Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Finové odhalili zimní pneu, které jsou prý nejlepší v historii, u nás jsou ale zakázané
21.1.2021 | Petr Prokopec
O letošní zimě přijde dobré zimní obutí vhod a řada značek takové nabízí. To úplně nejlepší se u nás ale používat nesmí, a tak ho tu ani nekoupíte.
Firma Nokian je vůbec nejseverněji položeným výrobcem pneumatik, a tak není překvapivé, že se specializuje hlavně na zimní obutí. To pak díky tomu, že se sníh a led ve Skandinávii nachází na silnicích po velkou část roku a někde nezmizí vůbec, může libovolně testovat. Ostatně tímto způsobem byla zrozena i pneumatika Kelirengas, která byla představena světu v roce 1934. Šlo o vůbec první zimní obutí v historii, které bylo původně určeno pouze nákladním vozům, posléze se ale rozšířilo také na ty osobní.
Již o pouhé dva roky později Nokian poprvé přišel s řadou Hakkapeliitta, kterou má v nabídce dodnes. Jakkoliv je třeba dodat, že zachován zůstal pouze název, samotné obutí prošlo během uplynulých více než osmdesáti let značným vývojem. Zatímco tedy zpočátku se pneumatiky musely obejít bez hřebů a spoléhaly pouze na specifický vzorek či speciální směs, v roce 1957 již hostily i kovové cvočky. Stále nicméně nešlo o pneumatiky, které by byly s hřeby přímo vyvinuty, takové dorazily až v roce 1961.
Přesně o šedesát let později tu máme další novinku, a to pneumatiku Hakkapeliitta 10, kterou Nokian označuje za vůbec nejlepší, jaká kdy vznikla. Oproti předchůdci se liší především designem hřebů. „Vývoj toho správného provedení byl opravdu dlouhým procesem, během kterého jsme otestovali tucty různých variant,“ uvádí k tématu šéf vývoje Mikko Liukkula. Díky tomu pneumatika hostí ve střední části běhounu odlišné hřeby než na bocích. Tím byla navýšena přilnavost v podélném i příčném směru, což pochopitelně navýšilo stabilitu i přirozenou odezvu.
Unikátní je rovněž směs, která byla na výrobu pneumatiky použita. Ta je totiž nejen ohleduplnější k životnímu prostředí, ale také navyšuje přilnavost při brzdění na mokrém asfaltu o 6 procent. Zároveň tu pak máme nejnižší valivý odpor a spotřebu za celou historii rodiny Hakkapeliitta. A aby toho nebylo málo, vzorek byl převzat z předchozího typu, kdy firma Nokian u devítky vybírala z 28 odlišných designů, jenž otestovala na více než sedmi tisících prototypů.
Pokud se nicméně již začínáte tetelit blahem, že svůj vůz na další týdny, kdy by české silnice měly opět zmizet pod ledovým příkrovem, osadíte právě novými pneumatikami, musíme vás zarazit. Tento typ obutí je totiž u nás bohužel zakázaný. Nabízen tedy bude ve Skandinávii, ve Spojených státech a Kanadě. Kromě toho pak zamíří i do Ruska, kde však bude k mání specializovaný typ Hakkapeliitta 10p. Mimo to pak Nokian ještě chystá provedení pro elektromobily, ani to ale nebude pro nás.



Nokian představil novou pneumatiku s hřeby Hakkapeliitta 10, jenž se chlubí hlavně specifickým designem hřebů. U nás je bohužel zakázaná. Foto: Nokian
Firma říká, že nové obutí podrobila velmi náročnému testování a výsledkem má být bezprecedentní přilnavost v zimních podmínkách. Foto: Nokian
Zdroj: Nokian
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Borja Gomez tragicky zahynul včera 17:12
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix včera 16:05
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster včera 12:25
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně 2.7.2025
- Zamíří Aron Canet do WSBK? 2.7.2025
Nejnovější články
Sliby převratných baterek s bleskovým dobíjením berte s nadhledem, reálně auta pořád používají baterie pro notebooky z roku 1985
před minutouPrvní tunignová firma se pokusila napravit vzhled nových SUV BMW, míru její úspěšnosti posuďte sami
před hodinouPorsche chce po fiasku elektrického Macanu vrátit spalovacích motory i přímo jemu, je s tím ale zoufale pomalé
před 3 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 4 hodinamiNová Mitsubishi pro Evropu budou zjevně už jen předělané Renaulty, na tomhle to ale skoro není poznat
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 07.04. 12:51 - Brus
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.04. 12:35 - řidičBOB
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 08:05 - Vrooom
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB
- BMW Divize 07.03. 12:13 - pavproch
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB