Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Fiat si dál zahrává s nespolehlivostí, novinka dostala techniku, která nemůže vydržet
10.12.2020 | Petr Miler
Nevíme o jiném autě této kategorie, které by po takové technice sáhlo, spíše brzy nebudeme vědět o žádném větším modelu, který by s ní pracoval. Přesto Fiat dal Talentu automat DCT.
Před necelými 20 léty se zdálo, že budoucnost samočinného řazení automobilů patří jedinému řešení, dvouspojkovým převodovkám. Tehdy nově zářící hvězda mezi automaty nabízela to, o čem si ty s hydrodynamickým měničem mohly nechat jen zdát - mimořádnou rychlost řazení spojenou s přijatelným komfortem a vysokou efektivitou. Cestu jim začal razit koncern VW a postupně se přidali skoro všichni. Jenže postupem času se na jejich bílé holubici začaly objevovat kaňky, které jejich atraktivitu značně umenšily. A to pro výrobce i zákazníky.
Jako nové jsou dvouspojkové automaty skoro dokonalé, postupem času ale mají problém jak s čistotou řazení, tak technickou spolehlivostí. A po skoro dvou dekádách už si můžeme říci, že prakticky neexistuje řešení, které by všechny problémy vzalo v potaz.
Automaty jako DSG umí být rychlé, umí být komfortní, umí být trvanlivé a umí být i přijatelné z hlediska výrobních nákladů resp. ceny pro zákazníka, problém je v tom, že neumí být všechno dohromady. Pokud jsou rychlé, komfortní i trvanlivé, jsou strašně drahé. Pokud stojí přijatelné peníze, jsou buď komfortní nebo rychlé. A v závislosti na tom jsou i různě trvanlivé.
Vše rozumně spojit nelze, a tak se od nich výrobci v posledních letech stále více odvrací a preferují mezitím dále se posunuvší automaty s hydrodynamickým měničem. Ty jsou skoro nesmrtelné, staly se rychlejšími i efektivnějšími, přičemž zůstaly komfortní a cenově přijatelné. Zvláště ve větších a výkonnějších autech tak dnes DCT pomalu nenajdeme, modely jako Audi RS a BMW M už téměř bez výjimky sází na HDM, a to ze všech výše zmíněných příčin. Dvouspojky najdeme v podstatě už jen v drahých supersportech od Porsche výš, kde cena nehraje podstatnou roli a přetrvávající výhody zejména v oblasti rychlosti řazení vítězí.
Za této situace přichází v prosinci 2020 na trh Fiat Talento s automatickou převodovkou. To zní prima, dosud byl k mání jen s manuálem, zkoumání detailů ale ukáže, že Talento dostalo dvouspojkový automat. Velký a hodně zatěžovaný vůz, který si nemůže dovolit být drahý s dvouspojkovým automatem? Nechceme dávat najevo předsudky, ale toto snad nemůže dopadnout dobře. Že by Italové použili skříň srovnatelnou třeba s tou v Audi RS3 nebo Bugatti Veyron, které vydrží skoro vše, je vyloučené, to by Talento stálo přes milion. A cokoli jiného se do dieselové dodávky prostě nehodí.
Musíme tak znovu kroutit hlavou, jak moc si Italové nabíhají při řešení dlouhodobě omezené spolehlivosti svých aut. Sázívají na řešení, která se zdají být odsouzena k problematickému fungování. Třeba bude Talento DCT výjimkou, pokud si ale chcete být jisti, že kupujete co nejvíce spolehlivou dodávku, po této verzi bychom opravdu nesahali. Pokud BMW neudrželo automaty DCT ani v relativně malé M3 za miliony, jak by je mohl Fiat úspěšně provozovat Talentu za statisíce?








Fiat Talento dostal automat, dvouspojkovou převodovku. Z hlediska spolehlivosti a trvanlivosti nám to přijde jako náběh na vidle. Foto: Fiat
Zdroj: Fiat
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
