Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Finové vyvinuli revoluční pneu, jedny vám mohou vydržet navždy, i pro několik aut
13.1.2021 | Petr Prokopec
Žádný bláznivý koncept, ale hotový produkt mířící na trh má být novinka, která může z pohledu mnoha motoristů udělat z přezouvání pneumatik mrtvou větev vývoje.
Aramid je extrémně pevný a zároveň žáruvzdorný syntetický materiál, který byl vyvinut již v roce 1961. Zpočátku se jej chopila především armáda a další ozbrojené složky, které jím osazovaly neprůstřelné vesty. Vzápětí však našel využití i v automobilové branži, a to hned několikeré. Hned dvěma nejznámějšími verzemi aramidových vláken jsou kevlar a nomex. První se používá třeba na výrobu karoserií, druhá díky ohnivzdorným vlastnostem pak hlavně u závodních kombinéz, rukavic a podobně.
Mimo to ovšem začal s aramidem před šesti lety koketovat také finský pneumatikářský gigant Nokian. Ten již dříve uvedl na trh obutí, které má bočnice zesílené právě zmíněným syntetickým materiálem. Díky tomu pneumatiky mnohem lépe odolávají průrazům, stejně jako vám na voze mohou vydržet klidně několik let. Ač jsou tedy na pořízení dražší, ve výsledku mají motoristé na jejich koupi vydělat. I proto ostatně Finové svou nabídku určenou původně jen pro osobní vozy rozšířili také pro dodávky a SUV.
Momentálně tedy aramidová vlákna odvádí svou službu již v mnoha typech pneumatik Nokian. Finská firma však neusnula na vavřínech, neboť nové provedení One. U něj má zajít odolnost pneumatiky tak daleko, že má vydržet celou životnost jednoho auta. Nebo dokonce obsloužit životnost více aut, pokud měníte auta po pár desítkách tisíc ujetých km. Jde totiž o celoroční obutí, které může z pohledu mnohých udělat z přezouváni pneu kus historie, ať už kvůli zimě a létu, nebo kvůli výměně starých pneumatik za nové.
Dle informací magazínu Car and Driver má novinka zvládnout až 80 tisíc mil, tedy nějakých 128 720 kilometrů. To v případě řady lidí znamená celoživotní nájezd a opravdu více než ujedou s jediným vozem. Nokian One přitom má být k dostání již od příštího měsíce v rozměrech od 14 do 20 palců, a to v 70 velikostech. Vybrat si tedy bude moci pomalu každý. Firma navíc slibuje, že cena by měla být přijatelná a vůči stávajícímu provedení Entyre 2.0, jenž nahradí, bude novinka jen nepatrně dražší. V nejmenším rozměru by tedy mohla být k dispozici za přibližně dva tisíce korun, v tom největším pak za více než dvojnásobek.
Jsme tedy zvědavi, s čím se Finové vytasí. Pro tuto chvíli dodejme, že Nokian One má mít také nižší valivý odpor, což znamená nejen pokles spotřeby, ale i hluku v kabině. Vypadá to na vskutku revoluční produkt.

 Nokian již pneumatiky s bočnicemi vyztuženými aramidovými vlákny vyrábí delší dobu. Nově ovšem chystá celoroční provedení One, které by mělo zvládnout až 129 tisíc kilometrů bez přezutí. Foto: Nokian
Zdroj: Car and Driver
Bleskovky
  Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
  Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
  Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? včera 09:13
 - Hakim Danish místo Yamanaky včera 08:40
 - Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
 - Kdo je Mattia Rato? 2.11.2025
 - Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky 2.11.2025
 
Nejnovější články
 Prodeje elektrických Fordů s koncem dotací v USA zkolabovaly až šokujícím způsobem, ani šéf firmy nečekal takový pád
před 54 minutami
 Muž za drobné pořídil odepsaný Range Rover na přestavbu, až pak zjistil, co koupil. Teď ho prodá za miliony
včera
 „Továrny tu zůstanou, ale vám už patřit nebudou.” Manažer nastínil budoucnost autoprůmyslu v EU, během pár let pojdou všichni
včera
 Nová levná auta značky financované Jeffem Bezosem nebudou mít ani jeden oficiální servis, je to menší revoluce
včera
 Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.03. 23:57 - mafel
 - Jednostopé okénko 11.03. 23:53 - abgx1
 - IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
 - Dříve M135i, nyní ///M2 11.03. 10:12 - M.Z.
 - Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
 - BMW Divize 11.03. 08:33 - pavproch
 - Pneu koutek 11.02. 17:48 - pavproch
 - Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.01. 21:57 - Truck Daškam
 
    
    
    
  
      
      
      
    