Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Firma se zbavila hotové továrny na elektromobily, radši ji prodala společnosti dělající hardware pro AI
před 4 hodinami | Petr Prokopec
Původně patřila automobilce, která v ní chtěla elektrická auta vyrábět sama, pak ji předala Foxconnu, aby to pro ni zajistil. Jenže zkrachovala stejně jako její náhradník a nikdo další se nenašel. Výmluvným krokem tak Tchajwanci udělali za celou touto eskapádou tlustou čáru.
Už nějakou chvíli je zřejmé, že ani v USA se žádná elektrická revoluce ve světě aut konat nebude. Podpis prezidenta Donalda Trumpa na novém zákonu rušícím federální dotace byl přitom jen jakousi symbolickou tečkou za slábnoucím zájmem zákazníků, který pokračuje i v momentě, kdy měl jít silně nahoru. O důvodech můžeme dlouho přemítat, nakonec ale nejsou podstatné - lidé ve výsledku nepřekvapivě dál preferují jinak koncipované vozy nabízející zřetelně lepší využitelnost a víc hodnoty za peníze.
S koncem zbývajících zvýhodnění tak lze očekávat ještě větší pokles zájmu, na což již zareagoval tchajwanský Foxconn. Technologický gigant zajišťující výrobu iPhonů či herních konzolí Nintendo Switch totiž v roce 2022 koupil továrnu automobilky Lordstown Motors, když začala mít finanční potíže, aby pro ni tato auta vyráběl. Lordstown se ale přes problémy nezvládl přenést, místo toho rok na to zkrachoval. Foxconn tak stihl smontovat jen pár jejích elektrických pick-upů. Následně začal jednat s Fiskerem o výrobě jeho elektrického SUV Ocean, i to ale po krachu výrobce skončilo.
Tchajwanský gigant hledal pro hotovou továrnu na výrobu elektromobilů další takové uplatnění, nakonec ale v situaci popsané zkraje žádné kloudné nenašel. A tak se rozhodl fabriky zbavit. Za 375 milionů dolarů, tedy asi za 8 miliard korun, ji nyní koupila nově vzniklá společnost Crescent Dune spřízněná s Foxconnem, která v ní plánuje vyrábět hardware potřebný pro obsluhu AI projektů.
Prodej továrny byl rozdělen na dvě části, kdy v první se jednalo o samotnou fabriku s pozemky, jež byly zpeněženy za 88 milionů USD (1,87 miliardy Kč). Zbytek je pak spojen s výrobním zařízením, které Foxconn pochopitelně též nepotřebuje. Firma pak sice uvádí, že výrobě elektrických aut by se ráda věnovala i nadále, zjevně pro to ale nyní neexistuje rozumný prostor. Ostatně ještě v březnu tchajwanská firma mluvila o tom, kterak ve čtvrtém kvartálu v Americe rozjede výrobu elektrického SUV. A stejně tak se předpokládalo, že výrobně zastřeší bateriové novinky od Nissanu a Mitsubishi. Po tomto kroku pochybujeme, že se to stane.
Lze tak už jen dodat, že ona fabrika v Ohiu v letech 1966 až 2019 patřila koncernu General Motors, který v ní vyráběl kdejaké modely od značek GMC, Pontiac a Chevrolet. Vždy u toho ale byl spalovací pohon. Zájem hlavně o sedany se však začal propadat, GM navíc začalo v daleko větší míře využívat podniky v Mexiku s levnější pracovní silou. Proto došlo na prodej továrny elektrickému start-upu, ten však očekávané kapacity nedokázal naplnit stejně jako kdokoli jiný. Nyní už se o to nesnaží ani sám Foxconn.



Elektrický pick-up Endurance se v bývalé továrně GM příliš dlouho neohřál. A protože nedošlo ani na zvažovanou výrobu Fiskeru Ocean, byl podnik v Ohiu prodán firmě spřízněné se současným majitelem a uzpůsoben výrobě hardwaru pro obsluhu umělé inteligence. Foto: Lordstown Motors
Zdroj: TechCrunch, The Wall Street Journal
Bleskovky
Poslední sbohem: Pět ostrých kompaktů se spalovacími motory si to rozdalo ve sprintu, dva z nich hrají svou vlastní ligu
5.8.2025BMW stvořilo nejrychlejší kombík Severní smyčky Nürburgingu, okruhem se prohnal jako černý přízrak
4.8.2025Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
2.8.2025
Nejnovější články
Dnes skoro ikonický VW Touareg má po 24 letech skončit, protože Němci dnes neumí udělat jediné rozumné rozhodnutí
před hodinou„Bugatti pro chudé“ odhalilo své ceny, je nakonec ještě víc pro chudé, než se čekalo
před 3 hodinamiFirma se zbavila hotové továrny na elektromobily, radši ji prodala společnosti dělající hardware pro AI
před 4 hodinamiHonda prodělala za jediný kvartál na elektromobilech 16 miliard Kč. Ve světlé chvíli přiznala: Byl to omyl
před 6 hodinamiNěmci vzali Erdoganovu pýchu a zkusili s ní ujet 2 000 km z Turecka do Německa. Takto dopadli
včera
Živá témata na fóru
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 08.07. 11:08 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 08.06. 15:37 - pavproch
- Detektory policejních radarů 08.06. 11:58 - pavproch
- Rychlodotazy 08.06. 10:15 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 08.06. 09:55 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 08.05. 20:38 - řidičBOB
- Octavia Scout 1.8TSi, 2010, 260kkm 08.05. 15:14 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 08.05. 09:07 - řidičBOB