stát peníze navíc, což jakékoli rozhodnutí tímto směrem činí komplikovanějším.
Technicky možná ale je. Smart Car totiž vychází z platformy CMP, na které jiné čtyřkolky stojí. Jednou z nich je i Jeep Avenger ve verzi 4xe, který stejně jako základní varianta počítá s mild-hybridní jedna-dvojkou roztáčející přední kola. S tou byly nicméně spárovány dva elektromotory, z nichž jeden je integrován do šestistupňového automatu a druhý se nastěhoval k zadní nápravě. Toto řešení by mohla vyfasovat i Grande Panda, problém ale tušíte - není to řešení zrovna levné, což Italy znovu vrací k rýsovacím prknům.
„Snažíme se najít cestu. Otázkou je, jestli půjde o spalovací 4x4 nebo elektrické 4x4,“ uvedl Francois s tím, že s výsledky své práce by Italové velmi rádi vyrukovali velmi brzy. Kromě daného pohonu by přitom terénní provedení mělo dostat i zvýšenou světlou výšku, robustnější podvozek a nepřekvapivě i plastové lemy ve spodní části karoserie, stejně jako upravené nárazníky. Čtyřkolky by se tedy od předokolek lišily již na první pohled, čímž by lépe ospravedlnily vyšší cenu.
Francois nicméně uvedl, že Fiat hodlá zamířit také zcela opačným směrem. Grande Panda má totiž dorazit i v čistě spalovací verzi, tedy bez jakéhokoli náznaku byť jen mild-hybrdní elektrifikace. A ačkoli má být toto provedení primárně určeno pro rozvojové trhy, v určité chvíli se prý objeví i v Evropě. Jak se tedy zdá, Italové možná už počítají s tím, že bruselská zelená politika je tak jako tak neudržitelná a dříve nebo později padne. Jsme přesvědčeni o tom, že se to stane, jen se bojíme, abychom dříve nepadli my. Anebo Fiat.



Panda 4x4 byla velmi žádaná, Italové si za ni tak mohli říci o podstatně víc peněz než za výchozí hatchback. Také proto by toto provedení velmi rádi vrátili do hry. Foto: Fiat
V případě nové generace jim v tom ale brání předchozí špatná strategická rozhodnutí. Vůz původně dostal platformu určenou pro elektrická auta, u které se s pohonem všech kol nepočítalo. Foto: Fiat
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nejčtenější články
Cena osmileté Tesly s pouhými 74 tisíci km v aukci krutě ukazuje, co majitelům zbude v rukou z původně zaplacených milionů
2.3.2025Pořádné spalovací motory, dokonce bez turba, tu budou i po roce 2035, už začal vývoj jejich nové generace
2.3.2025Jedinou dodnes krásnou a sotva jetou Škodu s motorem V6 TDI a manuálem nikdo nechce, majitel přesto nesleví ani halíř
2.3.2025Mercedes má novou univerzální omluvu pro své propadáky. Také otřesný design modelů EQ označuje za „velmi progresivní”
2.3.2025Elektromobily stále více kupuje už jen jeden typ zákazníků, mezi obyčejnými lidmi se zájem o ně vytrácí i v Nizozemsku
3.3.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.01. 21:35 - jerry
- databáze radarů v ČR (a jeden konkrétní v Krchlebích) 04.01. 21:21 - řidičBOB
- Rychlodotazy 04.01. 20:46 - řidičBOB
- Onboard videa 04.01. 20:28 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 04.01. 20:20 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.01. 17:05 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.01. 13:15 - řidičBOB
- Genesis 04.01. 04:52 - lyly19